• Tigerlilja75

Vem betalar fastighetsskatten ??

Hej alla!

Jag står i begrepp att köpa ett hus som är ett dödsbo. Nu har dödsboet i likvidavräkningen begärt att jag ska betala fastighetsskatt på 1036 kr. Dels har vi inte kommit överens om detta. Men oavsett - är det inte ägaren till fastigheten per den 1 Januari som betalar fastighetsskatt för hela året?

Någon som kan hjälpa??

• Svar på tråden Vem betalar fastighetsskatten ??
  • Anonym (*)

Det är väl en förhandlingsfråga. Du behöver ju inte acceptera det.

• Tigerlilja75

Det är just det... Ingen information till mig om att jag ska stå för den innan - utan det var bankmannen som sagt till säljaren att det var brukligt.... Men de säger inget förrän det är dags att skriva papper.

• Anonym (*)
    Tigerlilja75 skrev 2015-05-31 23:19:31 följande:

Det är just det... Ingen information till mig om att jag ska stå för den innan - utan det var bankmannen som sagt till säljaren att det var brukligt.... Men de säger inget förrän det är dags att skriva papper.

Känns som att 1 036 kr inte är något att bråka om.

• Tigerlilja75

Nej! Kanske inte. Men i historien ligger också endel... som att vi avtalat att energideklaration skulle göras, men fick till slut höra att de tänkt skita i det. ( utan att säga något till mig). Och sedan skrev de in en friskrivningsklausul för osynliga fel i fastigheten. Detta utan att informera mig, eller avtala det med mig- utan hävdade bara att " det var brukligt vid dödsbo". Fortfarande är det något som ska avtalas mellan säljare och köpare. Sedan detta. Jag tycker det känns obehagligt med detta insmygande av saker utan att informera mig.....

• Ensam hemma

Friskrivningsklausulen är ingenting konstigt. Skulle det dyka upp ett dolt fel så finns det ju ingen motpart eftersom dödsboet kommer att upplösas.

• Tablettask

www.skatteverket.se/privat/fastigheterbostad/fastighetsavgiftfastighetsskatt/vemskabetala.4.69ef368911e1304a625800013545.html

Dödsbo

Om ett dödsbo äger en fastighet är det dödsboet som ska betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten.

samt

Fastighetsavgiften eller fastighetsskatten ska betalas av den som äger fastigheten. Den som ägde, eller blev ägare till, fastigheten den 1 januari 2014 ska betala avgiften eller skatten för hela kalenderåret (inkomståret) 2014.

• zZzZz

Inget att bråka om, när vi köpte hus så vid inflytt 9dec,så fick vi betala för dom sista dagarna i december :) 

• Ensam hemma

Idag är det inte ovanligt att den nya ägaren får betala den tid som återstår till årsskiftet.

• Tablettask

500 kr när man köpt ett hus för en miljon eller mer? Kan ju kvitta och borde kvitta för säljaren också.

• Kjell2
    Tigerlilja75 skrev 2015-05-31 23:50:00 följande:

Nej! Kanske inte. Men i historien ligger också endel... som att vi avtalat att energideklaration skulle göras, men fick till slut höra att de tänkt skita i det. ( utan att säga något till mig). Och sedan skrev de in en friskrivningsklausul för osynliga fel i fastigheten. Detta utan att informera mig, eller avtala det med mig- utan hävdade bara att " det var brukligt vid dödsbo". Fortfarande är det något som ska avtalas mellan säljare och köpare. Sedan detta. Jag tycker det känns obehagligt med detta insmygande av saker utan att informera mig.....

Ja, det är vanligt med friskrivningsklausuler vid köp av dödsbon. Därför ska man se till att inte betala lika mycket som för ett motsvarande hus utan klausul.

Säg att du drar dig ur köpet om du inte får en rabatt nu när friskrivning kom med i kontraktet.
  • nozpa
    zZzZz skrev 2015-06-01 18:33:02 följande:

Inget att bråka om, när vi köpte hus så vid inflytt 9dec,så fick vi betala för dom sista dagarna i december :) 

Vi hade inflytt 10:e dec, och fick också betala någon liten peng för det. Det var mäklaren som tog upp. Inte säljaren.
  • zZzZz
    nozpa skrev 2015-06-01 20:59:16 följande:
    Vi hade inflytt 10:e dec, och fick också betala någon liten peng för det. Det var mäklaren som tog upp. Inte säljaren.
    yep samma här, tror inte tidigare ägarna brydde sig riktigt om dom småkronorna, och inte vi heller, så vi tänkte, helt okej för vi ska ju nyttja huset dom sista dagarna i december så vad är en femhundring eller liknande, när man precis köpt villa för över 2milj :)
Svar på tråden Vem betalar fastighetsskatten ??