• Elenic

Marsbebis 2016

Åh FY vilken helg!!! Är så glad att det äntligen är måndag. Har haft svärfar (84 år) på besök. Maken har haft dåligt samvete för att han inte hälsat på och då jag i princip vägrat lägga en helg på att sitta i bil 40 mil tur och retur så föreslog han att svärfar skulle komma till oss istället. Vilket jag sa ok till OM maken då lovade att stå för all markservice. Jag är så sjukt trött och behöver helgerna till att vila, och foglossningen gör att jag verkligen inte vill eller ska stå i köket och fixa med mat och fika hela dagarna. (För när svärfar är på besök förväntas frukost/11-kaffe/lunch/eftermiddagskaffe/middag/kvällsfika... Vi snackar äldre generationen.) Hur tror ni att det blev? Jag har bara stått och lagat mat, bakat, fixat hela helgen. Dessutom är maken mycket bra på att ta hänsyn till sin fars behov, men betydligt sämre på mina. (Typ: Ok att pappa har TVn på på maxvolym "han hör ju så dåligt", men att jag och barnen inte kan sova då är sekundärt. Eller "pappa sitter i framsätet, han behöver få sträcka ut benen", ja - så att jag med foglossning får klättra in mellan barnen där bak, jättebra idé...") Alltså, jag ber om ursäkt för att jag låter supergnällig, kärringaktig och jättebitchig, men jag är verkligen HELT SLUT och dessutom sjukt besviken på att maken är så bra på att se till andras behov men inte mina. Det gör mig genuint ledsen. Har självklart bitit ihop och hållt allt det här inom mig, och därför pyser jag ut lite över er nu.. Tack för att ni orkar lyssna! :)  

• Elenic
    Tessie83 skrev 2015-11-30 10:02:35 följande:

Usch Elenic. Dessa karlar :( Berätta direkt för honom hur du känner det så det inte händer igen. (Är ju ofta svårt att säga till när släkten är på plats). Nu får han se till att rå om dej, laga mat och pyssla om dej. Skriv en lista.....

Ta hand om dej nu. Kram

Tack! Ja, som du säger, ingen idé att säga något när det liksom är skarpt läge. Mitt problem är att jag fattar att jag överreagerar lite just nu och jag är rädd att det blir lite tokigt om jag tar upp det. Dessutom är det så att min mamma, som bara bor 400 meter bort, är hos oss OFTA, så maken tycker att det är lite orättvist. Grejen är väl dock bara att när hon är hos oss hämtar hon barn, lagar middag, diskar, stryker vår tvätt (vi har alltid ett berg med ostrykt tvätt liggande då vi avskyr att stryka båda två ;) ). Hon kommer liksom för att hjälpa till, och han kommer för att bli servad och underhållen typ. :(
    Men ja, jag behöver ju ta upp det. På nåt klokt, väl avvägt sätt. ;)
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-11-30 19:54:48 följande:

Men Gud vad jobbigt elenic! :( förstår att du känner dig besviken, med all rätt... Din man hade ju ändå sagt att han skulle sköta markservicen! Hoppas du får chans att vila upp dig lite nu efter allt! Nu får din man ta över! ;)

Någon som har erfarenhet av Bugaboo Buffalo? Den marknadsförs ju som en terrängvagn, men med tanke på att den saknar fjädring o lufthjul så undrar jag hur bra den verkligen är i grov terräng? Blir det inte väldigt stumt o skumpigt? Upplevs Buffalon väldigt stor/tung/klumpig? Ngn som kan jämföra Donkeyn med Buffalon, Donkeyn har ju lufthjul men är ändå ingen vagn lämplig i terräng eller? Jag famlar fortfarande efter den rätta vagnen som ni märker. :) Har varit inne på Stokke trailz men sist jag kollade på den så upplevde jag den som så himla STOR för lilla mig. Annars har den väldigt många fördelar. Men om jag ska lägga typ 13 000 på en vagn så måste det kännas 100 % för att det ska vara värt det! Vet varken ut eller in...! :)

Ngn som by the way vet hur Brio/Britax Go Next och Brio Smile funkar i grövre terräng?

Kram på er!

Tack! Ja, lite besviken kan man väl säga... Dessutom är den här veckan för oss känd som "hell week" då vi har repetitioner 18-22 varje kväll tis-tors, sen genrep på fredag och så 2 konserter på lördag, så planen var att vila upp sig helgen som passerat.. :/

Vi har köpt en Buffalo nu, men liksom ju inte testat den "live". Jämfört med vår tidigare Bugaboo (en Frog, typ Cameleon men lite mindre) så skulle jag säga att den absolut är tyngre och mindre smidig, men den är fortfarande smidig jämfört med andra vagnar så att säga. Så "klumpig" skulle jag inte säga att den är. Donkeyn/Cameleon skulle jag inte säga är lämplig i terräng pga de små framhjulen, möjligtvis med vinterhjulen men då blir den ju lika "osmidig" som Buffalon så det spelar det  ju ingen roll.

Skulle säga att Go och Smile inte heller är så bra i grövre terräng pga de små hjulen fram. Tyvärr, då den fjädringen verkar riktigt nice.

Jag tänker också att Buffalon kan bli lite skumpig, men vi valde den ändå just för terrängegenskaperna då vi kommer ha med den på golfbanan samt ute i skogen på långpromenader.

• Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-01 03:03:36 följande:
    Barn under 3 mån ska sova själva enligt senaste rekommendationerna, men det har ändrats sedan 2012...! Däremot sovpåsen var oförändrad när jag hörde mig för, dock finns ju olika varianter; de som avsågs när jag frågade var såna där bebisen inte kan bli fri med armar och ben om den blir för varm, vilket ju ökar risken för psd.

Min avsikt är att ha en sån där liten bedside crib första 3 mån eftersom amningen verkligen underlättas av att ha barnet nära och där låta henne ha en tunn bomullsfilt. Alternativt ett babynest högst upp vid våra huvuden mellan oss i sängen eftersom hon även då är skyddad från att nån rullar på henne. Så gjorde vi sist.

Jag ska till BVC imorgon med stora tjejen, ska kolla upp igen!
    Det rådet är faktiskt FEL, och grundat på en felaktig tolkning av 2 studier, har man kommit fram till på sistone. OM man tillämpar "säker samsovning" så ökar det inte risken för PSD. (Tvärtom har de här råden med egen säng för små bebisar ÖKAT förekomsten av PSD pga. minskad amning samt att föräldrar somnat med bebisarna när de tagit upp dem till soffa/fotölj på natten.)
    "Säker samsovning" betyder att:
    - Ingen av föräldrarna röker
    - Ingen av föräldrarna dricker alkohol innan de sover med barnet
    - Barnet inte ligger under föräldrarnas täcke (babynest är en bra grej)
    - barnet sover på rygg

I tillägg minskar risken för PSD om barnet ammas.

Ang. bäddning och täcke osv. har vi aldrig haft täcke till våra små - pyjamas har räckt gott (de är så varma av sig själva). Ang. spjälsäng har jag samma erfarenhet - den snyggt bäddade lyxspjälsängen med duntäcke, designerlakan och extra allt användes ett tiotal gånger dagtid. Yippie. ;)
  • Elenic
    Tessie83 skrev 2015-11-30 22:51:12 följande:
    Oj, då har vi hört helt olika saker. Att när bebisar sparkar kan de få upp filten/täcket över huvudet och därmed kvävas, medan en sovpåse med öppet för armar och hals är mer säkert (att små barn inte sparkar av sig för de är för varma) man får ju anpassa vad man har på under. Medan att man aldrig ska låta små barn sova i föräldrarnas säng då risken ökar vesäntligt för både kvävning och psd.
    Se min kommentar ovan ang. det här med samsovning. Det har visat sig att de råden som kom 2012 var grundade på felaktig tolkning av två studier, och att de råden faktiskt lett till ökning av PSD pga minskad amning. (Jobbigare/svårare att få till en lyckad amning om man inte samsover.)
    Vi är ju flockdjur och det naturliga för oss är att sova tillsammans. Däremot måste man eliminiera massa "onaturliga" saker såsom nikotin, alkohol och stora täcken...
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-01 11:37:18 följande:
    Ja, det där rådet kom når min stora resan var över 3 mån och jag känner väl också att babynest och amning är bra sätt att förebygga psd. Som tandläkare avser jag inte börja röka heller men jag ska nagla min BVC tant med frågor idag! Hon är dock inte så påläst för det mesta.

Vår stor issue med sovandet är hur vi ska få 3-åringen ur vår säng; älskar att ha hennes lilla gosiga person nära på nätterna, men det känns inte säkert med en bebis.
    Näe, jag skulle inte bli förvånad alls om BVC inte känner till allt om detta. Den senaste rapporten jag läste läste jag I förra veckan (får tillgång till forskning och rapporter då jag är aktiv inom Amningshjälpen). Och ingen har ju ändrat några råd, de är fortfarande desamma. Problemet är att de två studier som visade på samband mellan samsovning och PSD inte tog hänsyn till kända riskfaktorer som rökning, alcohol eller soffsovning - de tittade ENKOM på samsovning och PSD, men inte isolerat. Och då blir ju resultaten tyvärr inte så tillförlitliga..

Hahaha, tandläkare som röker, det vore nåt. NOT. Urk...

Och mm, fattar med treåringen... Vi har ju fortfarande alltsom oftast också ett barn fortfarande i sängen (12-åringen har dock flyttat ut sedan länge :) ). Jag tänker att vi antingen sover vägg-bebis-mamma-storbarn-pappa, alternativt att vi delar upp oss på två rum, en förälder+bebis och en förälder+storbarn. Alternativ 1 kräver ju en stor säng (vilket vi redan har, 2,50 bred) och Alternativ 2 två stora sängar (vilket vi kan åstadkomma I vårt gästrum alt I det som ska bli bebisens rum så småningom). Hoppas ni kan hitta nån lösning som passar er.
  • Elenic
    Tessie83 skrev 2015-12-01 13:54:48 följande:

Eftersom detta är mitt första barn så har jag inte så stor koll på det här med samsovning. Har tänkt att ha en spjälsäng med borttagen sida tryckt mot vår säng. Då får hon ändå ligga själv och samtidigt behöver jag inte ta upp henne för att amma (om man nu kan göra det). Vår kontinentalsäng är lite dum med en stor knöl mitt emellan oss så det är inte så lämpligt att ha en liten där.

Det kan vara en jättebra lösning! För oss funkade inte det tyvärr då jag fick jätteont i ryggen av att krypa in i spjälsängen och amma (och jag ville inte riskera att flytta på sovande bebis ;) ). Men om det funkar är det en toppenlösning!
  • Elenic
    AKF skrev 2015-12-01 16:24:57 följande:

Många spår samtidigt här - kul!

Vår dotter har alltid sovit själv förutom någon enstaka natt. Det har passat oss, och henne bäst. Jag kunde inte amma så mycket så vi delade på nattmatningen och hon började sova hela nätter när hon var 3 månader. (Vilket jag inte vågade säga till andra mammor då...) Vi får se hur det blir med den här tjejen... Amningsproblemen är jag ju beredd på nu, så vi köper BabySemp och flaskor innan BF.

När det gäller säng så har vi precis köpt en bedside-crib från Troll på Blocket, känns som ett mkt bra köp!

Alla sätt som passar för alla inblandade parter är ju toppen!
    (Måste ärligt erkänna att jag som amningsmamma ibland har känt mig lätt avundsjuk på hela natters sömn och delad nattmatning. Ibland.) Om det ändå är så att du vill ge amningen är ärlig chans tipsar jag om dessa kurser, de är grymma: http://sensus.se/Sok/?query=amningskurs
  • Elenic
    AKF skrev 2015-12-01 16:51:12 följande:

En helt annan sak:

Vi kommer inte åka utomlands den här vintern, bland annat för att jag inte mått så bra och ingen längre resa i sommar för att vi vill ta det lugnt och hitta rutiner och trygghet. Däremot börjar vi redan nu fundera på något för nästa vinter, kanske omkring november då bebisen är omkring 8 månader. Vår andra dotter är 6 år då. Tänker oss en rätt bekväm resa till lite sol och värme på ca 14 dagar, vi är ingen hostel- och backpackerfamilj direkt. ;)

Vi har kikat lite på Mexico bland annat.

Har ni några tips?

FLORIDA! Vi kommer också åka på semester I oktober/november nästa år. Först var vi inne på Belize dit vi velat åka länge (ligger strax söder om Mexico) men så kollade jag upp vaccinprogrammet och insåg att det blir svårt att hinna med både alla vanliga barnvaccin OCH resevaccinet (man ska helst inte ta dem samtidigt). Fick tipset om att åka till resmål där man inte behöver vaccinera helt enkelt. Så vi åker nog tillbaks till Hawaii, där vi stormtrivs. Om det nu inte var så att vi skulle på ett ärende till Vegas, och då hamnat på andra sidan USA, hade vi garanterat åkt till Florida. Sol, bad och mycket härliga äventyrsland för 6-åringen. Samtidigt en väl utvecklad sjukvård om något gud förbjude skulle hända med bebisen. Lagom lång flygning (direktflight) och många olika boendeformer att välja på (vi skulle mest troligt hyra lägenhet genom någon bokningssajt).  Ha en skön semester!
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-12-01 19:23:45 följande:
    Åh, är du med i Amningshjälpen! Du som var min idol redan innan, men nu, omg, superbra beslut! Ska gå med när jag har mindre på mitt bord än nu.

Bvc-tanten var rätt ok, hon sa neutralt att rekommendationen är att ej samsova, men att babynest vid huvudet hos föräldrar som är nyktra, orökta etc är lika bra pga amningssmidigheten. Jag slapp informera henne om skillnaden mellan korrelation och kausalitet...
    Gå gärna med som stödmedlem om inte annat! Då får man del av spännande nyheter och forskning genom tidningen Amningsnytt. :) Vartenda bidrag behövs... Bra att BVC-tanten inte var helt superneggig iaf. Jag har mött så många olika typer, alltifrån såna som har stenkoll på allt till de som trött rabblar samma råd som hon själv följde på 70-talet typ... :/
Svar på tråden Marsbebis 2016