hammarhajen skrev 2015-06-12 06:05:05 följande:
Jag tycker att det låter väldigt tråkigt att förbjuda andra släktingar, det visar att man inte riktigt förstår hur en del barn har det. Alla lever liksom inte med två trygga föräldrar som bägge kan gå på avslutningar och liknande.
- Farfar kan vara den viktigaste i ett barns liv.
- En del har föräldrar som inte kan komma på avslutningen och därför tar man med morföräldrarna istället. Mamma kanske bara kan stanna en kort stund och därför finns både farfar och farmor med som kan stanna på det efterföljande fikat. Någon förälder kanske har jou och måste kunna dra på stubinen om telefonen ringer.
- Om man bara har en förälder och inga syskon, ska man bara få ha en enda person med sig då, på alla avslutningar alltid, samtidigt som kompisen kommer med två föräldrar och fyra syskon till alla avslutningar?
- En del har faktiskt tre-fyra föräldrar om man räknar nya bonusfamiljer, att räkna bort en älskad bonusmamma för att någons biopappa ska slippa stå trångt känns.. lite dumt. Ingenting skolan borde ta ställning för, vem som är familj även om man hade en sådan regel om "bara familjen". En del har ju farmor boende med familjen. Hur förklara för en sexåring att farmor som bor med oss räknas inte?
Vad är viktigast? Att Kalles vuxna mamma får se perfekt, eller att vi visar alla barn att alla är välkomna och viktiga och lär dem värderingar som "finns det hjärterum.."
Som lärare uppskattar i alla fall jag enormt när den äldre generationen visar intresse för skolan, när de kommer och är med en dag eller hälsar när de hämtar och lämnar. I nästan varje lågstadieklass finns det mor- och farföräldrar som jag känner bättre än föräldrarna till något barn och även bland dem som bor 70 mil bort finns flera som verkligen visar att de vill engagera sig i barnbarnets skolgång. Känns bra för mig att få visa deras barnbarn att jag uppskattar att de intresserar sig för skolan och det känns fint att få krama en och annan farmor glad sommar.
Vi har avslutningar och Lucia och allt sådant ute och då får man plats. Men då kommer en tråd om att det är så kallt och man hör inte och bla bla. I landet där det snart är nationalsport att leta fel på skolan och tro att man själv vet bättre än alla som jobbar där så är det inte lätt att få till en perfekt avslutning som passar alla.
Jodå jag förstår och har själv haft det så, så tro mig jag förstå. Då har ex barnens morbror eller morfar varit med mig på dessa tillställningar. Vi var två vuxna.
Jag köper också att bonusföräldrar är med och att en del har flera syskon o andra inga.
Men där någonstans räcker det i de flesta fall, vilket självklart inte betyder att farmor o farfar kan gå om vi föräldrar inte kan den dagen!
Och vet du _jag_ kan leva med att jag inte ser eller sitter perfekt. Men mina barn tycker det är ledsamt
-Mamma du såg ju inte mig, sa ett barn i julas.
En annan flicka grät för att hon inte såg sina föräldrar, den mamman stod inknökad mot väggen längst bak med ett syskon ( bebis) och såg inte ett pillevitt.
Jag tycker också att det är bra att den äldre generationen är delaktig i barnens liv, men inte på bekostnad av att så många barns familjer inte kan se föreställningen för att några familjer ( o just på Lucia är de inte några familjer vi pratar om...) paxar 2-3 bord per barn. Fika kan man glömma då det helt enkelt inte finns plats efteråt att sitta. Mina barn och många andras lämnade helt enkelt tillställningen efter föreställningen och fikade hemma...