Inlägg från: Anonym (moster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (moster)

    Ta betalt för att ta hand om min systers barn under sommaren?

    Min syster ska arbeta hela sommaren, 2 månader. Hon frågade om vi kan ta hand om hennes barn då, det kommer innebära varannan helg och 1-2 kvällar i veckan. Om inte vi kan det så kommer inte hon få jobba något då arbetsgivaren kräver att hon tar alla tider, jobbar hon bra i sommar får hon gärna vikariera hos dom efter sommaren (äldreboende). Just nu studerar hon till undersköterska men trots det och nu med hennes löner också så har hon en bättre ekonomi än vi. 


    Jag undrar nu vad jag gett mig in på, jag försöker alltid ställa upp för alla andra. Jag har själv 3 barn varav yngsta bara är 7 månader, min sambo har 2 jobb, jag ska börja jobba kvällar på en nattklubb för att dryga ut mammapenningen som inte räcker till. Jag lider av stress och sömnbrist så det räcker och blir över. Men trots det här är jag mån om min syster som har en chans att komma in på arbetsmarknaden. 


    Tanken slog mig och min sambo idag att prata med min syster om hon kan tänka sig betala lite för att ha honom här.. men hon kan vara svår att ha och göra med och det finns risk för att vi blir osams tror jag., vill inte gå in på några detaljer nu men hon är speciell. Men jag älskar henne och vill hennes bästa! 


    Va tycker ni? Är det okej att be om lite pengar för att han är här så mycket under sommaren eller är det "förbjudet" att ta betalt inom en familj? Tyvärr finns det inte nattdagis här så det är därför jag känner att jag måste ställa upp.

  • Svar på tråden Ta betalt för att ta hand om min systers barn under sommaren?
  • Anonym (moster)
    Anonym (what?) skrev 2015-05-22 13:15:14 följande:

    Hur kan hon ha bättre inkomst än er om hon är ensam och studerar och din man har två jobb +din mammapeng och extrajobb? Sommarjobbspengarna lär ju behövas senare om hon ska fortsätta plugga eller enbart vikariera, om det ens finns några kvar efter iom att det är enda inkomsten hon får....

    Skulle det bli mindre stressigt om du får betalt menar du?

    Jag skulle kräva tjänst och gentjänst. Ska du passa hennes barn så kan ju hon passa dina, eller hjälpa er med något annat... Skulle aldrig falla mig in att ta betalt för att ha barnens kusin över ett par dagar i veckan en kort period...


    För att vi har ett hus och tre barn att betala, jag är arbetslös och kommer endast få ut 3500 i månaden när min fp tar slut så jag måste spara. Hon bor själv med en 2 åring i en hyresrätt och har därför knappt några utgifter men 16 000 i inkomst (+ lönen nu). jag måste få loss pengar nu för att kunna ta körkortet, så därför ska jag extrajobba på kvällar på nattklubb i den mån jag orkar (är ju redan helt slutkörd). För med ett körkort får jag lättare jobb sen.. ja livet har sina svåra studer ekonomiskt. Det kommer ju lösa sig så småningom. 


     


    Men nu så vore det snällt av henne om hon ville betala för att ha honom här så hjälper det oss lite, han kommer ju också äta här osv. 


    phillipha skrev 2015-05-22 13:11:53 följande:

    Jag tycker att du ska vara ärlig och säga till din syster att ni har knaper ekonomi och att du redan är stressad över det samt att då också sägs att det skulle underlätta för er om hon kan tänka sig att betala lite för barnpassning (se till att ni har funderat ut en lämplig summa innan, kanske 500kr för en helg och några hundra för vardagskvällar )



    Hon vet redan hur vi har det så det behöver jag inte ta upp. :) Vi tänkte oss 1000 kr i månaden så det blir ju ungefär va du tänkte. Men hon kommer troligtvis tycka att vi rånar henne och ge max 300 i månaden. Det är ju bara glass/godis pengar under sommaren. 

  • Anonym (moster)
    Anonym (krkrkr) skrev 2015-05-22 13:19:06 följande:

    Allt handlar ju om eran egna ekonomi.. Har ni inte råd så kan ni ju be om matpengar iallafall... Annars skulle jag inte kunna ta betalt för att passa min bror/systers barn... Sen måste du fråga dig, orkar du?


    Nej jag orkar verkligen inte, barnet är dessutom fruktansvärt trotsigt och bråkigt nu och river allt i huset. Men jag göra det för hennes skull, för att hon ska få arbeta lite.
  • Anonym (moster)
    Anonym (Elsa) skrev 2015-05-22 13:33:17 följande:
    Nu blev jag nyfiken, har hon alltså 16000 i inkomst + lönen? Var kommer de där 16000 kr ifrån??

    Jag hade inte kunnat ta betalt för att passa mitt syskons barn, däremot tycker jag hon kan ge en summa för att täcka maten. Men mat för 1000 kr lär ju inte en tvååring sätta i sig om det inte krävs nån specialkost.

    Nyfiken du är. I hennes fall är det csn, bostadsbidrag, barnbidrag, undethåll.


     


     


    Anonym (gentjänster) skrev 2015-05-22 13:24:17 följande:

    Jag tycker det är bättre som någon föreslår, att be henne om gentjänster. Du får väl inte mindre stress och sömnbrist om hon betalar dig?

    Be henne passa era barn några gånger när hon är ledig så du får sova ut OCH kan hjälpa henne in på arbetsmarknaden.


    Nä behöver vi barnvakt har vi alltid farmor och farfar. Henne ber vi aldrig, hon har fullt upp med sin grabb som som sagt är fruktansvärt trotsig. 


     


     


    lillisa skrev 2015-05-22 13:22:45 följande:

    Jag skulle ALDRIG ta betalt av min egen syster. Särskilt inte om hon själv hade dålig ekonomi. Antar att hon inte tjänar särskilt bra, låt oss säga att du tar 500 kr för en helg, då måste hon jobba 9 timmar (minst) för att betala dig. En hel dag! Spelar ingen roll om ni har dålig ekonomi, vad kan den lilla pojken kosta i mat? Tycker man ställer upp för sina syskon, vem vet, nästa gång kanske det är du som behöver hjälp? Det handlar om att ge och ta. Kan förstå att det kan bli jobbigt för dig att ha ett till barn att ta hand om, men det har ju inget med pengar att göra. Antingen orkar du, eller så orkar du inte. Orkar du inte spelat det väl ingen roll hur mycket hon skulle betala; du orkar ju inte!


    Nä hon har inte dålig ekonomi, VI har det. Hon shoppar ju hur mycket som helst, tycker att hon kan undgå lite shopping då och hjälpa oss istället när vi har honom så mkt under sommaren. Hon får dessutom en lön nu på 14 efter skatt, den lönen har jag aldrig fått i hela mitt liv. Jag har mest studerat och småjobbat lite.. har ju inte ens råd med körkort. 

  • Anonym (moster)
    nymedlem skrev 2015-05-22 13:40:51 följande:

    Självklart kan/bör du inte ta betalt av din syster! Skulle jag aldrig ens komma på tanken att göra!

    Var får hon 16 tusen ifrån?


    Men varför är det sån tab uatt "ta betalt" av en familjemedlem. Nu finns det inte nattdagis så om jag säger nej (pga att jag redan är helt slut) så måste hon hyra en en barnvakt, och vad kostar inte det? 


    Jag skulle verkligen dra mig för att be om barnvakt så pass mycket under hela sommaren om jag visste att hon var helt slut och hade dålig ekonomi.. OM jag var tvungen att fråga skulle jag erbjuda pengar. Skulle inte ta för givet att någon annan tar hand om mitt barn helt gratis. Men jag tänker väl annorlunda?!

  • Anonym (moster)
    Wagram skrev 2015-05-24 13:18:41 följande:

    Jag tycker inte alls att det låter orimligt att hon betalar er för att passa pojken. Det vore en annan sak om det var en gång då och då, men när det blir så mycket känns det mer som ett jobb än en tjänst mellan systrar. Det känns som om hon försöker utnyttja situation lite och räknar med att ni ställer upp fast ni verkar ha nog med ert eget. Stressen blir ju inte mindre av att ni får betalt, men då får ni i alla fall ut något av det. Det låter som om lite extrapengar skulle kunna hjälpa er mycket, speciellt med tanke på körkortet. Skulle hon förstå om du förklarade hur ni tänker runt detta?


    Precis sådär känner jag! :)

    Nu har hennes schema ändrats så hon jobbar bara två helger under dom här 2,5 månaderna och istället 2 kvällar i veckan. Naturligtvis ska hon jobba helg när min sambo har semester så jag ska höra om min mamma har ork/tid att ta honom en av helgerna. Tänkte fråga henne ikväll (när hon kommer och hämtar X) om hon har tänkt om hon tänkt betala för iaf mat, godis, glass osv för honom.

    Ni är många som föreslår att jag kan be henne ta hand om mima barn men det vill jag inte göra av olika annledningar.. behöver vi barnvakt är dom hos sambons föräldrar, där har barnen det bra :)
  • Anonym (moster)
    Anonym (Anna) skrev 2015-05-22 15:39:55 följande:

    Okej. Tror du behöver läsa på lite kring bidrag, CSN och lön. För det du säger stämmer inte. Orkar inte gå in på vilka punkter, för har inte de faktiska uppgifterna, men man får inte CSN och full lön, det finns en gräns på hur mycket man får tjäna för att få beviljad csn. Likaså gäller bostadsbidrag.

    Sedan, hon verkar tjäna ihop sina pengar, visserligen är det inte så mycket, men väljer hon att shoppa är det upp till henne. Jag håller med att om ni nu är så fattiga att ni inte kan ombesörja en 2 åring mat, så kan hon stå för det. Blir lite upprörd över att du sätter på dig offerkoftan, det är inte din systers fel att du skaffar tre barn utan att kunna försörja dem. 14000 i månaden är inte mycket, kan man inte tjäna ihop den summan i månaden, bör man inte skaffa barn. Men det är ot.

    Du säger att du älskar din syster, men gör du verkligen det?


    Men kära nån, nu handlar inte ens tråden om dethär. Men en sista gån för er som fortsätter att tjata om att hon måsye ha mycket mindre pengar efter räkningar än er:

    1) vi bor inte i stockholm precis, hyresrätter ÄR billiga här.

    2) jo hon har csn under sommaren, hon pluggar på distans.

    3) man får tjäna ungefär 60 000 om året och ändå behålla hela csn

    4) hon får underhåll för pappan har inget med barnet att göra

    5) vi bor i hus och det innebär bra mycket fler/större utgifter än en lägenhet

    6) hon har inga lön/krediter

    7) vi kan visst försörja våra barn, jag hann bara inte arbeta så mycket mellan studierna och mammaledigheten så mammapenningen är den lägsta

    8) min sambo har 2 jobb och en bra inkomst MEN 3 barn kostar och huset renoveras

    9) jag har själv hjälp henne med hennes ekonomi av olika skäl så jag vet hennes inkomster/utgifter

    10) sluta vara så förbannat nyfiken - svara på ts och lämna sen tråden !! :)

    Nu lämnar jag inte ut fler uppgifter om våra ekonomier, hon tjänar ihop 14 0000 som hon kan lägga på resor eller vad som och jag tycker inte att det är mer än rätt att hon betalar lite av det för att vi tar hand om hennes son. Vore det inte för oss hade hon inte kunnat jobba något. Hela familjen tycker att hon har ett väldigt bortskämt beteende, väldigt otacksam och beter sig otrevligt när inte allt går som hon vill då det här är ett bra tillfälle där hon får lära sig stt "ge och ta". :)
  • Anonym (moster)

    Till er som skrivit om våra föräldrar: vi har ingen farmor, farfar eller pappa. Dom har vi inte träffat sen vi var små själva. Vår mamma jobbar mycket.. våra bröder hjälper aldrig till. Morfar är död och mormor är för gammal. Vänner har hon inga, bara ytliga, hon har blivit osams med dom hon börjat umgås med regelbundet. Så hon har bara mig.

    Min och sambons barn är hos hans mamma och pappa när vi behöver barnvakt, de är alltså inte ens släkt med min syster och känner inte henne tillräckligt för att vara barnvakt åt hennes barn.

  • Anonym (moster)

    Nu känns det som om hon utnyttjar min snällhet igen.. Hon smsade och frågade om jag skulle kunna gå hem med hennes son till henne ikväll och natta honom där så hon slipper gå själv hit och hämta honom efter jobbet. Visst det är skönt för henne att bara åka hem från jobbet och lägga sig i sängen direkt och inte behöva komma förbi här och hämta honom. Men hur tänker hon? Ska jag sitta där hela kvällen med mina barn då? Dom behöver ju också sova, eller lämna sambon med våra barn hemma och sitta själv hemma hos henne och sen gå hem? Jag får ju också gå hem själv ju. Hon är inte hemma fören 22. Jag blir så arg på mig själv också som har så svårt för att säga nej, nu svarade jag "Lovar inget, får se hur det ser ut här hemma ikväll med barnen osv". På det har hon inte ens svarat. 

Svar på tråden Ta betalt för att ta hand om min systers barn under sommaren?