Inlägg från: Har gjort det |Visa alla inlägg
  • Har gjort det

En del näthat är tydligen OK?

Mentat skrev 2015-07-27 18:24:01 följande:

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

Jag har lyssnat på programmet och hon säger många tänkvärda saker men jag ställer mig samma fråga som någon innan: Varför är det okej att hata män?

Var ska alla män buntas ihop med psykfallen? Vad är vitsen med det?

Vad är det för skillnad på att hata alla män för att några är idioter mot rasister som hatar alla  alla invandrare för att några är idioter?

Kan någon förklara??
  • Har gjort det
    Speakers Corner skrev 2015-07-29 07:15:41 följande:

Jag kan hålla med om att ordet manshat i rescensionen var olyckligt.
    Men jag tror man måste se det i kontext av att det finns ett patriarkat och att kvinnor i så mångt och mycket blir behandlade som andraklassens medborgare.
    Hat är aldrig bra från något håll, men det kan vara förståeligt om man blivit tillräckligt utsatt.
    Det är ett uttryck för den vanmakt och sorg många kvinnor känner över hur orättvist dom blir behandlade.
    Ur det perspektivet är det en naturlig reaktion att känna hat, det betyder inte att det är rätt men blir man tillräckligt trampad på så kommer hatet så fungerar vi människor.

Men naturligtvis är det inte enskilda manliga individer man hatar, det är dom manliga strukturerna och könsrollerna man hatar som begränsar oss alla.
    Angrip dom och spräng dom och låt människor få vara sig själva utan förväntningar kopplat till kön och behandla människor lika oavsett vad dom har mellan benen, då försvinner också hatet.
    Det är där det måste börja, där vi alla är människor och inte kön först och främst, där det inte finns grupper att hata, bara människor som gör så gott dom kan.

Fast det där är ju inte sant och det vet du med. Det var inget "olyckligt" misstag att man använde ordet manshat. Det är inte alls "naturligtvis" så att man inte hatar manliga individer. Jag och många män med mig har blivit intensivt hatade av vissa feminister bara för att vi är män. Vi har fått ta all skit för att det finns idioter till män där ute. Vi har blivit hopbuntade med våldtäktsmän och annat pack. 

Vi 99% hyggliga män är ganska trötta på  det....
  • Har gjort det
    nihka skrev 2015-07-28 23:50:37 följande:
    Där har du fel igen. Orsaken till medelålders män uttrycker sina önskemål till henne om att hon ska våldtas och mordhotar henne är inte för hennes sånger.
    Det är inte "medelålders män" som håller på så, de är psykopater.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?