hammarhajen skrev 2015-06-17 07:32:32 följande:
Det här var tydligen känsligt.
Och svårt att förstå att en gammal farmor kan vara viktigare för ett barn än en mamma. Inte så vanligt, men de barnen finns och de har det nog jobbigt ändå utan att behöva få sin trygghet i världen portad från skolavslutningar...
Fyra klasser ger ändå kanske 60-100 elever och runt 120-200 föräldrar beroende på klasstorlek. Alla dessa kan inte sitta närmast och alla kan inte se perfekt om man inte har en riktig teaterlokal i skolan. I synnerhet inte om alla föräldrar dessutom har med sig några syskon. Det gäller en skolavslutning, inte en tvåtimmarsteater man betalat dyra biljetter för. Även om man begränsar kan det bli trångt, saknas sittplatser eller skymmas sikt och det får man nog bara tugga i sig. De som ska se bäst är ju BARNEN i skolan, det är deras avslutning.
Och nej, skolans uppdrag är inte att lösa att alla föräldrar får bra sikt på en skolavslutning. Hur plättlätt du än anser det vara. Skolan ska utbilda barn och se till att barnen har en stimulerande och trygg fritidsverksamhet. Att föräldrar tycker att det är jobbigt att stå på en avslutning är helt enkelt inte skolpersonalens uppgift att lösa. Deras uppgift är att skapa en avslutning som fungerar för elevernas förutsättningar, behov och personalens förutsättningar att sköta sitt arbete med barnets bästa i fokus HELA dagen och HELA veckan före (och alltid).
klart det är känsligt. Om du inte tycker det förstår jag inte varför du direkt sätter dig på de sämsta platserna långt bak med din mormor...
Åter, jag säger inte att en farmor inte kan komma i stället för en mamma/ pappa. Men det är när det blir 4-6 vuxna per barn det börjar bli svårt för oss andra.
Och ja det är BARNEN som ska se, det har du helt rätt i. Många barn har ett behov och en trygghet eller bara en glädje över att se att deras mamma eller pappa är där och SER dem. Kan åter självklart bytas ut mot en farmor!
Skolans uppdrag är i huvud taget att ordna dessa tillställningar, men när de gör det ska de ha barnens bästa i främsta rummet och de har de inte när de tillåter att många föräldrar skuffas längst bak för att en del familjer har för många vuxna med sig. är det verkligen så svårt att förstå??
gbgumman skrev 2015-06-17 10:31:34 följande:
Den här tråden skrämmer mig. Så hänsynslösa trodde jag inte människor var. Hade det bara kommit två vuxna/barn hade även min dotter varit glad på sin sommaravslutning.
Självklart så sa jag inte så till mitt barn utan jag ljög och sa att jag hade sett henne.
ja mig med....är föräldrarna i vår skola som folk i denna tråd så får jag helt enkelt förbereda mig på att göra som dem. ta dit far och morföräldrar så fort dörrarnas öppnas och bänka ner dem och paxa 8-9 platser framför scenen.