Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

tobbe01 skrev 2015-06-12 16:01:59 följande:

Tänk så hemskt och skrämmande det torde vara för barnen när det är lussefirande! Då ser de ju inte alls vilka som sitter i publiken! 

varför skulle de inte se publiken? Så bäcksvart har inte vi, men de som syns är alla far o morföräldrar... 

• modsey
    Alexi skrev 2015-06-12 16:55:38 följande:

Men om det var mitt barn som uppträder och jag inte kan se barnet för att jag står för långt bak, då skulle jag sannolikt se till att få plats längre fram. För självklart måste närmast anhöriga ha prio ett. Någon skrev att barnen som varit med i luciatåget inte fick plats att fika efteråt, ja men då frågar man ju bara någon av de äldre om att få deras platser, för självklart måste barnen som har luciatåget få fika. Dvs man får ha mål i mun och stå upp för sina barn helt enkelt.

ja visst kan man ställa till en scen, men det var liksom inte riktigt läge. Jag med flera frågade vid flera bord om det var ledigt men fick ganska korta blängande svar att nä det var upptaget. Så satt de där 7-10 stycken personer per barn från ganska många familjer och det roliga...är att det alltid är samma familjer.
    Mål i mun har jag men det hade knappast blivit en sån trevlig stämning....
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-12 17:01:02 följande:
    Ja, att jobba för förändringar av sånt som fungerar dåligt är alltid vettigt. Men om man inte får gehör så är det knappast särskilt konstruktivt att hämnas och bete sig illa själv.
    fast det är väl knappast att hämnas? Jag ser också till helt enkelt att jag och min familj/ släkt ser barnen . 
  • modsey
    BeanBag skrev 2015-06-12 19:25:03 följande:
    Tio minuter innan är det redan fullsmockat med folk så då skulle du då inte få plats.

Men som sagt här har det fungerat utmärkt att begränsa till två vuxna per familj då ryms alla och ingen behöver stå utanför.
    gud ja, 10 minuter innan får du vara glad om du hittar en ståplats...låååångt bak bakom folks far o mormödrar och storasystrars makar...Skrikandes
  • modsey
    tobbe01 skrev 2015-06-13 06:45:03 följande:

Jag har aldrig ens haft en susning om att det skulle vara ett problem med för många släktingar på evenemang kring barnen. Aldrig någonsin har jag upplevt att folk inte fått plats! Självklart så ser man sämre om man hamnar längst bak i en sal men det handlar ju inte om några gigantiska utrymmen så man behöver kikare? Är det riktigt små barn som behöver mamma i närheten så kan det väl inte vara en trollkonst att låta mamma sitta längst fram och vara till hands? Är detta ett nytt fenomen som dykt upp iom att vi fått in andra kulturer där man kanske är extremt släktkära? 

Där drog du lite snabba slutsatser. Familjerna vi pratar om här är svenskt ursprung.
    Litet samhälle och av mycket god social klasstillhörighet kan man säga.
    Vlad skrev 2015-06-13 09:06:00 följande:

Spontant kommer jag på:
    - Prioriterade platser för x antal närmast anhöriga
    - Försöka hitta en lokal som är anpassad efter hur många som kommer (kanske med föranmälningar så att man har en ungefärlig idé om hur många det är).
    - Det kanske är något med själva arrangemanget som gör att det blir så, är problemet till exempel störst när man har en klass som håller avslutning eller när det är flera klasser som håller det tillsammans?
    - Om man faktiskt har lagt lite energi på förberedelserna - sälja biljetter och inte sälja fler än det finns platser (och såklart två gratisbiljetter per elev så att föräldrarna får komma som vanligt)

Men det var ju bara rakt ur huvudet, det finns säkert flera idéer. Känns lite dumt att gå i lösningsmode på en gång.

För att hitta en annan lokal skulle vi behöva titta inne i stan, dvs 2-3 mil från för skolan är. Ligger i ett samhälle som lite på landet.
    prioriterade platser för familjen är en bra ide´, vill resten av släkten komma så får de sitta/ stå där bak
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-13 11:29:37 följande:
    Det är första gången jag hör talas om detta också. Det var aldrig några problem med detta under min egen skolgång, och aldrig när jag har varit och kikat på mina syskonbarns evenemang, och inte heller på sonens lussefirande.
    fast det är väl rätt självklart att det ser olika ut i olika skolor och lokaler??
  • modsey
    nevermind skrev 2015-06-13 13:00:20 följande:
    Barnperspektiv? Okej.
    Barnen ringer varje gång och frågar om jag vill med. DOM vill ha mig där.
    Fråga, rent hypotetisk eftersom jag ju inte vet om det finns andra familjer som inte får plats på ett bra sätt för att ni andra mer inte lika nära är där. Det kanske fungerar jättebra hos er i era lokaler. Men OM det inte gör det, tycker du att dina syskonbarn har mer rätt att få dit en hel skrälldus av släktingar på andra barns bekostnad?
  • modsey
    nevermind skrev 2015-06-13 14:18:04 följande:
    Vi är en stor familj. Inte mycket vi kan göra åt. Vi är väldigt tighta också. Mina barn hade inte blivit så glada...
    Vad är det för ställen ni håller till på om inte alla får plats?!
    Vi är också en stor tight familj. Jag har tre syskon, gifta och de tre har två eller tre barn var. Vi har en mormor o morfar och en farmor o farfar. och mina fastrar riktigt nära mina barn och skulle uppskatta jättemycket att komma, men vet du hittills har jag inte haft mage...men jag får nog tänka om och skicka mina pensionerade släktingar att hänga på låset och duka upp de bästa 4-5 borden till Lucia nästa gång.

Matsal eller gymnastikhall, men det blir ju så att de som sitter längst fram skymmer de andra...och längst fram sitter till 80% far och morföäldrar med paxade bord
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-13 14:10:57 följande:
    Javisst är det självklart. Och det är såklart tråkigt att det finns skolor som er, som inte ids ordna fina firanden för sina elever.
    Men, som sagt, starta en föräldragrupp och försök få till stånd en förändring.
    jag kommer ta upp det i höst och får jag inget gehör kommer jag göra som alla andra, dvs skicka dit mina pensionärssläktingar att paxa borden längst fram. Vi är ca 15 stycken om jag tar enbart de närmaste.
  • modsey
    Vlad skrev 2015-06-13 14:31:04 följande:

Om det är återkommande kanske de skulle kunna ordna så att man kan sitta lite mer upphöjt ju längre bak man kommer också.

Det finns ofta mycket som går att göra bara de inblandade vill.   
    Ja man kunde köpa in stolar med olika höjd eller bygga upp, tyvärr tror jag inte det finns budget direkt till det...för mig är det annars klockrent att man helt enkelt begränsar antalet personer per barn vid tillställningar som dessa om det är problem som i vårat fall.
  • modsey

Eller reserverar platserna framme för föräldrar och syskon så kan den övriga släktingarna få ståplatserna bak....

• modsey
    Antevasin skrev 2015-06-13 16:49:38 följande:

Detta borde inte ens vara ett problem.
    Jag hade bara blivit glad om mina barns mor och farföräldrar var såpass engagerade att dom ville komma på avslutningar och liknande.
    Är det en plats brist, ta upp det  med skolan så kanske det går att ordna större lokaler.
    Ju fler desto roligare sägs det :)

ja kanske kan vi be skolan bygga en större mer anpassad lokal för just det här ändamålet!
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-16 05:46:16 följande:
    Så att friska 40-åriga mammor ska få sitta, men gamla svaga morfar måste stå? Allvarligt, det gäller en skolavslutning eller Lucia. 20 minuter kanske? Det kan man väl stå som frisk förälder?
    de kan absolut sitta, men i så fall längre bak och den närmare familjen längre fram så att föräldrarna ser barnen om det finns ett prioriteringsbehov av platser.
  • modsey
    Duckan skrev 2015-06-16 09:06:33 följande:

Känner mig träffad här då mina föräldrar varit med på i princip alla dotterns luciatåg och avslutningar sen fsk-tiden. Dock är vi inte typerna som bänkar oss längst fram utan vi har tagit plats där det finns.

NI kanske inte ens har ett problem hos er  med att de längre bak inte ser sina barn ( eller barnbarn). Då är det ju inte ett problem. Men på många förskolor och skolor så är lokalerna utformade så att de längre bak inte ser barnen helt enkelt...
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-17 06:10:25 följande:
    Men hur kan vi veta vem som är närmast - en 17-årig storasyster eller en 17-årig moster som i praktiken nästan bor hos familjen? Är det skolans sak att avgöra, ur ett barnperspektiv?

Skolan ska ta hänsyn till säkerhet och sådant som maxantal ur brandsynpunkt samt de egna elevernas perspektiv. Och då kan man behöva begränsa av olika skäl, är inte helt ovanligt med uppmaningar som max två vuxna per barn.

Men att en vuxen förälder ska slippa stå upp på egna ben i 20 minuter är inte skolans huvudfokus och inte en anledning att begränsa. Inte heller att en 3-årig lillebror inte ser perfekt. Jättekul om man får till det förstås, men inte alls lika prioriterat som de egna elevernas upplevelse av dagen samt säkerhetsbiten. Och det man lätt missar som förälder är att hela avslutningsdagen/Luciadagen är krävande, inte bara stunden vid uppträdandet. Det är en annorlunda dag, med förväntningar, känslor, intryck, mycket folk hur man än gör, en jättesvår dag för några barn och en dag som är jätterolig för de flesta men som lätt leder till "överhettning" på olika plan. 

Bättre att personalen kan lägga sin arbetstid på att ta hand om de barn som lämnas tidigt innan avslutningen (och inte har föräldrar där alls) än att lägga tiden på att ställa ut stolar så att friska 45-åringar ska slippa stå. Och efter avslutningen när många barn gått hem och andra är kvar, kanske ledsna för att de är kvar och kompisarna gått, när rutinerna fallit och dagen ovanlig, DÅ behövs de vuxna i barngruppen för att skapa trygghet, lugn och se de barn som behöver en extra famn. Inte bärandes stolar. 

Bättre att hjälpa sitt barn att hantera det faktum att mamma kanske inte sitter längst fram, än att vara arg på skolan för hur man organiserar en avslutning, kan jag tycka.. 
    vet du det är ganska enkelt, man gör om man har ett prioriteringsbehov en föranmälan helt enkelt och där får man skriva upp de två vuxna som ska komma ( samt syskon)
    Jag anser så egoistiskt av mig också att jag tycker min rätt att se barnen är större än dina barns farmor ser barnen. 
    Har man stora fluffiga lokaler som ni kanske har så fine, då är det ju inte ett problem. Men har man som vi och många fler i bara den här tråden ett problem, så får man ju lösa det och din gamla farmor får stanna hemma. Plättlätt!

ps/ vi har inte heller en stor skola med hundratals vuxna, utan det är fyra klasser. Så om folk inte släpade med sig 10-12 vuxna släktingar per barn som en del familjer gjort så skulle alla vi föräldrar och syskon se barnen!
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-17 07:32:32 följande:
    Det här var tydligen känsligt.

Och svårt att förstå att en gammal farmor kan vara viktigare för ett barn än en mamma. Inte så vanligt, men de barnen finns och de har det nog jobbigt ändå utan att behöva få sin trygghet i världen portad från skolavslutningar...

Fyra klasser ger ändå kanske 60-100 elever och runt 120-200 föräldrar beroende på klasstorlek. Alla dessa kan inte sitta närmast och alla kan inte se perfekt om man inte har en riktig teaterlokal i skolan. I synnerhet inte om alla föräldrar dessutom har med sig några syskon. Det gäller en skolavslutning, inte en tvåtimmarsteater man betalat dyra biljetter för. Även om man begränsar kan det bli trångt, saknas sittplatser eller skymmas sikt och det får man nog bara tugga i sig. De som ska se bäst är ju BARNEN i skolan, det är deras avslutning. 

Och nej, skolans uppdrag är inte att lösa att alla föräldrar får bra sikt på en skolavslutning. Hur plättlätt du än anser det vara. Skolan ska utbilda barn och se till att barnen har en stimulerande och trygg fritidsverksamhet. Att föräldrar tycker att det är jobbigt att stå på en avslutning är helt enkelt inte skolpersonalens uppgift att lösa. Deras uppgift är att skapa en avslutning som fungerar för elevernas förutsättningar, behov och personalens förutsättningar att sköta sitt arbete med barnets bästa i fokus HELA dagen och HELA veckan före (och alltid). 
    klart det är känsligt. Om du inte tycker det förstår jag inte varför du direkt sätter dig på de sämsta platserna långt bak med din mormor...
    Åter, jag säger inte att en farmor inte kan komma i stället för en mamma/ pappa. Men det är när det blir 4-6 vuxna per barn det börjar bli svårt för oss andra.
    Och ja det är BARNEN som ska se, det har du helt rätt i. Många barn har ett behov och en trygghet eller bara en glädje över att se att deras mamma eller pappa är där och SER dem. Kan åter självklart bytas ut mot en farmor!

Skolans uppdrag är i huvud taget att ordna dessa tillställningar, men när de gör det ska de ha barnens bästa i främsta rummet och de har de inte när de tillåter att många föräldrar skuffas längst bak för att en del familjer har för många vuxna med sig. är det verkligen så svårt att förstå??
    gbgumman skrev 2015-06-17 10:31:34 följande:
    Den här tråden skrämmer mig. Så hänsynslösa trodde jag inte människor var. Hade det bara kommit två vuxna/barn hade även min dotter varit glad på sin sommaravslutning.

Självklart så sa jag inte så till mitt barn utan jag ljög och sa att jag hade sett henne.
    ja mig med....är föräldrarna i vår skola som folk i denna tråd så får jag helt enkelt förbereda mig på att göra som dem. ta dit far och morföräldrar så fort dörrarnas öppnas och bänka ner dem och paxa 8-9 platser framför scenen.
  • modsey
    gbgumman skrev 2015-06-17 18:29:24 följande:
    Våra mor och farföräldrar bor inte hör min man kan ofta inte pga jobbet synd att dottern skulle straffas.
    Håller med. Förskräckligt.
    Jag hoppas att vår skola har vettigare mindre egoistiska föräldrar än folk här i tråden!
  • modsey
    BeanBag skrev 2015-06-18 20:57:21 följande:
    Fast tråden handlar ju om att alla INTE ryms. Att vissa föräldrar inte får plats för att några kommer med halva släkten.

Om alla ryms så är det ju ett ickeproblem och inte det som tråden handlar om
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-20 14:50:10 följande:
    Nej, det är inte självklart att det är känsligt, för många är det bara en skolavslutning och inte mer än så. Jag jobbar på skola själv och vi har avslutning utomhus hela skolan på en gång, ca 400 elever, 50 lärare och alla föräldrar och syskon. Eleverna sitter klassvis på marken på sittunderlag eller står (beroende på ålder) och alla vuxna och syskon står, bakom alla elever dessutom. Alla kan inte se alla och alla ser inte sina föräldrar hela tiden. Men det brukar gå bra ändå.

Jag har inte alls svårt att förstå hur du menar, så det behöver du inte påstå med en massa frågetecken efter. Däremot håller jag inte med om att det alltid ska begränsas och att det viktigaste är att alla kan se varandra hela tiden. Ibland är det viktigt att begränsa och ibland inte. 
    Då får jag hoppas att pedagogerna på vår skola har lite bättre förståelse att det för en del barn är viktigare att deras föräldrar ser än klasskompisens farmor...jag har bara riktigt svårt att förstå hur _någon:_ kan tycka att far och mormödrar till massa barn har större rätt till platserna.
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-20 17:00:09 följande:
    Det har du fått svar på många  gånger om i tråden. Alla barn är inte så lyckligt lottade att de har två föräldrar som står dem närmast i livet. En mormor kan vara viktigare än en mamma (eller bara levande, vilket inte alla mammor är), och för ett sådant barn finns det större bekymmer än att inte kunna se någon på en skolavslutning.

Begränsningar är en sak, men släpp gärna agget mot närvarande mor- och farföräldrar. Där får du helt enkelt tugga i dig att skolpersonalen har större insikt om några barns hemsituation än vad du har. Begränsa i så fall till ett visst antal per barn oavsett släktrelation, men VILKA en familj skickar har inte du med att göra.

Vill du dessutom dra med dig x antal syskon kan du ju tänka ett varv på de barn som inte har några syskon och kanske sörjer det, vad är det hänsynslösa med att ta med en lugn farmor istället för två gapiga 4-åringar som lika gärna kunnat vara på förskolan?

Jag som pedagog förstår fullt att man inte vill lägga sig i och avgöra vem som står ett barn närmast i en familj - en närvarande mormor eller en frånvarande pappa. Det är inte vårt uppdrag. Finns det flera sådana konflikter runt några barn, där exempelvis föräldrarna har delat på sig och knappt kommunicerar, där farmor är extremt nära och barnets stora trygghet och inte får svar från mamma om hon kan komma på avslutning eller inte, då är det väl bra om skolan kan vara smidig och tillåta alla. Det barnet har det betydligt tuffare än det lyckliga kärnfamiljsbarn som "bara" inte får se mamma på avslutningen. Det är tråkigt det också, jag VET, men det finns grader av sorger hos barn...
    har du missat att jag flera gånger skrivit att jag har full förståelse för att en mormor/ farfar eller annan person kan komma _i stället för en förälder_. som kan vara sjuk, död ( så var det i mina barns fall och morfar var ofta med), jobba eller sitta i fängelse. jag säger inget om de situationerna utan det är när man utöver sina föräldrar tar med sig resten av släkten också!
    Jag har ALDRIG sagt eller skrivit att man ska förbjuda någon farmor eller morfar, de kan självklart komma i stället för en förälder, men det är inte alltid självklart att de kan komma utöver föräldrarna OM lokalen begränsar.
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?