Inlägg från: Carabellis kusp |Visa alla inlägg
  • Carabellis kusp

Marsbebis 2016

aztec skrev 2016-01-28 19:06:53 följande:

8.28 imorse kom lillkillen ut :) 3036g och 46cm "lång" ;) så han var inte så liten!

Snittet gick jättebra och har inte alls ont som jag trodde. Han fick komma direkt till neo intensiven för underhåll, pga hjärtat. Så efter min bedövning släppte där runt 11 så har jag legat där hela dagen med honom på bröstet då han mått så bra (förutom hjärtat)

Vid 17 så försökte de slå om hans hjärtrytm, men det fungerade inte så de gör ett nytt försök imorgon FM. Håller tummarna.

Jag och mannen är på BB nu och bebisen är kvar på neo. Men känns ändå overkligt och underbart! Världens finaste bebis ;)

Grattis till dig, första Marsmamman! <3 vad fin son ni fått, underbart att han är så stor och stark! Jag tänker på er och önskar verkligen att defibrilleringen går i lås imorgon. Kram!
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-01-29 12:24:09 följande:

Jag har lite funderingar kring det här med graviditetspenning o ha syskonen på förskolan. Jag fick godkänt, är förskollärare o jobbar sista dagen idag. Jag ser det ju som att graviditetspenning är en form av sjukskrivning o att jag då är beviljad heltid för min dotter på hennes förskola. MEN självklart ska hon INTE gå heltid. Hon fyller fyra i maj och jag känner att jag vill inte ta bort henne från hennes förskola där hon trivs så bra, har sina kompisar o rutiner Men att hon o jag ska umgås mer nu när jag ändå är hemma. Har haft diskussioner här på jobbet om detta. Den äldre generationen tycker det är fel att hon ör i förskolan, de hade haft sina barn hemma. En i samma ålder för mig hade satt henne på 15 timmar. Jag har valt ca 24 timmar för henne. Jag har aldrig varit med om ett fall i mitt yrke där mamman blivit godkänd graviditetspenning, men jag ser det som en sorts sjukskrivning. Hade jag inte blivit godkänd hade jag försökt bli sjukskrivingen, jag har foglossning o det är väldigt tungt arbete på jobbet.

Jag tycker att med hänsyn till din hälsa bör hon vara på föris, eftersom det är svårt för dig att aktivera henne utan att bli riktigt illa däran själv. Dessutom har ju barn över 3 år rätt till allmän förskola för sina egna behov. 24 timmar/v låter väl toppen! Hon är iväg och har kul och lär sig, du får vila några timmar, men behöver ändå inte stressa med henne för att passa tider på föris.

Jag har grav penning på 50% och jobbar antingen 8-12 eller 13-17. Jag lämnar 09 när jag jobbar em och hämtar kl 15 när jag jobbar fm. Det beror på att vår förskola vill att alla barn är där mellan 9-15.
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2016-01-29 13:39:47 följande:

Tanken med havandeskapspenning är ju att du ska få vila nu när man blir tung och får olika komplikationer. Härligt att höra att du vill ha din dotter ändå hemma så mycket som möjligt :) 24timmar tycker jag låter jättebra.

Jobbar som förskolelärare i Stockholm och fattar eg inte systemet här. Bodde och arbetade i Linköping förut och där är det ju 15 h/ vecka vid föräldraledighet och annars efter föräldrarnas arbetsschema. Här är det istället 30 h/ vecka som gäller. Fast storasyskon får gå sin vanliga tid första månaden efter att bebisen kommit. Har vart med om 2-åringar som gått 7.30-17.30 hela första månaden efter att han/hon fått syskon även fast båda föräldrarna är hemma. Heltid betyder att barnen får gå på förskolan när föräldrarna vill. Föräldrar har semester och lämnar sina barn hela dagen. Vanligt är att de kommer och hämtar 1 min före stängning i gymkläder eller med shoppingpåsar. Tydligen så har stockholmsföräldrar det mycket jobbigare och behöver mer omsorg än övriga Sverige.

Fast om syftet vore att man ska vila så skulle ju alla gravida få det, inte bara vi kroppsarbetare

Håller med om att det är skumt med föräldrarna på förskolan här i Sthlm. Dels den gruppen du beskriver; tränar och shoppar medan barnen inhyses på föris. Men en annan läskig grupp är de där båda jobbar 75% och går omlott med flex så att barnen går 9-15 och sedan tittar snett på oss som tvingas ha barnen där ca 7.30 till 16 pga att en är student och den andre måste jobba heltid... Känns som att många föräldrar antingen ser barnen som nån slags belastning som man ska ha på föris maximalt och andra dömer ut de som inte har möjlighet till flex och deltid, känner du igen det? Är det söder du jobbar på?
  • Carabellis kusp
    Tessie83 skrev 2016-01-29 14:12:30 följande:

Men det handlar ju om först och främst vilket sorts arbete man har. På förskola får man inte en ledig stund. Det som ska göras måste göras, vare sig det är att hjälpa 15 barn på med kläder, sitta på megalåga pallar och golv eller bära tungt, att man hela tiden i rörelse och på "alerten".

Ja, arbetar på söder. Inte för att verka så men väldigt sällan jag möter på dem som flexar så som du beskriver. Jag förstår absolut de som har behovet av att ha sina barn på förskolan under hela dagen. Jag bara kan störa mej på dem som inte arbetar heltid eller inte alls under en dag men där barnen ändå går 7-17.30. Barnen mår bra av att få vara hos oss, men de behöver också sina föräldrar.

Nej, det är ju ett otroligt tungt jobb, jag orkar knappt klä på min lilla tjej med stor mage och allt. Ni är bäst!

Men vad intressant att det skiljer sig så; här på Östermalm/Gärdet är det otroligt vanligt med de där flex-föräldrarna, vilket ju är toppen för barnen, men svårt att matcha. Som tur är vet jag ju att min dotter har det bra på föris, men det är jobbigt att hon ofta kommer först och går bland de sista trots 7.30-16... Jätteskönt nu dock, när jag gått ner i tid!

Är det ens tillåtet att shoppa/träna etc när barnet är på föris? Jag råkade gå på bageriet och handla ett bröd på väg till hämtning en gång och fick jättedåligt samvete
  • Carabellis kusp
    Frida Li skrev 2016-01-29 19:18:07 följande:

I vår kommun erbjuds barnomsorg endast när du arbetar, studerar eller om du är sjukskriven (är du bara sjukskriver 50% så är det endast 50% som blir godkänd hos oss) eller om man är föräldraledig (då endast 15h). Man får därför inte gå å träna eller shoppa o ha barnet hos oss. Men tyvärr...ibland möter vi föräldrar när vi själva är lediga (slutat tidigt) på vårt stora köpcentrum eller på Ica....

Jag tycker att det är rätt. Kanske att 15 h i veckan är lite väl snålt om man är föräldraledig och det stora barnet är 3-5 år eftersom det då verkligen har kompisar och relationer på förskolan. Blir dock lite matt när man ser nån lämna sin gallskrikande 1,5-åring och gå iväg på lattefika med bebisen... Men det är min känsla! Man får väl göra som man vill när det ingår i regelverket. Har dock alltid trott att man bara får ha barnet på förskolan vid arbete, studier, sjukskrivning, graviditetspenning, aktivt arbetssökande etc. Alltså inte för att få egentid!

Tycker du att 15 h i veckan är lagom för lite större barn, både ur perspektivet som mamma och förskolelärare?
  • Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-29 17:08:52 följande:

Kommer också ihåg hur vidrigt det var att gå på toa o försöka göra nummer två efter operationen. Tror inte det blir roligare den här gången (oavsett förlossningssätt), när jag redan varit förstoppad typ hela graviditeten. Tror jag ska leva enbart på olika sorters lösande ämnen de sista veckorna!

Har redan packat katrinplommon i bb-väskan, hehe! Inte kul att göra det med hoptråcklad snippa/mellangård heller...!
  • Carabellis kusp

BF-lista

Mammave: 28/2

Hannis12345: 1/3

Aztec: 3/3 - födde en son 28/1

Sötistilde: 5/3

LisaKMB: 5/3

Carabellis kusp: 6/3

Nelliemeja: 17/3

Smilla80: 19/3

Elenic: 20/3

Madski: 24/3

Reflexen: 26/3

Tessie83: 27/3

AKF: 28/3

• Carabellis kusp
    Reflexen skrev 2016-01-30 20:13:22 följande:

Ha, ni hade redan postat listan, ser jag nu!

Jag var på ul i veckan. Bm mätte den lilla till ca 1900 g, vilket var precis vad hen ska väga vid denna ålder. Allt såg bra ut, men jag ska tillbaka för ny koll av moderkakans läge. Den ligger långt ner, så jag måste kollas noga innan de beslutar om vaginalt eller snitt.

Var det för att fastställa moderkakans läge som ultraljudet gjordes? Faktiskt skönt att kolla tillväxt också tyckte jag när jag gjordes riktat hjärtultraljud 7 januari. Min bebis låg på +16 gram så den nitiske läkare skrev "drygt normalstor" i journalen. Älskar dessa paragrafryttare!

Hade bäsisen haft den goda smaken att lägga sig med huvudet neråt?
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2016-01-31 08:14:11 följande:

Grattis till er fina son Aztec! Jag hoppas att ni båda mår bättre snart.

Jag har också funderat på det där med tid på förskola för dottern. Jag hämtar/lämnar så att det blir lite kortare dagar för henne nu, men det är svårt att få ihop det.. jag är sjukskriven för att kunna vila 50% inte för att gå ut och åka pulka eller leka med henne, hur mkt jag än skulle vilja. Sjukskrivningen handlar ju om min hälsa. När min sjukskrivning går över till heltid så kommer det ju vara en helt annan sak, då kommer det bli enklare med senare lämning och tidigare hämtning. När bebisen har kommit så blir det förstås också kortare dagar men dottern är en riktig förskoleälskande tjej så att sluta helt och ta henne från det sammanhanget och alla kompisar när det är hennes sista vår där känns inte rättvist.

När du är sjukskriven är saken klar tycker jag. Det är självklart att du ska vila efter jobbet tycker jag! Annat för mig som har grav.penning, för jag är ju frisk, även om jag är trött. Som tur år gillar min flicka förskolan och ska gå kvar även efter att bebisen kommit. Hur gammal är din dotter nu igen? När tror du att du blir heltidssjukskriven?
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2016-01-31 17:52:09 följande:

Ang. ledighet och förskola så har jag en rätt bestämd åsikt. Kanske trampar på några tår nu, men då får det väl vara så... Anser att är man sjukskriven etc. så är man ju sjuk, och då borde man kunna ha föris/barnomsorg precis som vanligt. Att ha fått havandeskapspenning är ju inte riktigt samma sak - det är ju för att ens yrke är så pass krävande, och även om föräldraskap inte är "vilsamt" så är det ju inte onormalt att ha ett småbarn och vara gravid. Alltså anser jag att om man "bara" har havandeskapspenning och inte skulle fått en sjukskrivning så borde man nog kunna ha barnet hemma, iaf lite mer än annars.

Ang. förskola under föräldraledigheten tycker jag faktiskt att är barnet under 4 år finns ingen anledning alls att ens ha förskola. Vi har allmän förskola från 4 år, 15 timmar, och det är för att det är det som är bra för barnet. Allt innan dess är faktiskt för föräldrarna... Jag tycker att föräldraledigheten är en sjukt fin gåva att få tillbringa mer tid med det stora barnet/barnen också. Själv hade jag min då treåring hemma tills hon var 4,5 när lillebror föddes, när hon var 4,5 gick hon 9-14 tre dagar i veckan. Innan dess ville hon inte och ville vara hemma. Ja, andra föräldraledigheten blev tuffare än den första. Jag var inte på någon lattefika med andra mammor. Det var mycket ÖF, barnrytmik, museibesök i stan, kreativ lek hemma osv. Men så fick jag också chansen att verkligen vara med mitt stora barn, och lillebror fick en nära anknytning till sitt syskon. Att öht erbjuda mer än 15 h förskola till föräldralediga tycker jag är galet... Men det är vad jag tycker. Andra får tycka annat om de vill. ;)

Jag håller med dig i det mesta du skriver, men några undantag. Allmän förskola är från 3 års ålder och jag uppfattar att min 3-åring nog skulle sakna på både alla aktiviteter med målande, sång, pyssel, utevistelse i grupp osv om jag tog henne ur förskolan. Dock vore ju inte detta ett problem om alla hade sina stora barn hemma, för då skulle öppna förskolan innehålla mycket mer socialt samspel och anpassade aktiviteter för 2-5-åringar. Inte en enda unge över 2 år dök upp på ÖF under det dryga halvåret jag gick där förutom när förskolorna hade planeringsdag.
Svar på tråden Marsbebis 2016