Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

En del näthat är tydligen OK?

Gert skrev 2015-07-27 19:35:49 följande:
    Det här klippet säger allt. Feminist-kommunisten Gudrun Schyman och hennes barnkör hyllar Stalin i SVT.

" target="_blank">

Jag tror att somliga har avsevärda problem med att tolka saker och ting.

Så svårt det måste vara att förstå om man lyckas missförstå det mesta
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-07-27 19:35:49 följande:
    Det här klippet säger allt. Feminist-kommunisten Gudrun Schyman och hennes barnkör hyllar Stalin i SVT.

" target="_blank">

Får jag förresten tipsa om dessa ohederliga mäklarmetoder, det är annat det än en och annan copyrightstöld. Det skulle kunna bli något för SD:s främsta tänkare att starta en kampanj mot Schymans skumraskmetoderSolig

www.tv4.se/n%C3%B6jesklipp/klipp/tack-gode-gud-m%C3%A4klaren-gudrun-schyman-2157054
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-07-27 20:27:47 följande:
    Tja... vad hade hänt om någon annan politiker hade hyllat en annan diktator med mustasch i ett underhållningsprogram i SVT?

Det hade ju aldrig hänt eftersom kommunism är "den goda ideologin" och det faktum att det jobbar revolutionära kommunister på SVT.
    Anghammarad är tydligen utloggad. Du har råkat på ett fenomen som kallas ironi. Små barn och många sverigedemokrater har inte förutsättningar att förstå fenomenet.

Vad var det nu den där nationalekonomen som SD ofta hänvisar till sa om sverigedemokraterSolig
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2015-07-27 20:33:37 följande:
    Anghammarad är tydligen utloggad. Du har råkat på ett fenomen som kallas ironi. Små barn och många sverigedemokrater har inte förutsättningar att förstå fenomenet.

Vad var det nu den där nationalekonomen som SD ofta hänvisar till sa om sverigedemokraterSolig
    aktuelltfokus.se/tino-sanandaji-sd-ar-trash-med-lagt-iq/

• FDFMGA
    Gert skrev 2015-07-27 20:37:40 följande:
    Tror du att SVT skulle kunna ironisera över Hitler som de gör med Stalin?
    Javisst. Finns många satirer om Hitler. Men din fråga är felställd - tror du att Åkesson skulle ha kunna göra en Schyman, det vill säga en satir över galenskapen som kan sökas i SD:s rötter eller i Vänsterpartiets rötter.

Det tror inte jag!

• FDFMGA
    Gert skrev 2015-07-27 20:51:46 följande:
    Nej. SVT har aldrig "ironiserat" över Hitler i ett underhållningsprogram. Det skulle vara fullkomligt omöjligt för SVT att göra det.

Schyman är en före detta VPK:are och hennes band med Stalin och kommunism är grundmurad, likaså SVT:s.
    Nej, det är klart att det inte är möjligt att låta Åkesson göra motsatsen.

Det vore en omöjlighet och kommer så att förbli till dess Åkesson befinner sig lika långt från nazismen som Schyman befinner sig från Stalinismen.

Och min gissning är att han aldrig kommer att komma så långt.

Annars finns det ju en del beröringspunkter mellan hur den yttersta vänstern betedde sig för ett antal årtionden sen och hur SD-klanen agerar i dag. Fanatismen och avsaknaden av humor.

Jag är övertygad om att en tvättäkta kommunist precis som du skulle kunnat vara oförmögen att förstå en satir och därmed tolkat den precis tvärtemot dess avsikt.

Små barn och fanatiker förstår inte ironi.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-07-27 21:13:08 följande:
    Kan det inte vara så att Schyman kan göra sig till åtlöje i tv eftersom hon var en kommunist en gång i tiden? Hon var faktiskt medlem i VPK och partiledare för Vänsterpartiet, som är sprunget ur kommunism.

Jimmie Åkesson kan däremot inte göra det eftersom det finns inga band mellan Åkesson och nazism. De enda banden som finns är Expos och vänsterjournalisternas försök att kleta på naziststämpeln på Åkesson och SD, och det har tack och lov de flesta av befolkningen genomskådat.

En liten klick elittyckare och journalister sätter agendan i dagens medieklimat och de tror att de har folkets förtroende. Det är skrattretande! Skrattande
    Nej, jag tror att Schyman har möjlighet att skämta med fanatismen hos rörelser som KPMLR och liknande för att hon befinner sig så långt bort från deras trosvissa fanatism såväl ideologiskt som historiskt.

Åkesson har inte möjlighet att göra detsamma, det är inte så länge sen hela bunten sprang omkring och heilade i buskarna och fortfarande avslöjas det ju nazister inom SD-leden på löpande band

Jo, jag minns att du inte anser det konstigt att man har altare hemma till Hitlers ära - men det gör jag, det gör jag, det gör jag.

Den dag Åkesson kan stå i tv och göra narr av nazitendenser inom SD vill inte jag uppleva, då har SD lyckats befria sig från sitt förflutna, men skulle förmodligen ha kvar rasismen men i ny tappning, det vill säga som muslimhat.

Åkesson försöker väl positionera sig bort från den traditionella rasismen. Jag gissar att det gäller flertalet sverigedemokrater också. Det vill säga att det är ok med européer (om de inte är romer), asiater av rätt ursprung, som kineser, japaner, vietnameser med mera och amerikaner - om de inte är svarta förstås.

Jag tycker Åkesson var rätt tydlig i tv-intervjun där han förklarade att det i första hand är personer från muslimska länder som inte ska vara välkomna till Sverige.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-07-27 18:24:01 följande:
    Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25...

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.
    sla.se/debatt/kronikor/2015/07/28/jag-ar-sjukt-stolt-over-zara
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2015-07-28 09:13:18 följande:
    Jag har nu sett sketchen med Gudrun Schyman och hon driver ju friskt med personer som vill koppla ihop henne med kommunism. smile1.gif
    Ja, men problemet är ju att Gert tror att det är en hyllning till Stalin. Han kommer aldrig att kunna förstå att det är en drift med fanatiker i allmänhet och vissa stalinister i synnerhet.

Det finns en hel musikskatt att skratta åt om man är road av fanatismens uttrycksformer T ex:

"Folkets massor måste ha ett kommunistparti - för revolutionen krävs Mao Zedongs tänkande".

Jag tycker det finns tydliga paralleller mellan tokvänstern och SD-klanen.
  • FDFMGA
    puss skrev 2015-07-28 13:32:45 följande:
    Inte konstigt att respekten för män håller på att trilla takter i källaren med sådana män som umeåmannen som företräder männen.
    Fast alla män är inte sådana så att dom ojar sig över en 17-årig flickas försök att värja sig mot alla näthatare. Det är väl bara ett fåtal, lättkränkta primadonnor - men det är väl dom som hörs mest.

www.svd.se/zara-larsson-nar-hatvagen-kom-ville-jag-lamna-sverige
  • FDFMGA
    grind skrev 2015-07-28 16:55:42 följande:
    Manshat är en naturlig reaktion. Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta.

Även kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt. Kvinnorna agerar känslodrivet och naivt vilket får negativa konsekvenser för samhället i stort.
    Du är alldeles för känslostyrd för att kunna se det här någotsånär rationellt, Grind.

Det du kallar för naturligt reaktion är alltså tusentals hatmail riktade mot en 17-årig flicka, mail som inkluderar de vanliga ingredienserna: dödshot och våldtäktshot.

Själv anser jag att det är en ynkedom att inte reagera då en flicka som inte ens är myndig utsätts för detta.

Ditt känslopjoller är lika oacceptabelt som när du uppmanade en kvinna här på forumet att vara mer följsam fortsättningsvis. Detta då hon sökte råd efter att hennes man försökt våldta henne.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2015-07-28 17:08:48 följande:
    Det är inte relevant att du tolkar samhället utifrån ditt privatliv med en fru som du har berättat här på FL om att du inte älskar och sagt att hon är nöjd för att du är övertygad om att hon inget anar. Ni lever i en väldigt speciell situation vars implikationer inte det gängse så att säga.
    Jag tycker att Grindslantens påstående att dödshot är en naturlig reaktion från män riktade mot en 17-årig flicka som inte vet sin plats kan likställas vid uppmaning till brott.

Däremot har jag mycket svårt att tänka mig att Grindslanten har en fru. Jag gissar att han bara är en i raden av SD-aktivister som lider av kvinnoskräck.
  • FDFMGA
    grind skrev 2015-07-28 17:22:15 följande:
    @FDFMGA
    Det märks att du talar till kvinnor i dina inlägg för det finns inte ens tendenser till sakligt innehåll.
    Jomenvisst gör det det.

Men jag betraktar dig och i viss mån även de bägge andra primadonnorna som beklagar sig över manshat när det handlar om en flicka som utsatts för dödshot sen hon var 10 år som känslostyrda "kärringar".

Det var detsamma när du kom med dina råd till kvinnan som utsatts för ett våldtäktsförsök, du förmådde inte behärska dig så dina underlägsenhetskänslor gentemot kvinnor tog överhanden.

En riktig man sysslar inte med sånt känslopjunk som du, där du förklarar att döds- och våldtäktshot är naturliga reaktioner på kvinnor som inte vet sin plats.

Zara Larsson tar upp något intressant - hur intimt förknippade rasismen och främlingsfientligheten är med kvinnoskräcken. Jag håller med henne, och gissar att det kan vara så det kan gå när man låter sig styras av sina mindervärdeskomplex.

• FDFMGA
    grind skrev 2015-07-28 16:55:42 följande:
    Manshat är en naturlig reaktion. Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta.

Även kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt. Kvinnorna agerar känslodrivet och naivt vilket får negativa konsekvenser för samhället i stort.
    Det slår mig att du kanske har någon i din närhet som kan förmå dig att resonera rationellt kring ditt inlägg om naturliga reaktioner. Det kan inte vara hälsosamt att vara så känslostyrd att man beskriver näthatet riktat mot en 17-årig tjej som en naturlig reaktion på hennes uppförande.

Har du någon i din närhet som är lite mindre känslostyrd. Jag tror inte riktigt på att du har någon fru - men det kanske finns någon annan.

Och du. Hoppas att du kan avhålla dig från att skriva till Zara Larsson utifrån dina känslor om naturliga reaktioner.

Många som skriver här på FL och är kritiska mot SD-klanen och dess kvinnosyn brukar mötas av mycket känslosamma reaktioner i inboxen, särskilt om det rör sig om kvinnor som är kritiska.

Själv får jag mest kommentarer om att alla bögar borde skjutas och sånt. Det här är ju inte sällan människor som är så känslomässigt handikappade att de föreställer sig att man måste vara bög om man tror på jämställdhet.
  • FDFMGA
    Smecker skrev 2015-07-28 20:00:33 följande:
    Det är ingen större idé att försöka diskutera med FLs riks-kärring, han är så känslostyrd att han stänger av och blir selektiv när han inte klarar av att följa och bemöta rationella och logiska åsikter och påståenden. Brukar vara så med misogyna rasister, hade de haft minsta uns logik och rationalitet så hade de inte varit misogyna näthatande rasister.
    Jag vet - och i vanliga fall behöver man inte kommentera Grindslantens små utbrott,  men just i den här tråden så anser jag att hen indirekt uppmuntrar till brott genom att skriva "Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta /.../ kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt".

Och mot bakgrund av att Zara Larsson har utsatts för näthat med döds- och våldtäktshot för sina åsikters skull så tycker jag att Grindslanten inte bara legitimerar näthatet utan att hen också uppmuntrar det genom att påstå att det är en naturlig reaktion.

Här tycker jag att hens känslovallningar är motbjudande, i vanliga fall är de bara skrattretande.
  • FDFMGA
    Smecker skrev 2015-07-28 23:42:39 följande:
    Fast det blir ju lite fel med tanke på vad han tidigare har skrivit som sitt äktenskap. Och den indirekta implikationen, vad är en man som inte förmår ta rodret ens i sitt eget äktenskap? Grundar sig hans hat på självförakt, eller en internaliserad insikt om en förlorad och förlegad mansroll?

Så många frågor.
    Lille Fridolf på korståg på FL i stället för att försöka slita sönder Selmas koppel.

Skämt åsido. Jag har nog inte läst någon av Grinds betraktelser över äktenskapets vedermödor. Men jag ska kolla om jag hittar någon, det är ju ofta intressant att se om man kan få en förklaring till ett visst beteende.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-07-29 08:35:48 följande:
    Men om man skall se det på det viset så blir det ju plötsligt förståeligt att män som känner sig maktlösa skriver hatiska kommentarer på nätet till kvinnor som har makt, typ inflytelserika personer som Zara Larsson, journalister etc, etc.

Jag tycker att det är lika oacceptabelt oavsett vem hatet riktar sig emot. Att i en tidning, utifrån den maktposition detta ger, skriva att manshat är sunt är helt orimligt.
    Det är skillnad på åsikter som man kan tycka är mer eller mindre välgrundade - eller mer eller mindre välformulerade - och det som är kriminellt.

Det Zara Larsson har utsatts för är kriminellt och hon liksom många som drabbats av näthat har vittnat om att det till slut börjar tära.

Det som vi medelålders män drabbas av är möjligen en olycklig formulering i en recension av ett sommarprogram som delvis uppehåller sig vid hur det är att drabbas av näthat.

Du tycker Zara Larsson är självupptagen, hon är 17 år, du betydligt äldre. Oavsett ålder så anser jag att du är mer självupptagen än hon i och med att di helt fokuserar på det lilla indirekta stänk som gruppen män drabbas av i recensionen.

Hoppas att du inte blivit alltför tärd av att drabbas så hårt av näthatSkrattande
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-07-29 09:12:42 följande:
    Det jag kritiserar är inkonsekvensen. Dina försök att förminska detta försvagar snarast din egen argumentation i och med att du tappar sakfrågan och glider över i personangrepp i stället. Jag har f.ö. inte kallat ZL "självupptagen.

Det jag har propagerat för är att det skall anses lika illa att uttrycka hat mot män som det är att uttrycka hat mot kvinnor. Bevisligen är det inte så idag, annars hade inte artikeln kunnat publiceras.
    Mm, jag har förstått det.

Jag skulle kunna tänka mig en förälder som blir mycket olycklig när hens barn får en utskällning av en annan förälder för att barnet är illa uppfostrat.

Jag skulle tycka att om föräldern då fokuserar på den oerhörda förolämpningen mot hens goda föräldraskap i stället för på det gråtande barnet så är föräldern lite snett ute.

Jag tycker alltså att du har ett snarstucket och självupptaget fokus när du läser recensionen av ett sommarprogram.
  • FDFMGA
    misil skrev 2015-07-29 09:23:08 följande:

Det finns en sida som heter Inte rasist,men...
    Kanske dags att starta en sida som heter Inte manshatare,men...

Eller kanske ett forum för stöd och uppmuntran där vi tröstar varandra när vi kränkts av en formulering i en recension av ett sommarprogram där en 17-åring som drabbats av näthat berättar om sig själv

Kanske vi skulle kalla den "Inget lidande kan vara större än vårt" eller verka litterära och välja "Den vite mannens börda" i stället.

• FDFMGA
    themia skrev 2015-07-30 09:18:07 följande:
    Om hon (eller hennes "team") räknat med reaktioner eller inte saknar betydelse.

Idioternas agerande säger hur som helst något viktigt om vissa mäns mentala gåvor.
    Tyvärr kommer det alltid att finnas personer som resonerar i termer att skulden är offrets.

Hon borde ha förstått att döds- och våldtäktshoten är en naturlig konsekvens av hennes agerande.

Eller mer generellt om kvinnor:

Hon borde ha förstått att när man klär sig så utmanande så inbjuder man till våldtäkt
    eller
    Hon borde ha förstått att när hon klär sig så utmanande så måste hennes omgivning vidta åtgärder som får henne att klä sig som en respektabel flicka.

Det är inte ofta jag läser en tråd där jag känner rent förakt. Men det är precis vad jag känner inför "kärringarna" i den här tråden som är kränkta av en 17-årig tjej.

Vilka lättkränkta primadonnor.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?