• Mikis86

Utomkvedshavandeskap: Två X på två år

Förra sommaren fick jag ett utomkvedshavandeskap som min kropp tog hand om utan problem. Nu för två veckor sedan blev jag gravid igen och jag blev överlycklig. Eftersom jag fått en X graviditet innan var det viktigt för mig att kolla så att allt var okej. Jag hann inte ens vänta till min bokade tid förrän jag fick ont igen och blev akut inlagd. Efter otaliga tester, blodprover och kontroller kunde man konstatera att jag än en gång fått ett utomkvedshavandeskap i min högra äggledare och en akut operation genomfördes. Nu har jag bara en äggledare och om några veckor ska jag vara återställd och redo att fortsätta försöka. Men, jag känner oro. Jag känner oro för att det kan hända igen och för att inte bli gravid. Har någon erfarenhet av detta eller liknande historia får ni gärna dela med er till mig. Snälla berätta hur det gått för er.

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap: Två X på två år
  • Cyanea

Har ingen liknande erfarenhet att dela med mig av, tyvärr. Vill bara skriva att jag är så ledsen för din skull. Men försök så gott det går att inte oroa dig för framtiden. I värsta fall blir det svårt på egen hand, men då finns det bra hjälp att få. Skulle det gå så långt som IVF är du så vitt jag vet nästan garanterad att inte kunna få utomkveds igen. Kanske kan du höra av dig till fertilitetskliniken och fråga om du kan få hjälp så du slipper detta igen? Stor styrkekram!!! 

• Mikis86

Jag funderar på att ta kontakt med en IVF klinik och få hjälp. Jag klarar nog inte av fler bakslag... Tack för ditt stöd Cyanea!

• Mamori

Vet du om det var i samma äggledare första gången? I så fall kan det ju vara så att det var ngt fel med den som gör att det fastnar där och att allt är okej nu. Jag har bara haft ett X men fick ta bort en äggledare då. Har blivit gravid 2 ggr efter det och det blev på "vanligt" ställe.

• Cyanea
    Mikis86 skrev 2015-07-17 22:45:22 följande:

Jag funderar på att ta kontakt med en IVF klinik och få hjälp. Jag klarar nog inte av fler bakslag... Tack för ditt stöd Cyanea!

Det tycker jag låter som en jättebra idé, om inte annat få svart på vitt vad som krävs för att få påbörja behandling. Man kan även skriva en så kallad egenremiss till fertilitetskliniken. Då behöver man inte vänta på att övriga vården ska göra sitt, utan du skickar in den och väntar som vanligt på att få en tid inom vårdgarantin. Jag tycker inte att du ska behöva gå omkring och oroa dig för att det ska hända igen, det är inte riktigt mänskligt.
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap: Två X på två år