Anonym (man) skrev 2015-06-25 13:09:49 följande:
Precis, det handlar om vilket land man avskyr mest, och USA är bland de länder jag avskyr mest pga allt skit de utsatt andra länder för och hur många människor de haft ihjäl direkt eller indirekt för att skydda sina intressen.
Jag tycker också det är fascinerande hur man kan tycka länder som korea och kuba som förvisso inte är demokratiska men som ändå inte begått en bråkdel av det skit USA gjort sig skyldiga till mot sin omgivning, där kan man ju verkligen prata om att låta sina politiska åsikter avgöra vad man ogillar snarare än konkreta handlingar, hur många länder har tex Kuba fört krig mot? Hur många länder har Kuba bombat sönder?
Kuba är en diktatur och fattigt sant, men Kuba har även fri sjukvård, fri skola och en obefintlig analfabetism, människor på Kuba är ofta välutbildade. Jämför det med i stort sett resten av latinamerika? Mexiko är en demokrati, men där dör folk på löpande band av fattigdom, droghandel och övrig kriminalitet, Brasilien är också en demokrati men har otaliga favelas där medellivslängden och är en bråkdel av vad den är på kuba, för att inte tala om utbildning.... och det verkar du anse vara bättre?... ja det är verkligen ett fascinerande resonemang, det är helt ok att folk dör av fattigdom, kriminalitet, etc bara det inte är kommunism, vad folk får ut av sin sk "frihet" i en demokrati är helt ointressant.
Och på tal om demokrati så undrar jag hur man ens kan kalla ett land där demokratin styrs helt och hållet av ekonomiska intressen för demokratiskt?
I USA styrs vem som kan kandidera till president helt och hållet av pengar (sponsorer), visst folk får rösta, men bara på de kandidater som sponsorerna ansett vara intressanta, är det en demokrati? Är det folkets röster eller ekonomiska intressen som styr landets politik?
Inga länder är helt perfekta.
Men vilka länder är det som fysiskt måste hindra sin egen befolkning från att fly? Från vilka länder riskerar människor livhanken för att lyckas ta sig därifrån? Jo, DDR, sovjetunionen, nordkorea och kuba bla. Det säger väl allt egentligen. De flesta nuförtiden har fattat att dessa styren är helt dysfunktionella. Vad som är fascinerande är hur vissa, som du tex, fortfarande inte fattar detta.