• Tvättsåpa

Skolval - vad är rimligt?

Jag börjar med lite bakgrund. Sedan kommer frågan.

Jag och min tidigare partner separerade för 4 år sedan, då vår dotter var 2 år gammal. Vi bodde då i Sundbyberg, precis norr om Stockholm. Min partner träffade då en annan, och flyttade då ihop med denne på Södermalm. Själv bodde jag kvar i Sundbyberg, med dottern folkbokförd på min adress.

Vi kom överens om att dottern skulle gå kvar på förskolan i Sundbyberg. 

Efter två år flyttade mitt ex tillsammans med sin nya partner längre söderut, till en kommun strax söder om Stockholm. Mitt ex lovade dock att detta inte skulle vara något problem för hämtning och lämning i förskolan. I praktiken har vår dotter dock bara gått i förskolan varannan vecka (mina veckor) sedan dess, och varit hemma med mitt föräldralediga ex varannan vecka.

Nu när det är dags för skolval har mitt ex insett att pendling (nästan en timma, enkel resa) till Sundbyberg tur-och-retur varje dag är ganska kämpigt. Därför har mitt ex föreslagit en skola på Södermalm "mittemellan" oss. Jag var först väldigt tveksam till detta, precis som flera i min bekantskap var, men jag gick till slut med på att söka till denna skola i första hand. Anledningen till min tveksamhet är två: 1) Min dotter får då inte gå vidare med sina vänner från förskolan 2) Det är en väldig omväg för mig varje morgon/kväll, men ligger precis bredvid mitt ex jobb. dessutom är de två som kan hjälpas åt med hämtning lämning, emedan jag får stå för den helt själv (dvs. ej direkt mittemellan, snarast omvända roller).

När utfallet från skolvalet väl kom visade det sig att dottern inte kommit in på Södermalmsskolan, utan givits plats på en skola i Sundbyberg.

(Mitt ex partner har också en dotter i samma ålder. Inte heller denna dotter har kommit in på Södermalmsskolan.)

Nu vill mitt ex att vi ska skriva oss på en box-adress på Södermalm, för att på så vis få in dottern på Södermalmsskolan. Vad jag förstår är det olagligt att bo på en postbox, och om inte annat så känns det som ett sätt att "lura" systemet.

Så min fråga till alla kloka mammor och pappor. Är mitt ex krav rimliga? Eller börjar de gå överstyr? Vad tycker ni?

Svar på tråden Skolval - vad är rimligt?