• helnil_

BF Februari/Mars 2016 :)

Hoppar också gärna in här :) någon som vill lägga in mig i listan? BF 15 februari. Vi har försökt i över två år och detta är ett ivfbarn, aldrig varit gravid tidigare. Oroar ihjäl mig för missfall och ska på VUL på torsdag 25/6, då är jag i vecka 7 + 3. Hoppas på ett litet hjärta :) vi får ju gå gratis på VUL då vi är i behandling. Någon mer som testar fortfarande? Tror fortfarande det är nåt fel på testerna så måste testa mig var 3:e-4:e dag ;)

• helnil_

7 Feb blivandeungmamma94

13 Feb Marie14

15 feb helnil_

15 Feb trulsatruls

18 Feb danosani

19 Feb Lindakarlsson4380

23 Feb Johlin87

23 Feb Delacore 

24 Feb Längtan så stor 

24 Feb KatrinAndersson 

24 Feb Izzard

26 Feb Aling

26 Feb MiniQ 

27 Feb sain essay

27 Feb Mammatilltvågullegrisar

28 Feb Gullan83

28 Feb Svurkbebis

• helnil_

Sorry var lite seg att skicka förra så hade kommit fler uppdateringar. Här är senaste :)

7 Feb blivandeungmamma94

13 Feb Marie14

15 feb helnil_

15 Feb trulsatruls

17 Feb GameOfLife

18 Feb danosani

19 Feb Lindakarlsson4380

21 Feb Lisa236

23 Feb Johlin87

23 Feb Delacore

24 Feb Längtan så stor

24 Feb KatrinAndersson

24 Feb Izzard

26 Feb Aling

26 Feb MiniQ

27 Feb sain essay

27 Feb Mammatilltvågullegrisar

28 Feb Gullan83

28 Feb Svurkbebis

• helnil_

Fast Lisa236 nu försvann ju svurkbebis på din lista. Den senaste listan jag la ut är den senaste med alla på.

• helnil_

Jag har haft så ont under typ första 1-2 veckorna. Men tog också vaginaltabletter då som kan göra symptomen värre. Men jag fick också ta alvedon. Så det kan nog göra så ont :) vad är du i för vecka? Efter det och efter att jag slutat med mina tabletter har jag inte känt så mycket.

lindakarlsson4380 skrev 2015-06-23 07:21:40 följande:

Hej på er!

Jag måste bara fråga.. inatt vaknade jag två gånger av sådan smärta i tjejmagen, precis som vääärldens mensvärk, ont i tjejmagen och bak i ryggen. Tog två alvedon för att ens kunna somna igen. Vaknade 3 timmar senare och hade lika ont. Men blöder ingenting. Varit uppe på toa båda gångerna.

Kan växtvärken göra så ont?!

• helnil_

Jag bor i Avesta :)

Monikan skrev 2015-06-23 09:52:15 följande:

12/2 är gärna med ???? första barnet för mig. Bor i falun i dalarna:) någon i närheten?

• helnil_

Japp det är första, efter en ivf behandling, vi har försökt i över två år. Beräknad den 15 februari om jag inte får något nytt datum av kliniken på torsdag när jag ska på tidigt VUL :) dudå?

Monikan skrev 2015-06-23 16:33:34 följande:

Åå vad kul :) när är du beräknad? Är det första?

• helnil_

Tack :) känns ofattbart att det tog sig på första försöket när vi försökt så länge! Grattis till dig också :) nej nå missfall vill vi inte vara med om :/ jag har inte varit på något samtal än eftersom jag går på ivfklinik så ringer nog mvc på Tors eller fre efter ultraljudet. Jag hoppas VUL går bra uppdaterar sen :)

Monikan skrev 2015-06-23 16:52:44 följande:

Ååå vad roligt! stort stort grattis!! hoppas VUL går bra, dela gärna med dig sen :)

Det är första, allt har gått väldigt fort så jag känner mig lite omtumlad men otroligt lycklig. Var hos BM igår på hälsosamtal, har nästa möte bokat i början på augusti. Har ganska mycket missfall i familjen men jag håller alla tummar att min lille bebis vill bo kvar :)

• helnil_

Här får man inga tidiga VUL. Ingen av mina kompisar som fått i alla fall. Kub vet jag faktiskt inte men hat inte hört någon som gjort det.

danosani skrev 2015-06-23 17:54:41 följande:

Grattis allihop! Nu börjar vi bli ett gäng :)

Har bokat tid för inskrivning nu, 10/7. Fick tyvärr inte samma fantastiska barnmorska som vid de andra två barnen, men det blir nog bra. Hoppas på ett UL vid inskrivning! Annars går vi helt klart privat och gör ett, hehe. Här får man inte KUB innan 35 (är 25) så det blir lång väntan till RUL annars.

Hur är det i era kommuner, är tidigt UL standard, undantag eller vad? Och KUB? Kan ju skilja sig en hel del.

• helnil_

Åh grattis! Är alltid extra roligt för oss som kämpat så länge! Jag hoppas verkligen att ditt VUL går bra imorgon! Jag är också nervös inför mitt på torsdag. Jag är vecka 7 (6+3) på torsdag. Så det är lite i tidigaste laget men sen har kliniken semesterstängt i tre veckor så därför fick jag det nu. Uppdatera med hur det gick :)

mikaaaela skrev 2015-06-23 18:17:47 följande:

Jag är också gravid med första barnet efter 2 ivf försök, ska på VUL imorgon :) Är galet nervös att vi inte ska få se något hjärta slå. Är i vecka 8 (7+2), vilken vecka är du i? :)

• helnil_

Vid ivf-kontroller görs det första VULet mellan v 6-8. Jag gjorde mitt i vecka 7 (6+3) och det gick knappt att se något men hjärtljuden fanns där. Så från vecka 6 brukar man kunna se men är säkert så som stiffin skriver att det är mer garanterat från v 8 :)

vindruvan skrev 2015-06-30 21:13:11 följande:

Aha ok, jag bad om så tidigt som möjligt pga tidigare utomkvedshavandeskap men hon sa att ingen tar emot mig före v 8 pga att man inte kan se vare sig hjärta eller fosterssäck osv. Skumt.

• helnil_

Stort grattis! Det låter tidigt om du plussat nu, hur har du räknat? Jag plussade för tre veckor sedan och har beräknat 14 februari. Vi har också gjort ivf och har räknat två veckor plus från äggplocket. Förstår verkligen att du är glad, det är en riktig kamp för oss som har svårigheter. Jag plussade på vårt första försök och är nu i vecka 8. Det finns en annan grupp också för oss som blivit gravida via ivf om du även vill hänga där :)

luddelina skrev 2015-07-01 00:21:36 följande:

Hej! Jag fick plus på stickan idag. Vi har gjort vårt andra ivf och nu verkar det ju som det fungerat ???? Vi är så glada. Laddade ner en app på mobilen som då räknade ut bf 27 februari ????

• helnil_

Håller med! Alla har inte så lätt för att bli gravida och då är det klart att ett missfall känns som att hela livet går under. För oss son gjort ivf tex så är det inte bara "att hoppa på tåget" igen. Så det är ju väldigt individuellt!

JosefineD85 skrev 2015-07-08 08:39:29 följande:

Fast det är ju inte alltid man kan "hoppa på hästen" igen så snabbt! För oss tog det ett år efter vårat MF! Då kändes det rätt kört under den tiden man kämpade i alla månader! Men kul att det gick fort för dig såklart

Jag menar bara att det inte är att "bara att bli gravid igen månaden efter" för det funkar inte alltid!

• helnil_

Konstigt det där, hos mig sa min bm att de inte tog cellprov när man var gravid. Så om det var dags för mig att ta det (är väl vart tredje år?) så fick jag vänta tills efteråt.

sofffi3 skrev 2015-07-10 23:48:45 följande:

Var hos bm igår på första besöket, hon frågade mig då ifall jag ville ta cellprov i samband med nästa besök som kommer ske i v 11, jag blev väldigt ställd och vet varken ut eller in ang detta?! Någon som har några erfarenheter av cellprov och graviditet?

• helnil_

Ok! Jag var visserligen bara i vecka 7 när jag var där men fick ändå det svaret. Vet du hur länge man kan ta cellprov? Det kanske är olika i olika landsting hur de hanterar det.

minneli skrev 2015-07-11 10:16:18 följande:

Det går att ta cellprov alldeles i början av graviditeten sen går det inte. Jag har valt att skjuta upp cellprovet till efterkontrollen efter förlossningen. Då måste man ju ändå lägga sig i gynstolen.

• helnil_

Det skulle jag absolut :) jag åker till Turkiet i vecka 20. Kommer nog inte tänka på något speciellt förutom att kanske vara extra noga med handsprit och vad jag äter. Blev magsjuk i mars när jag var på gran canaria och det vill jag inte riskera!

Miss D skrev 2015-07-24 11:22:35 följande:

En något fånig fråga kanske...men skulle ni våga boka charter till Teneriffa när ni är i vecka 21? Något särskilt att tänka på?

• helnil_

Jag använde mina seaband, funkade bra för mig :)

safiia skrev 2015-07-29 15:34:09 följande:

Någon som har åkt båt med graviditetsillamående? Blir lätt sjösjuk och jag undrar hur det går i kombination med graviditetsillamående. Skall nämligen åka båt på jobbet nästa vecka :/

• helnil_

Jag tog alltid sjösjukepiller från Thailand innan. De funkar skitbra. Men de vågar jag absolut inte ta nu, vem vet vad innehållet är :)

safiia skrev 2015-07-29 19:01:43 följande:

Okej, kanske ska testa det. Brukar alltid annars ta piller mot sjösjuka men det är inget ett alternativ nu förstås.

Svar på tråden BF Februari/Mars 2016 :)