oOOo oOOo skrev 2015-06-23 18:05:46 följande:
Inte så säker på det. Problemet är ju framför allt att jag inte kan välja själv vad jag vill lägga pengarna på.
Så, troligtvis får jag inte så mycket för det eftersom det skall täcka upp för andra som inte ens betalar något.
Nu tar du fortfarande välfärden för given, du tänker att den bara finns där som en naturlig del av livet och att du kan välja att lägga pengarna på andra saker och ändå få behålla välfärden.
Även i länder med låg skatt så har du inte heller så mycket valfrihet som man kan tro, möjligen om du tjänar jävligt mycket pengar, i annat fall är du så illa tvungen att betala för dina barns skola, försäkringar eller lägga undan pengar för att kunna klara en sjukdom, arbetslöshet eller när du blir gammal.
Visst finns det en viss orättvisa i att även de som inte bidrar till välfärden kan ta del av den, men majoriteten av människorna gör faktiskt rätt för sig och systemet fungerar internationellt sett väldigt bra. Det bidrar som sagt inte bara till att folk kan få hjälp och utbildning det bidrar även till ett humanare samhällsklimat där du slipper gömma dig bakom höga murar för att skydda dig mot de som inte har det lika bra, du får en lägre kriminalitet eftersom till skillnad från vad många tror så är alla kriminella inte det för att de är lata eller gillar det , många ggr har de inte haft något annat val, där de fått välja mellan att börja sälja droger eller låta sin familj svälta, börja sälja droger eller låta sin dotter dö i cancer, osv.
Det är inte gener som gör folk till kriminella det är samhället som gör folk till kriminella, humant samhälle = låg kriminalitet och där spelar välfärden en enormt stor roll även om det ibland kan ses som orättvist att människor som inte förtjänar det får hjälp.
Men om man inte upplevt hur det verkligen är att leva i djungelns lag och bara upplevt på det trygga livet i Sverige så inser man inte värdet i välfärden och tar den för given, tror att den bara finns där av sig själv, den har ju alltid funnits där, man tror att vårt trygga samhälle bara blivit så av sig självt.
Jag blev god vän med en kille i Mexiko, en av de mest intelligenta människor jag någonsin mött, skarp, snabbtänkt, påläst. Jobbade som vakt. Varför? För att hans pappa dog och han fick hoppa av skolan och börja jobba för att se till att resten av familjen fick mat. Detta hade aldrig hänt i Sverige pga vår välfärd. Jag har ofta tänkt på vad den här killen hade blivit om han växt upp här, eller om de hade haft vår välfärd.