Inlägg från: lillskrutten |Visa alla inlägg
  • lillskrutten

Vi som försökt 10 månader

Jag är 28 år och slutade med p-piller i oktober 2014. Ganska regelbunden men ibland märklig mens sen dess. Tycker att jag känner av äl så försöker pricka in myset. Ger det tre månader till sen bokar jag tid för att prata om problemet först och främst.

• lillskrutten

Nu är det bestämt att söka hjälp då jag fått sambon att förstå att vi inte kommer bli gravida bara jag "tar det lugnt och tänker på annat". Slutade med p-piller i oktober och har sen dess haft mens i 14 dagar varje månad. Det är inte konstant blödande men från o till. Tänker då att min ägglossning inte kan fungera som den ska heller?! Ska inte söka som ett par som vill ha hjälp att bli med barn. Ska börja i änden att ta upp problemet med mensen och få koll på min kropp. Känns läskigt och jobbigt men skönt på samma gång.

• lillskrutten

Ja just nu känns det inte som alla månader av försök räknas om inte kroppen beter sig som den ska. Så hoppas det finns ett relativt enkelt sätt att få den i balans då det kan bli nån lillskrutt där inne snart.

Och att man tas på allvar i sjukvården framför allt.

Flerattälska skrev 2015-08-01 22:51:54 följande:

Jag tycker att du gör helt rätt i att kolla upp om allt står rätt till eller ej. Kan förstå at det känns läskigt men jag Hoppas att ni får bra hjälp och rätsida på cykeln snart så kommer nog plusset därefter ska du se :)

• lillskrutten

Jag har fått tid hos privat gynekolog/barnmorska i slutet av augusti. Vill få koll på om jag ens har ägglossning då mensen är så märklig. Känns läskigt att ta tag i detta på allvar nu.

• lillskrutten

Jaha och där kom mensen fyra dagar innan förväntat. Men tycker det ändå är bra då det kortar min annars långa cykel på 37 dagar.

• lillskrutten
    pandoraDiem skrev 2015-08-18 08:45:25 följande:

Tråkigt med mens :( För mig brukar de första mensdagarna vara de jobbigaste mentalt i hela cykeln, sen på nåt sätt så hittar jag lite hopp igen, ingen aning hur men antar att det är det eller ge upp och det vill jag inte göra än. Kämpa på, plötsligt händer det nog för oss också :)

Detta var på nått konstigt vis den lättaste gången då mensen kom. Dels för att den va tidig så ingen väntan och drogs ej mellan hopp o förtvivlan. Plus att jag har tid på gyn denna mån så har ju ställt in mig på att nått är fel.
  • lillskrutten

Jaha då är man inne i karusellen. Var hos privat gyn idag. Hon såg att jag inte släppt ifrån mig några ägg. Lämnade blodprov för att kolla hormoner. Kan ev va pco. Fick tabletter för att stimulera till en normal cykel. Ska ta i tre omgångar. Ska även lämna in papper för att ställas i kö för utredning. Det går enligt kvinnokliniken inte under vårdgarantin och deras pärm va tjock sa dom.

• lillskrutten

Utredningen är via landstinget. Men valde att gå privat först då jag inte gillar vården annars.

• lillskrutten
    Nenna9 skrev 2015-08-31 13:45:14 följande:

Ok! Hoppas det blir bra iaf!

Tack! Jag går in med inställningen att det ska räcka med tablettbehandling så slipper jag bry mig om den långa väntetiden.
  • lillskrutten

Fick det jätte bra förklarat av gynekologen. Jag har färdiga äggblåsor men de har ej släppt alltså ingen ägglossning.

Har ej tagit äl tester som tur är. För samma hormon är högt men då blir man lurad.

Hänger du med?

miamarina84 skrev 2015-08-31 16:54:30 följande:

Du skriver att du inte släppt några ägg, har du ändå haft ägglossning alltså maximal stegring på teater osv? En vetskap det här ;) men vad skönt att allt är på gång nu iaf :)

Svar på tråden Vi som försökt 10 månader