• Gert

Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

Själv kommer jag glädjas åt SD:s valframgångar och kan bara konstatera att alla som har skrivit här på familjeliv att SD aldrig kommer bli det största partiet har haft fel - som de brukar ha när det handlar om SD.

Jag har hört några som har sagt att de kommer flytta från Sverige om SD får över 20%. Lycka till med det! Skrattande

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2015-07-27 23:39:03 följande:
    Jag menar att man anmäler sitt intresse av att vara med i panelen och sedan kan man som paneldeltagare bli utvald och ombedd att delta i en undersökning. Håller du med om det?

Det är riktigt att man inte kan veta om en paneldeltagare ljuger när det gäller bakgrundsfrågor men om det ska ske någon manipulation krävs en samordnad aktion där ett stort antal paneldeltagare ljuger på ett representativt sätt. Ju större arbetsinsats som krävs och ju fler personer som måste delta desto mindre troligt att det sker menar jag.
    nihka skrev 2015-07-27 08:58:23 följande:
    Min åsikt är att man låter bli att redovisa ALLA resultat där man använt självrekryterande webbpaneler.

Det har jag inga egentliga synpunkter på. Det är ju som sagt en åsikt.Jag har inte stenkoll på just vad svt rapporterar om. Jag syftade på svensk media över lag.
    Här har exempelvis metro rapporterat om yougov:s undersökning:

www.metro.se/nyheter/yougov-s-tappar-samsta-resultatet-sedan-valet/EVHodw!5FjujxLUOWwo6/
    Hette du typ cal xx gustf alldeles nyligen?
  • Rutgers
    nihka skrev 2015-07-27 21:25:52 följande:
    Nej, sedan 1999 är samer en erkänd nationell minoritet i Sverige. Deras rättigheter är lagstadgade. Diskriminering kan anmälas till DO.
    Ah, därför som de fått mängder av anmälningar för sitt renbete. Och förlorat 3? ggr tror jag det är.

• Elaaunna
    Gert skrev 2015-07-05 15:04:01 följande:

Den drömmen kommer bli verklighet snabbare än du anar. 

Nej, jag menar att det bara är struntprat. Ska de alltså flytta från tryggheten i Sverige och flytta vart någonstans? I andra länder finns motsvarigheter till SD och de sitter i regeringarna. Det är bara nonsens... en slags skrämselpropaganda att man inte ska rösta på SD för annars flyttar jag.

Menar du att det är inte tryggt i andra länder för att SD motsvarigheter sitter i regeringarna!?
  • nihka
    Kung Markatta skrev 2015-07-27 23:39:03 följande:
    Jag menar att man anmäler sitt intresse av att vara med i panelen och sedan kan man som paneldeltagare bli utvald och ombedd att delta i en undersökning. Håller du med om det?

Det är riktigt att man inte kan veta om en paneldeltagare ljuger när det gäller bakgrundsfrågor men om det ska ske någon manipulation krävs en samordnad aktion där ett stort antal paneldeltagare ljuger på ett representativt sätt. Ju större arbetsinsats som krävs och ju fler personer som måste delta desto mindre troligt att det sker menar jag.
    nihka skrev 2015-07-27 08:58:23 följande:
    Min åsikt är att man låter bli att redovisa ALLA resultat där man använt självrekryterande webbpaneler.

Det har jag inga egentliga synpunkter på. Det är ju som sagt en åsikt.Jag har inte stenkoll på just vad svt rapporterar om. Jag syftade på svensk media över lag.
    Här har exempelvis metro rapporterat om yougov:s undersökning:

www.metro.se/nyheter/yougov-s-tappar-samsta-resultatet-sedan-valet/EVHodw!5FjujxLUOWwo6/
    Ja.

Ja, men om möjligheten att manipulera finns tycker jag man tar bort den så behöver det inte heller bli något snack om det i efterhand plus att man stryper till möjligheten att fuska.

Vad privatägda tidningar som Metro rapporterar om kanske man inte kan ha lika många synpunkter om som hur public service agerar och mig veterligen rapporterar de inte om några opinionsundersökningar från institut som använder  självrekryterade webbpaneler.
  • nihka
    Rutgers skrev 2015-07-27 23:58:37 följande:
    Ah, därför som de fått mängder av anmälningar för sitt renbete. Och förlorat 3? ggr tror jag det är.
    Jag förstår inte riktigt vad du menar. Förtydliga är du snäll.
  • nihka
    Rutgers skrev 2015-07-28 01:13:33 följande:
    Här är en de förlorat

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=407617

Finns fler om jag minns rätt.
    Det fungerar aldrig att länka till SR.

Jag tror du har missförstått. Att inte samerna vinner alla tvister om rennäringen är inte bevis för att det bedrivs assimileringspolitik mot dem eller att de inte är en nationell minoritet med lagstadgade rättigheter. Dessa rättigheter handlar om en massa olika saker förutom rennäring som sameting, kultur, utbildning och samiska språket.

Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?