• gabardin

Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?

Ja, som rubriken säger. Bor söder om Stockholm, ensamstående. Har inget direkt socialt kontaktnät, någon gång ibland kan vi hälsa på hos någon men det är inte ett standardalternativ på helgerna.

De flesta helger är som denna. Inga planer, trött efter arbetsveckan, borde städa och tvätta men det är rätt lågprioriterat. Blir mest små aktiviteter, åka till biblioteket, kanske äta lunch ute, gå i någon affär sådär. Ofta känns det som att hela helgen bara rinner iväg till ingenting.

Vad ska man hitta på egentligen?? Jag orkar ibland, men ofta inte, vara den där käcka mamman som packar en korg och fixar picknick i skogen. Visst kan man göra större aktiviteter som Skansen eller så men det tar hela dagen och kan bara bli ibland.

Är bara så trött hela tiden och vill själv mest vara hemma och göra ingenting särskilt. Men barnet behöver lite mer aktivitet än så. Svårt att hitta andra barn, lekplatser blir mest att jag ska stå och putta på gungan.

Ja jag vet inte, trött, oinspirerad, lite frustrerad. Känner mig ensam och dåligt samvete för att barnet också blir det. Stor idétorka på aktiviteter. Tips och tankar mottages tacksamt.

• Svar på tråden Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?
  • gabardin

Ja, tack för era svar. Det är så svårt att veta vilken nivå som är bra. Ibland blir det ju otroligt grinigt här hemma, och så får jag för mig att det är pga uttråkning och så sticker vi iväg. Men då kan det lika gärna vara så att det bara var trötthet, och aktiviteten blir katastrof.

Barnet har många goda idéer men kanske inte alltid så god självkännedom :) Säger gärna att det vore jättekul att gå till ett visst ställe men bara att få på ytterkläderna är jämförbart med att bestiga Kebenekaise. Eller vill ta det lugnt och bygga lego men har inte ro att sitta stilla fem minuter.

Det landar väl återigen i egen ork, ser själv hur många gånger jag skrev "trött" i trådstart. När energin finns och det klaffar med barnets humör så kan det ju vara jättemysigt med vad som helst, t o m städa tillsammans.

Det är väl de där andra dagarna som det är svårare. Men visst har ni rätt i att det kanske räcker ganska långt med en promenad till biblioteket.

• gabardin

Svarar från mobilen så bara ett kort TACK för era svar! Både för tips och för lite insyn i hur ni andra har det, gör och tänker. Läser och tar in.

Svar på tråden Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?