Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

[quote=75412476][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2015-06-11 21:00:15 följande:[/quote-nick]

Fast det behöver ju inte innebära övertid. Jag har aldrig arbetat övertid för att vi haft flera omgångar av ett luciatåg eller en juluppvisning. 

[/quote har ni de här tillställningarna på dagtid då ?

• modsey
    En blå giraff skrev 2015-06-11 20:58:03 följande:

Reserverade platser åt yngre syskon skulle ha varit toppen tycker jag! Det var en bra idé. Jag stör mig egentligen inte på om alla vill ha med hela släkten bara inte alla dessa ska stå framför min 4-åring så han inte ser....

Och han är bekväm att stå där längst fram utan dig eller pappan när ni får plats där bak ?
  • modsey
    Flickan och kråkan skrev 2015-06-11 21:08:42 följande:

Ja. 

Här börjar de ca 17 - 18 för att föräldrar ska kunna komma ifrån.

Att komplettera det med en dagföreställning vore såklart toppen.
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-12 05:45:17 följande:
    Vi gör det för barnen i första hand. Men annars kan man ju bara vända på din mening - vem är viktigast för barnet, en egen kär farmor eller någon annans mamma?
    så du menar att ett barn som har en kär farmor ska få ta med denne på bekostnad av ett annan barns mamma/ pappa/ syskon.
    Verkligen?
    Att ett barn tänker så egoistiskt ( fast det tror jag inte, utan det är dennes förälder i så fall som resonerar så) köper jag, att förskolan/ skolan stödjer det tycker jag är horribelt.
  • modsey
    hammarhajen skrev 2015-06-12 06:05:05 följande:

Jag tycker att det låter väldigt tråkigt att förbjuda andra släktingar, det visar att man inte riktigt förstår hur en del barn har det. Alla lever liksom inte med två trygga föräldrar som bägge kan gå på avslutningar och liknande.

- Farfar kan vara den viktigaste i ett barns liv.

- En del har föräldrar som inte kan komma på avslutningen och därför tar man med morföräldrarna istället. Mamma kanske bara kan stanna en kort stund och därför finns både farfar och farmor med som kan stanna på det efterföljande fikat. Någon förälder kanske har jou och måste kunna dra på stubinen om telefonen ringer.

- Om man bara har en förälder och inga syskon, ska man bara få ha en enda person med sig då, på alla avslutningar alltid, samtidigt som kompisen kommer med två föräldrar och fyra syskon till alla avslutningar?

- En del har faktiskt tre-fyra föräldrar om man räknar nya bonusfamiljer, att räkna bort en älskad bonusmamma för att någons biopappa ska slippa stå trångt känns.. lite dumt. Ingenting skolan borde ta ställning för, vem som är familj även om man hade en sådan regel om "bara familjen". En del har ju farmor boende med familjen. Hur förklara för en sexåring att farmor som bor med oss räknas inte?

Vad är viktigast? Att Kalles vuxna mamma får se perfekt, eller att vi visar alla barn att alla är välkomna och viktiga och lär dem värderingar som "finns det hjärterum.."

Som lärare uppskattar i alla fall jag enormt när den äldre generationen visar intresse för skolan, när de kommer och är med en dag eller hälsar när de hämtar och lämnar. I nästan varje lågstadieklass finns det mor- och farföräldrar som jag känner bättre än föräldrarna till något barn och även bland dem som bor 70 mil bort finns flera som verkligen visar att de vill engagera sig i barnbarnets skolgång. Känns bra för mig att få visa deras barnbarn att jag uppskattar att de intresserar sig för skolan och det känns fint att få krama en och annan farmor glad sommar.

Vi har avslutningar och Lucia och allt sådant ute och då får man plats. Men då kommer en tråd om att det är så kallt och man hör inte och bla bla. I landet där det snart är nationalsport att leta fel på skolan och tro att man själv vet bättre än alla som jobbar där så är det inte lätt att få till en perfekt avslutning som passar alla. 

Jodå jag förstår och har själv haft det så, så tro mig jag förstå. Då har ex barnens morbror eller morfar varit med mig på dessa tillställningar. Vi var två vuxna.
    Jag köper också att bonusföräldrar är med och att en del har flera syskon o andra inga.
    Men där någonstans räcker det i de flesta fall, vilket självklart inte betyder att farmor o farfar kan gå om vi föräldrar inte kan den dagen!
    Och vet du _jag_ kan leva med att jag inte ser eller sitter perfekt. Men mina barn tycker det är ledsamt 
    -Mamma du såg ju inte mig, sa ett barn i julas.
    En annan flicka grät för att hon inte såg sina föräldrar, den mamman stod inknökad mot väggen längst bak med ett syskon ( bebis) och såg inte ett pillevitt.

Jag tycker också att det är bra att den äldre generationen är delaktig i barnens liv, men inte på bekostnad av att så många barns familjer inte kan se föreställningen för att några familjer ( o just på Lucia är de inte några familjer vi pratar om...) paxar 2-3 bord per barn. Fika kan man glömma då det helt enkelt inte finns plats efteråt att sitta. Mina barn och många andras lämnade helt enkelt tillställningen efter föreställningen och fikade hemma...
  • modsey
    tobbe01 skrev 2015-06-12 06:24:22 följande:
    Prova något nytt.....kom i tid! Kommer alltid eftersläntrare som stör och då är det inte mer än rätt att de hamnar längst bak och inget ser.
    NÅGON förälder kommer ändå alltid få plats längst bak, det blir ju så när platserna inte räcker och du, jag kommer inte in och eftersläntrar utan kommer den tiden då vi fått information om att vi ska lämna barnen.
    Men vet du, det finns rätt många andra som då innan som en tysk turist på stranden *s* lämnat av tjocka släkten i matsalen/ gympahallen långt innan för att farmor ska få bra plats, så när många av oss vanliga familjer kommer så är platserna paxade.
    Tom Araya skrev 2015-06-12 06:23:02 följande:

Jag undrar hur företagen klarar sig om alla föräldrar tar ledigt till alla sina barns luciafiranden, skolavslutningar mm

Vi har på kvällstid, eller direkt efter jobbet.

• modsey
    Tom Araya skrev 2015-06-12 06:41:23 följande:
    Om ingen ska behöva ta ledigt och ingen ska behöva vänta eller att det blir sent så måste alla då sluta samtidigt och ingen ha långt mellan jobb och förskola. Går det verkligen ihop?
    det går inte i hop alltid för alla, inte heller för oss där ex av oss jobbar skift. men oddsen är högre mot om de ligger på dagtid helt enkelt.
  • modsey
    Lena skrev 2015-06-12 07:08:23 följande:

Ha utomhus eller ha avslutningen i mindre grupper är en bra lösning.

Det kan man tycka. Nu vet jag att de inte vill ha det i flera omgångar. Alltså personalen o jag förstår det ! Utomhus har de haft men slutat med. Kanske för väderberoende helt enkelt.
  • modsey
    tobbe01 skrev 2015-06-12 07:48:45 följande:

OT (på sätt och vis) Jag har varit på ALLA föräldramöten genom åren, från förskolan upp till gymnasiet, och ALLTID har jag fått vänta minst tio minuter efter utsatt tid innan mötet börjar. ALLTID har det kommit folk släntrande ännu senare ändå och så får man ta om allt från början. Varför envisas jag då med att komma i tid? Jo för det har jag i ryggmärgen och kan inte sluta med trots att jag verkligen försökt. Jag ser alltid till att jag har tiden på min sida och är förberedd,

Problemet här är inte att folk kommer för sent...
  • modsey
    tobbe01 skrev 2015-06-12 08:20:56 följande:
    Kan det väl ha! Den som kommer tidigt sätter sig längst fram så det är upp till var och en att kämpa om de platserna? Jag tycker att ALLA som vill ska få gå och se barn/barnbarn uppträda. Skulle vara riktigt otrevligt om mormor och farmor blev portade för att de tar för stor plats.

så det är ok att ditt barn blir ledset för att du inte kunde armbåga dig fram ett år och hamnade bakom min tjocka släkt på över 25 personer?

Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?