Inlägg från: miamarina84 |Visa alla inlägg
  • miamarina84

Vi som försökt 10 månader

emzerus skrev 2015-10-08 19:41:52 följande:

Ja jag förstår att det kändes konstigt att inte försöka denna månad... men hoppas att ni snart är på banan igen! <3 KRAM!När man har nå fel på sköldkörteln så kan man antingen ha under- eller överproduktion o det rättas till antingen med medicin och/eller operation.  Skrev läkaren nåt om provsvaret, alltså tex tsh-värde? Att sköldkörteln inet fungerar optimalt kan iaf påverka fertiliteten o även en graviditet så är ju bra att de har koll på dig o vill kolla upp igen. Sen får du säkert mer svar på vad som gäller.

Ne de skrev bara på remissen att min "sköldkörtel låg på gränsen till normal", så jag antar o det låter som om jag fort är frisk men på väg att få sköldkörtel fel. Så förhoppningsvis levaxin i låg dos för att hålla den i schack. Så efter lite bearbetning så låter det ju ibte så farligt, men man blev dock lite Depp en stund.
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-10-09 10:36:39 följande:

Det är jättebra att de dubbelkollar tycker jag! De kan ju sätta in levaxin om de tycker det behövs. Låter som underprod (hypotyreos) vilket är ganska vanligt vad jag förstår. Men det kan ju absolut påverka fertiliteten så toppen om du får hjälp nu då! Har du några symptom?

Jag har ju inga symtom utan mår toppen. Men ca 80% har det i släkten så detta var bara väntat. Trodde jag skulle få det efter man fått barn som de andra typ. När det var" på gränsen till normal "så har jag ju ibte hunnit bli sjuk osv utan att de snabbt kan ge mig tabletter för att stoppa, förebygga det. Så tolkar jag det iaf :/
  • miamarina84
    Nenna9 skrev 2015-10-09 14:37:33 följande:

Det låter bra!

Ja de e bra att man fick reda på det i tid. Men då kommer ju andra tankarna att åh varför testa man ibte sig för det tidigare? Då hade man inte stått här nu o tiden tickar. Meb men man kan ibte tänka på allt ;) jag över analyserar meningen i huvudet.... På gränsen till normal......
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-10-11 10:56:14 följande:

Så där hade jag i många år när jag var till vårdcentralen för andra grejer så kollade de oftast sköldkörteln o då sa läkaren att jag låg på gränsen till det normala men ingen medicin sattes in då. Detta var innan vi ens försökte få barn. Men detta var ju något de ville ha koll på. Men eftersom ni försöker få barn så kan ju hända att du ändå för levaxin redan nu. Får hoppas på det så att du får ordning på värdena!!

Ja jag hoppas få levaxin med en gång för då får man ju bli gravid. Har hört andra att de fått andra tabletter där man inte får göra barn under tiden, då de vill innan för att hitta rätt balans osv. Visste dock inte att sköldkörteln kunde minska fertiliteten :(
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-10-11 16:00:25 följande:

Sköldkörteln är en väldigt viktig del av kroppen, styr immunförsvaret o ämnesomsättningen mm... en sån liten körtel som jag inte ens visste fanns förut har väldigt stor inverkan på vår kropp. I mitt fall så har jag ingen sköldkörtel kvar alls då jag var tvungen att operera bort hela pga cancer. Jag har ju inte haft problem att bli gravid utan mer problem att behålla en graviditet och varken onkolog eller läkare på kvinnokliniken tror att missfallen har nån koppling till sköldkörteln eller levaxindosen.

OM dina sköldkörtelvärden påverkar din fertilitet så tror jag att det kommer justeras rätt snabbt om du får levaxin. Tycker man läser rätt mkt om det att efter att ha ätit levaxin 4-6 veckor så stabiliseras det rätt fort så håller tummarna för dig att det är det som krävs "bara".

Ja vi får väl se vad de säger, men stabil med levaxin efter 4-6 v det hoppas jag innerligt. Man är ju så himla trött att vänta, tycker jag o många många fler har väntat tillräckligt länge ;) detta med barn är visst en helt vetenskap. Har inga symtom från sköldkörteln, inte sjuk ofta o varken smal eller tjock alldeles lagom ;) cancer, jag beklagar. Borde finnas något klister man kan klistra på ägget så de sätter sig samt på något att kan klättra uppåt o sedan fastna o fullborda en graviditet ;) jag ska uppfinna det klistret.
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-10-12 19:12:39 följande:

Hade äl i lördags den 10 oktober så nu har den långa väntan till bim den 24 oktober börjat :)

Nu har jag iaf progestron hemma  att ta direkt vid ett ev plus, vilket känns bra!

Hur mår ni alla? <3

Jag hade ägglossning torsdags o bim den 22 okt. Jag känner aldrig av att ägget sätter sig eller får några nidblädningar. Så inget händer fram till BIM. Jag försöker att hålla mig sysselsatt för att ibte tänka på att räkna ner på dagarna. Dock går ibte så bra ;) så ditt progesteron funkar typ som ett plåster? För att hålla kvar ägget som sätter sig. Känner du av när det sätter sig?
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-10-12 20:10:32 följande:

Jag har heller aldrig haft nå nidblödning däremot brukar jag ha rätt mkt symtom- men det har jag alltid mellan äl o bim även de månader det inte tagit sig så det är lite lurigt att gå på :) Än känner jag inget men är ju bara på äl+2 typ...

Att försöka tänka på annat brukar inte gå så bra här heller, man vill ju liksom inget hellre än att bara veta :) otålig är bara förnamnet ;)

Progestronet ska stödja graviditeten o hjälpa till att bygga upp livmoderslemhinnan samt gulekroppen... Vi har ju inte sett att jag har en dålig progestronhalt men detta är en enkel grej de sätter in efter upprepade missfall o för vissa hjälper det.  Så jag hoppas att jag är "vissa"!!

Tror inte att jag känt av när ägget fäst, vet att jag vissa månader känt nå stick/hugg men det har jag även gjort ett par gånger när det inte tagit sig... så jag kan nog ibland tolka in lite väl mkt i det jag känner :)

Brukar du känna av nå symtom mellan äl o bim?

Njae symtom, ja de kan jag ha. Men tycker de varierar från månad till månad. I början hade jag halsbränna,vilket jag aldrig har annars. Någon månad var jag dunder hungrig, några andra månader var jag super kissig. O dessa symtom är inte mina pms så säkert söker jag efter grav tecken haha ;) jag menar har ett ägg aldrig sätts sig fast hos mig kan jag ju inte ha symtom (egentligen) .. Är på äl 5 o inväntar o känner efter om ägget sätter sig denna månad då. O om några dagar efter det inväntar vibim, en jävlans massa väntan. Alla tjötar dock om deras ömma o svullna bröst, så mina känner jag på varje dag dock ibte ömma heller haha..
  • miamarina84
    emzerus skrev 2015-10-13 19:18:29 följande:

Ja ibland undrar man ju hur mkt psyket o önskan kan spela in egentligen...haha... :) Kan komma på mig själv att sitta o "trycka" på brösten för att liksom hoppas att de är ömma :) Ibland kommer min man på mig o bara skrattar :)

Tiden mellan mens o äl är skönast i månaden tycker jag för då kan jag slappna av o faktiskt tänka på annat. När älperioden är har man fullt fokus på det o sen kommer den lååånga sega väntan. Och varje gång tänker jag att denna gång ska jag inte ta ett gravtest innan bim o sen på typ bim-5 så börjar jag testa iaf. Man är ju hopplös!

Haha du är test tokig alltså, då har man svårt att hålla sig ;) Jsg har bara testat mig innan någon fest osv så jag vet om jag ksn dricka eller inte.. Men annars testar jag aldrig, vet att min mens är regelbunden så inväntar alltid min mens. Det senaste månaderna ni har Jsg börjat få spottings några dagar innan min mens, vilket jag aldrig fick i början. Som sagt ingen är den andra månaden lik (typ) ;)
  • miamarina84
    pandoraDiem skrev 2015-10-18 18:52:52 följande:

Ja tiden mellan äl och bim är alltid så låång.

Jag och min sambo har diskuterat andra vägar mot barn ett tag nu. Och vi båda vill ha barn oavsett om det sker här hemma, via ivf, via donation eller adoption. Vi ställde oss precis i kö hos två adoptionsförmedlare, det är ju inte läge än men vi tänkte att vi iaf kan stå i kö så vi kan använda kötiden om det blir aktuellt. Först ska vi däremot testa ivf.

Jag tror det är viktigt att prata med varandra, känna in vad den andra är någonstans i denna kamp. Jag och min sambo tycker rätt lika vad det gäller hur mycket vi vill ha barn däremot tänker jag på det mer och vi hanterar det på olika sätt. Först bara antog jag att han kände samma som mig, nu vet jag att vi fungerar olika och därför kan hjälpa varandra.

Skönt att ni är överens ;) ja o min sambo har inte lika stor kärlek till barn. Jag gör allt för att jag ska få barn :) medan min sambo säger att e de mina spermier som krånglar så vill inte han att Jag ska fortsätta med honom osv. Han vill inte adoptera eller ha en sperma bank. Som sagt han vill ibte ha barn till vilket pris som helst, som Ja vill. Den 12 november får vi alla våra och får därefter snacka tyvärr.
  • miamarina84

Månaderna (inne på 13 försöket) går o går o går ändå kör man nedräkning. 5dagar till bim, 4dagar till bim osv. Nu är man 2dagar till bim o inga spottings än dock molande värk i magen. Hoppet är det sista som sviker en ;)

Svar på tråden Vi som försökt 10 månader