Inlägg från: _smart_ |Visa alla inlägg
  • _smart_

Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

FDFMGA skrev 2015-07-08 14:28:25 följande:
    Men om du ser den som ett komplement till Vinterstjärnas banala pamflett så har du med stor sannolikhet missförstått Hökmark.

Det Hökmark förespråkar är väl att man ska diskutera invandringens för- och nackdelar utan att låta de främlingsfientliga (läs SD) förgifta debatten. I övrigt så avspeglar debattartikeln en moderat syn på vad som behövs för en god samhällsutveckling.
    Vad du tycker får stå för dig. Själv tyckte jag inte att inlägget Vinterstjärna1984 citerade, var särskilt banalt. Och du behöver inte förklara för mig vad Hökmark menar. Min läsförståelse är alldeles utmärkt, och skulle den brista någonstans, så känner jag Hökmark personligen och kan fråga honom i så fall. Tack ändå. Skrattande
  • _smart_
    FDFMGA skrev 2015-07-08 14:51:01 följande:
    Självklart står det jag tycker för mig. Jag brukar inte tycka i andras ställe.

Du får väl be din kompis Hökmark förklara vad han menar med sin debattartikel. Själv tolkar jag den närmast som ett "brandtal" till försvar för det öppna Sverige och mot främlingsfientlighetens SD.

Men du menar att det är ett komplement till Vinterstjärnas gaggande om vad Sjuklövern måste göra.

Det gör inte jagSkrattande
    Då har du helt missat att det snarare är ett nyanserat sätt att kritisera det befintliga systemet, som varit mer fokuserat på rättigheter och desto mindre på skyldigheter. Samtidigt kan artikeln delvis tolkas som självkritik, då man på senare tid insett att väljarna irriterats över frånvaron av diskussion om integration, utanförskap och parallellsamhällen, i detalj.

Hade Hökmarks punkter i slutet av artikeln presenterats av SD, hade de flesta avfärdat dem som nonsens. Förhoppningsvis kommer ökad politisk närvaro från de etablerade partierna leda till SD:s fall, men så länge folk förnekar de problem som finns i samhället, och uppenbarligen gör 15% av populationen irriterade, så kommer SD fortsätta att växa.
  • _smart_
    Nerfherder skrev 2015-07-08 15:10:24 följande:
    I vilket fall som helst, det har NADA med ts att göra, som sagt.
    Är du moderator på Familjeliv?
  • _smart_
    Gert skrev 2015-07-08 15:42:55 följande:
    I just den mätningen har Moderaterna ökat. Men TRENDEN är nedgående för Moderaterna.
    Var har du källan som skulle vara mer värd än Demoskop, juni 2015? Att posta en bild som vem som helst skulle kunna göra i Photoshop, bevisar ingenting!
  • _smart_
    Gert skrev 2015-07-08 17:43:39 följande:
    Demoskop är EN mätning. För att mäta trender måste man väga samman alla enskilda mätningar och det gör DS Poll of polls.

www.dagenssamhalle.se/kronika/akesson-goer-comeback-och-laengtar-efter-makten-15696
    Exakt! En mätning! Det andra är en uppskattning och alltså inte belagt förrän november 2016. Jag är förhållandevis säker på att de etablerade partierna vaknat tills dess. Om inte, så får vi alla skämmas istället. Att ge ett gäng orutinerade SD-politiker så mycket makt i Sverige som din länk föreslår, vore t o m värre än vad vi redan drabbats av genom S och DÖ. Men skulle det realiseras, får jag iofs ett bra övertalningsargument, att få med mig min partner och flytta härifrån, vilket jag velat länge.
  • _smart_
    Nerfherder skrev 2015-07-08 20:17:05 följande:

Den enda som inte skrivit något om vart han rest är Gert.

Jag har inte heller skrivit något om det. Cool
  • _smart_
    Gert skrev 2015-07-08 20:34:05 följande:
    Ja precis. Sverige är ett upplyst land men ändå tillåter Sverige att asylsökarna får leva under sådana vidriga omständigheter. Det är klart om det kommer 100 000 nya asylsökare varje år så blir det trångbott.

Antingen så fortsätter man på den vägen eller så gör man som SD vill och byter signalpolitik och minskar invandring med minst 90% så löser sig problemen.
    Enligt många SD-företrädare, är de som redan invandrat hit det stora problemet. Hur tror du att dessa problem försvinner genom att strypa invandringen med 90%? Möjligtvis kommer inte problembilden öka enligt samma retorik med begränsad invandring, men hur får ni då de befintliga problemindividerna på rätt köl? Skrattande
  • _smart_
    Gert skrev 2015-07-08 20:44:13 följande:
    Ingen har påstått att problemen kommer försvinna över en natt. Men att ständigt fylla på blir problemen bara större. Idag finns det över 100 utanförskapsområden i Sverige och det är en explosionsartad utveckling under bara några år.
    Hur ska problemen lösas då? Att stoppa invandringen löser inte de befintliga problemen. Tror du att utanförskapsområdena försvinner av sig själva om man stoppar invandringen?
  • _smart_
    Gert skrev 2015-07-08 21:26:07 följande:
    Bland annat kan man ta en del av pengarna som idag går till flyktingmottagning och lägga pengarna på att lösa de befintliga problemen. 
    Det är lösningen på problemen jag efterlyste. Pengar lär inte göra någon skillnad i det läget.
  • _smart_
    semla skrev 2015-07-08 21:27:05 följande:

Massdeportering av ekonomiska turister som har ljugit sig in i landet sista 2-3 åren, utvisning av kriminella med hela familjer.

Det dröjer inte länge innan det mesta lugnar sig och nogo zoner blir mer öppna.

Massdeportering från Sverige? Haha, ja det lär ju säkert hända. Nu vet jag inte vad du åsyftar med ekonomiska turister. Mig veterligt är de enda ekonomiska turister i Sverige just nu, de som sitter på gatorna och tigger. Sverige är ett av de mest generösa och empatiska länderna i världen vad det angår invandring och flyktingmottagning. Jag finner det fullständigt osannolikt, att så många svenskar skulle vara beredda att stödja den typen av "åtgärder" som du säger dig förespråka.
Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?