Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Hjälp av soc med mediciner

    lillisa skrev 2015-05-30 19:17:02 följande:
    Vad märkligt. För mig har alla dessa läkemedel ingått i högkostnadsskyddet. Min man är läkare och han säger att man kan som läkare ibland fylla i om medicinen skall ingå i skyddet eller inte. Kan det ha blivit något fel där? Kontakta din läkare igen. Har du medicin nu? Viktigt att ta dessa då du fått de förskrivet. Det man kan göra, visserligen en fuling, men ändå, är att åka till psykakuten och hämta ut medicin för några dagar....
    Du kanske fick en större burk? Jag får 30 st utskrivet varje gång, 25 mg.
    Jag var på psykakuten förra veckan men fick inga mediciner, ska man be om det i så fall?
  • Anonym (TS)
    lillisa skrev 2015-05-30 19:31:11 följande:
    Tror inte att burkens storlek har någon betydelse...men blir osäker nu. Jag har den förmånen att ha god ekonomi så tror inte jag har reflekterat över det särskilt mycket. Men har du medicin nu?
    Jag tror det kan ha betydelse. Jag har inte dom medicinerna jag behöver, bara lergigan. Som inte gör så mycket, jag blir lite trött av dom men inget mer.
  • Anonym (TS)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-30 19:39:10 följande:
    Är det Theralen det handlar om? I så fall är det så att vissa förpackningar inte ingår medan andra gör det. T ex den med 100 tabletter ingår men inte den med 50
    Jag vet inte om Theralen ingår, men Lergigan 30 st ingick inte. Det är fler mediciner jag behöver hämta ut, men jag minns inte namnet på dom och jag kan inte logga in på apotekets hemsida. Men det var nånting som skulle hjälpa mig att stabilisera humöret eftersom jag ibland är manisk, nästan psykotisk och ibland så nere att jag inte vill leva. Läkaren sa att medicinen skulle ta bort dessa "humörsvängningar" eller vad man nu kallar det.
  • Anonym (TS)
    hhh03 skrev 2015-05-30 19:45:20 följande:
    Tja, du ska väl prata med den läkare som brukar skriva ut dina mediciner. 

    Kollade precis på fass, det finns ingen utbytbar medicin till lergigan (prometazin). Tyvärr.
    Övriga mediciner kan du kolla upp på www.fass.se
    Frågan om högkostnadsskyddet får du ta med din läkare. Det finns inte i fass.

    Men ring även biståndshandläggaren och diskutera din situation, du kan inte vara den första som råkar ut för detta.
    Jag kan tyvärr inte ge fler svar än så här.
    Fast det gör inte så mycket att lergigan inte ingår, det är egentligen inte den jag har störst behov av. 
    Tack för svar.
  • Anonym (TS)
    lillisa skrev 2015-05-30 20:02:44 följande:
    Vad jobbigt. Vet du hur mycket medicinerna skulle gå på?
    Den ena kostade ca 260 enligt läkaren, den andra 107 tror jag och den tredje runt 130.
  • Anonym (TS)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-30 20:10:27 följande:
    Det finns en jag kommer på på rak arm som inte ingår och det är Seroquel. Alla övriga mediciner som skrivs ut vid bipolaritet som jag stött på ingår vad jag vet. 
    Ergenyl, Lamictal, Tegretol, Abilify och Zyprexa tex. SÅ är det någon av dem så är du "safe" smile1.gif

    Jag har många klienter som är bipolära då jag har inriktning mot psykisk sjukdom så man lär sig en hel del om både sjukdom och mediciner smile1.gif
    Vad bra, jag hoppas att det var någon av dom! 
    Tack
  • Anonym (TS)
    Apotekare skrev 2015-05-30 20:20:59 följande:
    Hej, det stämmer att vissa storlekar och styrkor av lergigan inte ingår i högkostnadsskyddet. Ofta beror det på styrka och även vissa storlekar kan vara utan förmån. Har dock haft kunder som hämtat ut det på rekvisition från soc :) De andra medicinerna du nämnde ingår i förmånen och det räcker att soc skriver en rekvisition på läkemedel som du tar med till oss på apoteket, då slipper du ligga ute med pengar. Om du vill se efter vad det kostar hemifrån innan besöket och om de ingår i hk-skyddet kan du gå in på Fass för vårdpersonal. Längst ned i varje produkts text finns förpackningsinfo och pris (dock ej i FASS för allmänheten man måste välja vårdpersonal)
    Tack, bra svar!
    Jag frågade om rekvisition men socialsekreteraren sa att hon inte kunde ordna med det nu eftersom hon är på semester. Så jag var tvungen att köpa och sen komma dit med kvittot men grejen är ju att jag inte har några pengar. Men det kanske finns någon annan socialsekreterare som kan fixa rekvisition, jag hoppas det iallafall.
  • Anonym (TS)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-30 20:28:54 följande:
    Stopp lite här smile1.gif Rekvisition är inget man får bara sådär och för att slippa ligga ute med pengar. Grunden är att man själv betalar, lämnar in kvitto och sedan får beviljat i efterhand. Rekvisition är något vi använder akut, när man kanske är nära sin nästa utbetalning och pengarna är helt slut. Återigen inget som man bara får för att slippa ligga ute med pengar.
    Var tvungen att klargöra detta kände jag så inte folk tror att rekvisition är något man bara kan hämta
    Det är ju nästan helt tomt på kontot så jag måste få en rekvisition för att kunna hämta ut medicinerna. Så det går alltså att fråga en annan socialsekreterare? Ska man gå dit när dom har jour då? 
  • Anonym (TS)
    Apotekare skrev 2015-05-30 20:31:12 följande:
    TS säg bara som det är att du inte har pengar att lägga ut, det borde de kunna lösa :) Om det är nåt annat om du vill veta så passa på att fråga apotekaren ;)
    Ok, hoppas det! Kommer inte på något just nu hmmm
  • Anonym (TS)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-30 21:44:00 följande:
    Du går bara dit när de har öppet och säger att du vill ansöka akut om mediciner. Du behöver inte fråga någon socialsekreterare utan de i receptionen ska ordna någon som tar hand om din ansökan omgående när din soc sker inte är där.
    Okej, tack. Är det något man bör ha med sig? Legitimation? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-30 22:26:59 följande:
    Ja, legitimation är bra. Gärna också ett kontoutdrag som visar att du inte har pengar. Om du inte har pengar, behöver du inte söka om akut livsmedel också?
    Jag tror inte att jag kan det. Jag fick väldigt lite pengar av soc denna månaden och hon sa att det skulle räcka till mat, men eftersom jag har räkningar att betala blev det inte mycket över till mat. Men det gör inte så mycket. Har ingen som helst matlust alls längre. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-05-30 22:40:29 följande:
    Man kan alltid ansöka, du kan inte få mer än nej. Ibland händer det att de pengar man har inte räcker trots att de borde så jag tycker att du ska söka ändå. Det är väl heller inte så bra att knapra i sig en massa tabletter på fastande mage? Som sagt, du kan bara få nej, inte värre än så.
    Kanske, får se.
    Nej, det visste jag faktiskt inte...
  • Anonym (TS)
    Apotekare skrev 2015-05-30 20:31:12 följande:
    TS säg bara som det är att du inte har pengar att lägga ut, det borde de kunna lösa :) Om det är nåt annat om du vill veta så passa på att fråga apotekaren ;)
    Vet du om man kan blanda lergigan och atarax? Dom har ju ungefär samma egenskaper och ingen av dom är ju särskilt starka. 
    Behöver sova till i morgon så det vore bra om man kunde ta båda två för att bli så trött som möjligt.
  • Anonym (TS)
    lillisa skrev 2015-05-31 13:36:51 följande:
    [quote=75369327][quote-nick]Anonym (TS) skrev 2015-05-31 11:35:05 följande:[/quote-nick]Vet du om man kan blanda lergigan och atarax? Dom har ju ungefär samma egenskaper och ingen av dom är ju särskilt starka. 
    Behöver sova till i morgon så det vore bra om man kunde ta båda två för att bli så trött som möjligt.[/quoteo]

    Det kan du göra! Ta inte för många bara!
    Bra, tack. Blev lite rädd när jag läste lergigans biverkningar. "Plötslig död"... 
Svar på tråden Hjälp av soc med mediciner