• Madski

Marsbebis 2016

Nu är det igång på riktigt, 2-3 min mellan värkarna först för ca 1,5h sen och tätt från början..jag kan fortfarande kan prata mig igenom dom så fl tycktenjag skulle avvakta en stund till. Sambon är iaf och hämtar min mamma som ska vara barnvakt.. Tror Vi åker in snart för det känns som att det kan bli jäkligt jobbig inom kort.. Dusch, vetekudde och alvedon hjälper inte..!

• Madski

Nu är lillebror här :) värkarna blev täta direkt, första värken vid tiotiden ovh vid midnatt kom vi in till Danderyd och ca 3,5h senare var han född. Underbar personal som peppade mig till tusen. 4365g ich 52 cm gobit som vi nu myser med på fl innan vi ska till patienthotellet vid sju.

Tack för allt pepp de senare dagarna, derbydag behövts!!

• Madski

Elenic och Carabellis, vad ledsen jag blir för er skull! Vi kom som sagt in vid midnatt och måste haft extremt tur!? Värkarna var som sagt väldigt täta med ca 2 min mellanrum när vi Kom in och både jag och sambon konstaterade för en stund sen att vi snudd på aldrig var ensamma mer än Max tio min vid två, tre tillfällen. Fick hjälp med bad, massa olika ställningar, lustgas, eda och sen lite bäckenbottenbedövning. Hade samma bm, usk samt en praktiserande läkare, alla var verkligen fantastiska och jag är så nöjd över den här förlossningen jämfört med dotterns som var minst sagt annorlunda med tre personalbyten, jag var osäker etc.etc. Inte ett stygn trots storleken :)

Imorse behövdes dock vårt rum innan vi flyttades till patienthotellet och då flyttades vi till ett mindre tillfälligt rum. Därefter blev vi omkramade av usk och bm innan dom gick av sitt skift, underbara tjejer!!

SEN blev upplevelsen Dock inte alls bra, ny personal, kom in i rummet utan att knacka för att hämta saker(?), vi kände oss minst sagt bortglömda och fick noll information eller hjälp.. Fick höra att hela Sthlm hade fullt och att patienter från KS var på väg till ds. Känner mig tacksam för att vi kom in igårkväll och inte under dagen, viken skillnad på allt!

Nu njuter vi på patienthotellet och sambon åkte precis iväg för att hämta storasyster på skolan, som jag längtar efter att få presentera dom för varandra.

• Madski

Och tack för alla grattis! Känns minst sagt underbar!! Tog totalt 6h från första värken tills dess att lillebror var ute, väldigt intensiva timmar, men en fantastisk förlossning och jag klarade mig helt utan bristningar och stygn :)
    Ont som bara den i rumpan och har svårt att sitta, men det är det värt :)

• Madski
    AKF skrev 2016-04-05 15:25:32 följande:
    Åh va härligt att höra! Stort grattis!

Jag har varit på UL och MVC-besök idag. Allt såg jättefint ut och bebisen är fixerad nu. Igångsättning på tisdag om inget händer innan, fast bm trodde nog att det var dags snart. Hon ordinerade god mat, tända ljus och lugn och ro för att dra igång oxytocinet... :) Så ikväll blir det torskrygg.
    Vad skönt att höra att allt var bra! För mig var det en tid bokad för igångsättning som behövdes för att lillebror skulle behaga att komma :)
    Håller tummarna för att det även startar spontant för dig så att du slipper att vänta till på tisdag!
  • Madski

Vi kom hem igår, så det blev en natt på patienthotellet, men knappt någon sömn då lillebror måste (och vill) ammas ofta för att hålla blodsockret på En jämn nivå iom att han vägde lite mycket i förhållande till vikten.
    Men det går bra och förhoppningsvis rinner den riktiga mjölken till snart!?

Storasyster började känna sig hängig under kvällen och har nu 38,6 i feber och ont i huvudet, lilla gumman. Sämsta tänkbara tajming, vi som klarat oss från sjukdomar sen i höstas sånär som på någon lättare förkylning. Så nu sover sambon med dottern i hennes rum och jag med lillebror så får vi hålla tummarna för att hon kryar på sig fort och att lillebror inte blir smittad *peppar,peppar*
    Borde dock inte vara RS iom att hon inte är förkyld!? Ska ringa ds/BVC imorrn och rådfråga lite.

• Madski
    AKF skrev 2016-04-11 00:19:03 följande:

Nu är hon äntligen här! Flickan med hemligt namn. <3 Åkte in i fredags eftermiddag efter värkarbete hemma från förmiddagen, samma kväll vid 20-tiden var hon ute. Allt gick toppen och vi kunde åka hem redan igår.

Å vad härligt att höra, stort, stort grattis!!! Hur många dagar efter bf blev det till slut? Två aprilbebisar blev det till slut i gruppen :)
  • Madski
    Frida Li skrev 2016-04-10 12:55:33 följande:

Hur reagerar era andra barn nu? I början gick det jätte bra för storssyster men nu börjar hon agera ut. Gör hyss, kissar på sig, pratat bebisspråk, lyssnar inte, gör tvärtom o är på lillasyster mycket, hon ska hålla, klappa o hela tiden pilla på henne o då måste vi ju säga till henne. Just nu är det mycket bråk o vi är trötta allihopa, inte roligt alls. Vi har varit tillsammans mycket allihopa men idag ska pappan ta storasyster ut på en lekplatsrunda själv. Kanske det hon behöver? Vi försöker att ge henne mycket uppmärksamhet o kärleken när lillasyster tex sover. Igår fick hon en toppen present av en vän, en bok/häfte där sidorna är olika platser på ett zoo o sen får man 600 klistermärke med olika djur som man ska placera ut, det har vi pysslat med hela morgonen....o bråkat:P

Iom att storasyster blev sjuk samma dag som vi kom hem från BB så har det varit lite extra tufft. Hon har inte fått gosa med lillebror och jag har i stort sett inte heller kunnat gosa för mycket med henne. Sambon blev sjuk i helgen så då kunde inte han heller vara med lillebror vilket gjorde att jag inte allt kunde vara med storasyster, jobbigt som bara den och jag har gråtit en massa pga att hormoner etc. Men nu när storasyster är frisk och får gosa med lillebror igen så känns allt mycket bättre, pjuuuh! Vi försöker dock ge storasyster så mycket uppmärksamhet som möjligt och förhoppningsvis blir allt toppen k slutändan. Hon är stolt som en tupp över lillebror, men samtidigt är det väldigt mycket känslor och hon testar mig en del. Inte så konstigt iom att hon varit ensambarn i 6 1/2 år och nu ska hon helt plötsligt dela på uppmärksamheten.

Lillebror blir en vecka idag och iom att vi varit drabbade av sjukdom så har väl starten inte varit optimal, men nu kan det bara bli bättre..

Mina hormoner däremot, ojoj, dom är inte atg leka med till och från. Kan börja gråta för minsta lilla och k förrgår bröt jag ihop totalt i duschen, känslostormar deluxe..
  • Madski
    Reflexen skrev 2016-04-22 11:25:27 följande:

Liten uppdatering

Vi är nu på sjukhus i Göteborg o väntar på operation. Lillan mår förhållandevis bra med fina värden. Hon har dropp, men får inte amma något. Det med amningen är riktigt jobbigt, för oss båda! Svårt att se sitt lilla barn så ledset och hungrigt!

Tack för alla hejarop!

Men fy vad jobbigt ni har det, men skönt att dom tar er på allvar och att ni nu får den hjälp no behöver. Håller tummarna för att operationen är lösningen och att allt går bra. Förhoppningsvis får du amma snart igen.. Massa styrkekramar!!
  • Madski
    Frida Li skrev 2016-04-26 17:18:30 följande:

Hej alla mammor! Hur har ni det? Här funkar det fint med amning o sömn. Bara lite svårt med storasyster ibland o känner mig nog lite allmänt nere o känslig. Donerar bröstmjölk till min mammas jobb på neonatalavdelningen o det är just nu brist på mjölk så mamma berättade idag att min mjölk försörjer tre pyttebebisar där nu, min mjölk är det enda dom har inne i mjölkbanken nu. Så jag försörjer 4 bebisar nu, det blev man glad över att höra :)

Hej :) här är allt bara bra så när som på en mindre mjölkstockning som är på bättringsvägen *peppar,peppar* Lillebror är fortfarande namnlös och växer så det knakar. Blev 3v igår och idag var vi på BVC och fick veta att vikten är 5310g(!) och längden 56,5cm.. 1kg i viktökning sen födseln och 500g på en vecka, galet! Brås på sin syster som också växte så att det knakade.. Har tyvärr inte blivit så många (långa) promenader än, men snart hoppas jag att vi fr tid och ork.. Har har ni andra det?
  • Madski
    Carabellis kusp skrev 2016-05-11 10:13:05 följande:
    Vad kul! Hoppas på succé igen då!

Vi var på BVC och läkarbesök idag. Fick själv insistera på att hon skulle få rotateq... Blir så trött på BVC-personal som slarvar och missar. Alla föräldrar är inte lika på som jag och det ska man ju verkligen inte behöva vara.
    Bra att du har koll och ligger på!
    Vi hade läkarbesök igår och hon ordinerade rotavaccinet då så att vi får det vid 2mån.
    Fick remiss till Astrid Lindgren för att kolla upp ett ev. Bråck på magen, men med största sannolikhet (peppar,peppar) är det bara magmusklerna som inte dragit ihop sig/är för svaga än. I övrigt är allt bra med ännu namnlösa lillebror, blev 5v igår och är nu uppe i 5890g :) visserligen lite snorig, men han kämpar på och ammar en massa ändå, världens finaste lilla kille.

Hur gammal är Siri nu? två månader? Mådde hon bra efter vaccinet eller blev det biverkningar?
  • Madski
    Frida Li skrev 2016-05-11 08:54:30 följande:

Idag ska jag på min första mammagruppsträff, kan ju bli trevligt? Blev trevligt förra gången då vi träffade vänner för livet

Vad roligt, håller tummarna för att det blir bra! Du får uppdatera sen..
    Jag träffade också fantastiska vänner sist så jag hoppas också på det för denna gång. Vi har träff imorrn, vilket jag nu inser krockar med tvättiden som måste bokas av, suck. Typiskt, jag som ligger efter rejält med tvätten, men, men, mammagruppen känns roligare :)
  • Madski
    Carabellis kusp skrev 2016-05-11 16:10:12 följande:
    Läkarbesöket verkar ha tidigarelagts, det var vid två månader strikt 2012. Siri blir två mån imorgon, så det var verkligen dags både för läkare och rotateq. Hon mår bra ännu så länge, men det har ju bara gått 8 h. Mitt stora barn fick rotarix och det har besparat oss magsjukor helt faktiskt.

Vilken välväxt barn du har! Siri väger bara 5,68 och är ju 3 v äldre...! Vilka namn väger ni mellan nu? Jag är fortfarande lite skeptisk till Siri, tycker ju hon ser ut som Alva

Har du ont av magmusklerna? Jag tycker att Lofsans bok om mammaträning är bra om du får godkänt av läkaren för det. Den stärker kroppen i lagom tempo.
    Inte mina magmuskler utan lillebrors, skrev lite otydligt.. Ja, han är en riktig lite knubbis, gissar på att det är grädde i brösten ist för mjölk, haha. Viktmässigt så är han som en 2,5-3mån bebis om man ska gå på medelkurvan. Känns iof skönt nu när han är förkyld att det finns lite att ta av om han inte skulle vilja äta, men som sagt, äta gör han mer än gärna..

Å, vad skönt att höra att rotateq funkar, vår Alva är född 09 så hon fick inte det utan vi har istället fått besök av magsjukan x antal gånger..

Just nu lutar det åt Viktor eller ev. Elliot (dock osäker på hur vi vill stava det isf..) nu testar vi Viktor här hemma. Roligast är atg inget av namnen varit med på namnlistan innan. Med andra ord så kommer vi på nya namn istället för att reducera namnen på listan, haha. På BVC kallas han nu för Gosse och mitt efternamn, känns konstigt iom att han ska ha pappa och storasysters efternamn, haha. Inte lätt det här med namn.
    Du får smygtesta Alva lite när du är själv med henne och känna efter ;) har Ni skickat in papper till Skatteverket än? Går iof att ändra ändå, men blir väl lite krångligare kan jag tänka mig.. Men Siri är jätte fint, men jag förstår helt klart det här med att man inte kan bestämma sig helt ;)
  • Madski
    Frida Li skrev 2016-08-10 19:50:53 följande:

Börjat med lite gröt o banan, gott tycker Moa:) lite kinkig om dagarna ibland vet inte om det är för att det kliar, eller bara vill vars lite nära,...eller inte veta vad man vill!?:)
    Dop på söndag! Pysslar inför dukning o av lokalen. Ska bli trevligt att fira livet:)

Var sover era bebisar? Var sover ni, pappan?tankar kring det?

Hej :)
    Här har vi börjat lite smått med smakportioner, morot, gröt och potatis so far.. Och majskrok :) Viktor är lite fundersam över hur han ska göra, men det börjar ta sig.. I övrig helammar jag fortfarande, 8kg och 68cm konstaterades på veckans fyramånaderskontroll, galet!
    Vi fick inte doptid förens i början av oktober, suck, men det ger mig iaf tid för planering.
    Storasyster har ff sommarlov så när hon börjar skolan igen ska jag ta tag i allt igen.. Åtta veckors sommarlov är mer än lagom ;)
Svar på tråden Marsbebis 2016