• shecity

Marsbebis 2016

God Morgon :)

Vad roligt att så många av er redan har börjat kolla och köpa bebisgrejer :D Själv känns det fortfarande overkligt att jag är gravid fast jag går in i v.16 imorgon (15 +0). Jag och sambon har bestämt att om allt ser bra ut på RUL om 1 månad då blir det till att beställa barnvagn har sätt en jättefin från Bugaboo, donkey mono med svart zickzack mönster, helt underbar! Men har bara sätt den på nätet, så får väl se om jag tycker samma när vi går in i butik. Ni som inte ska ha ert första barn, har ni några tips på vad man skall tänka på vid köp av vagn?

Önskar er alla en fin vecka, och att vi får må så bra som möjligt :)

• shecity
    Reflexen skrev 2015-10-02 15:49:09 följande:

Smilla: på mig satt också graviditetskilona hårt. Inte en tillstymmelse till "allt rasar av dig när du ammar". Suck! Var till o med mer i Viktväktarna under amningen utan att tappa nåt nämnvärt!

Grattis till bra RUL, Madelen!

Har ni koll på när man ska göra RUL? Jag kommer göra mitt i v19+3. Läste att man inte ska göra RUL efter v20, är 19+3 ok då? Blir helt nojig på dessa veckor!

Är mitt i spökveckorna nu och med mina obefintliga symptom tvivlar jag ju dagligen på att det verkligen är någon där inne. Funderar på att boka ett privat ul "bara för att". Gaah, så trött jag blir på att jag inte bara kan njuta i lugn o ro!

Har RUL 19+2 och tyckte också det var sent men min BM sa att det är helt okej att göra det då. Strävan skall vara att man kallas till RUL någon gång mellan 16 hela veckor till 20 hela veckor :)

Förstår dig precis Reflexen, känner exakt samma gällande att vara i Spökveckorna är 15+2. Är också orolig över att det verkligen finns något där inne, så pratade med min barnmorska och när jag skall till henne nu på måndag så ska vi lyssna på hjärtat och då kändes det bättre, då får man iaf ett litet tecken :)

Gjorde KUB 12+0 och trodde inte jag skulle tycka det var en evighet till 19+2 då jag ska få se bebisen igen, men det tycker jag! 

Jag blir även arg på mig själv då alla i min omgivning är så glada, vilket jag är otroligt tacksam över! Men tyvärr har jag inte kunnat glädjas med dem på samma sätt utan oron som fanns innan UL vid 12+0 har återigen börjat infinna sig som antagligen kommer sitta i fram till RUL.
  • shecity

Härligt att höra att vi är flera stycken som har senare RUL, då verkar det ju vara helt normalt :)

Igår när vi var hos BM fick vi lyssna på det lilla hjärtat, vilken känsla! Nu längtar man ännu mer efter RUL och att få känna rörelser från bebisen.

Någon som har känt något än? Det flesta i tråden skall ju inte ha sitt första barn och då brukar man ju oftast (väldigt individuellt) känna rörelser tidigare än oss som är gravida för första gången.

Så kommer ni ihåg när ni kände rörelser för första gången med första barnet? :)

• shecity

Åhh vad härligt att några av er redan har börjat känna små tecken från bebisen :)

Jag är just nu 16+1 och det är som sagt mitt första barn så räknar med att få vänta minst 3-4 veckor innan jag får känna något. Har RUL 29/10 då är jag 19+2 och håller helt med er andra, man längtar ihjäl sig. 

Jag och sambon har även kommit överens om att börja kolla på vagn efter RUL, Det ser jag såå fram emot och kanske även vågar köpa något litet plagg :)

Än så länge är BF 22/3 men känner på mig att det kommer ändras på RUL men som första gångs föderska så kanske jag också får ett fint påskägg nästa år.

Tänk att många av oss redan börjar närma sig hälften :D

• shecity
    Carabellis kusp skrev 2015-10-07 09:12:33 följande:
    Hehe, det kan mkt väl bli ett aprilbarn också, jag gick över 12 dagar med första men påskägg låter perfekt!
    Ja det kanske blir ett litet aprilskämt istället för påskägg ;)
  • shecity

Jag gick också in i vecka 17 i tisdags med BF 21 mars, kul :)

AKF skrev 2015-10-11 07:55:20 följande:

Ha, va kul Jag har samma. :)

• shecity

Grattis till er som har varit på lyckade RUL :)

Har två veckor krav till mitt RUL är 19+2 när jag gör det och längtar ihjäl mig, känns som tiden står stilla....

Har även haft flera runt omkring mig som har berättat om olika bekanta,vänner eller någon annan som dom känner som har varit tvungna att avbryta graviditeten efter det har varit på RUL pga av olika anledningar, så nu går man runt och är ännu mer orolig än vad jag var innan. Konstigt att folk känner att dom måste berätta om dessa saker just för mig, som är så känslig....

Har gjort ett liknande RUL ultraljud i vecka 13, då allt såg mycket bra ut.  Fick även lyssna på hjärtat förra veckan då var jag i vecka 17 och allt lät normalt, men ju närmare RUL jag kommer ju mer overklig känns hela graviditeten och att något skall gå fel...

Vet att vi har pratat om det här innan, men hur känner ni nu när det har börjat närma sig för RUL för dom flesta, hur är er oro?

• shecity
    Tessie83 då har vi RUL samma dag fast jag är 19+2 när vi gör det :) Har gjort två ultraljud och då hade jag först bf 24 mars men efter senaste ultraljudet i v.13 så fick jag 22 mars så skall bli spännande och se vad dom säger på RUL.

Som du skriver Reflexen så får vi försöka allihopa att peppa varandra till positiva tankar och för dom allra flesta går ju graviditeten bra. I november kommer ju alla av oss har gjort sina RUL och då kan vi börja shoppa och falla in i lyckoruset, det måste vi lova varandra :D

Lycka till på RUL idag Zezziz84!
  • shecity
    Zezziz84 skrev 2015-10-15 11:01:01 följande:

Allt gick bra:) blir en pojke den 22/3:)

Grattis :) Om jag får behålla mitt datum efter RUL om två veckor så har jag också 22/3 :D
  • shecity

Pga min oro inför RUL fixade världens bästa MVC mottagning så jag fick träffa en barnmorska som gjorde ett liknande RUL ultraljud hos dem på mottagningen. Fick då se världens underbaraste lilla varelse, som trotts att jag är orolig över att jag inte känner några rörelser (18+0, första barnet) inte alls ville ligga still när barnmorskan skulle ta olika mått, vilket är ett bevis på att hon/han rör på sig hela tiden :)

Har fortfarande kvar mitt vanliga RUL som jag skall göra nästa vecka på ett sjukhus i mitt län, men min oro är som bortblåst och för första gången kände både jag och min sambo att det faktiskt är sant, vi skall bli föräldrar i mars :D

Hoppas att mitt lilla glädjebesked även kan göra så ni andra kan försöka tänka positivt inför era kommande RUL :)

Ha en fin dag!

• shecity

Grattis till er Elenic, nu får du som sagt börja njuta ordentligt :)

Har hört mycket bra recensioner av det som har gått kursen "Föda utan rädsla" Det är ett koncept som skall finnas lite överallt i hela Sverige, så sök på det och se om det finns i er närhet :)

• shecity

Sunt att läsa vad ni skriver om både relationen och sex nu under graviditeten. Som förstföderska är detta verkligen en prövningsperiod både för mig och min partner. Hormonerna leker med mig dagligen och min partner får stå ut med både skratt, grått, ångest mm. Men än så länge tycker jag bara det gör vår relation starkare.

Behöver tyvärr skriva av mig om min dålig dag som jag har idag, men hoppas den vänder! Vaknade inatt och hade lite ont i magen långt ifrån någon smärta men lite obehag... Direkt kom tankarna som sedan UL förra veckan har varit som bortblåsta. Tänk om det är något med bebisen.... Så nu är det negativa tankarna här igen, inte ens en vecka sedan UL och det känns som jag är tillbaka i mina oroliga tankegångar, suck! Om två dagar är det RUL och det ska bli skönt! Hoppas även kunna känna fosterrörelser snart så att jag får ett dagligt tecken på att allt är som det ska.

Är det inte konstigt hur vi pendlar så fort mellan hopp och förtvivlan? Jag har sätt bebisen 3 gånger och allt har sätt normalt ut senast i v.19 men ändå finns en tvivlen...

Men antar att det går upp och ner under en graviditet, igår var en jättebra dag och jag anmälde mig till vattenträning för gravida som idag känns som ett förhastat beslut....

• shecity

Igår var vi på RUL och då fick vi bekräftat att det det en helt underbar liten bebis som växer som den ska :) Vilken känsla!!

Tack för omtanken Reflexen :) Nu känns graviditeten väldigt bra igen och nu ska jag verkligen som vi har lovat varandra här i gruppen glädjas över min graviditet :)

Fick även nytt datum har gått från 24/3 till 22/3 och nu på RUL fick jag 18/3 så helt plötsligt går jag in i vecka 21 imorgon, spännande :) 

Någon mer som har BF 18/3?

• shecity

Jag jobbar också på kontor 8-17 så inte fysiskt ansträngande. Fick enligt RUL nytt BF 18 /3. Mina förhoppningar är att jobba februari ut. Men håller en dialog med chefen, att det inte får bli för stressigt. Men nu verkar det som min ersättare skall komma redan i årskiftet och då tror jag att det kommer vara möjligt att jobba fram till slutet på februari för att jag får en avlastning. Har normalt det väldigt stressigt på jobbet men försöker att vara snäll mot mig själv och fråga mina kollegor när jag känner att det blir för mycket om dom kan hjälpa mig. Sen anser jag att det här med jobbet är högst individuellt och man skall lyssna på sin magkänsla, hälsan går före allt :) Ingen annan kan veta bättre än den som faktiskt bär barnet!!

Det sista skriver jag på grund av att det ofta är många personer som har åsikter om just detta, det är iallafall min egen erfarenhet!

Svar på tråden Marsbebis 2016