• mammalovis

Separera med ettåring under pappaledighet - har panik

Om jag fattat det rätt kommer ni bo under samma tak under de tre första månaderna som pappan är pappaledig. Vänta och se hur pappan engagerar sig. Du kommer ju ändå träffa barnet under kvällar och nätter, om det nu sover dåligt. Kanske är pappan inte alls intresserad av barnet efter typ 2 månader av sin pappaledighet, eller också inser han vad han missat när han får möjlighet att ta ett större eget ansvar. Utifrån det kan ni lättare ta en ny diskussion. Sedan har många pappor lättare att ta sig an barnen när de blir lättare att kommunicera med.

Sedan kommer ju en närmandefas runt 15 månader och vem barnet tyr sig till kan faktiskt ändras under reans gång. Så även om du varit barnets allt med tanke på amningen och mest tid (föräldraledighet) med barnet, kan det ju faktiskt bli annorlunda. Blir det så kommer barnet ha större behov av er båda. Om pappan inte vill/orkar engagera sig är ju valet enklare. Ett barn har ju rätt till sina båda föräldrar lika mycket, så inget är självklart just nu.

Ser man till min dotter så separerade vi när hon var 15 månader. Att boendet blev hos mig berodde på pappans psykiska sjukdomsperioder. Då fick vi rådet att han träffade henne några timmar flera gånger i veckan. Tyvärr blev det för jobbigt för pappan, så under perioder var umgänget helt nedlagt. Nu ses de 7 timmar varannan söndag. Dottern är snart 4,5 år och har önskat få sova över hos pappan, så det är tänkt att testa. Hon saknar dock pappa hos mig ibland och mig hos pappan de få timmarna hon är där. Så att sakna den andre föräldern är inget konstigt.

Sedan skulle jag nog påstå att barnet mår bra av att träffa båda föräldrarna ofta oavsett vem det anses bo hos. Blir pappan engagerad i sitt barn är det kanske lämpligt att det sover två nätter hos er vardera. När barnet börjar säga mamma och pappa får det lättare att kommunicera sin vilja också och man fattar att det håller båda föräldrarna i minnet tidigare än vad man tror. Min snart 2-åring glömmer ju inte sin storasyster även om de bara ses varannan helg och har heller inte gjort så de senaste månaderna. Dock skulle jag inte rekommendera att det går 2 veckor mellan gångerna som barnet ser sin andra förälder, där är det viktigare med tätare kontinuitet för att bygga upp en god anknytning med båda föräldrarna.

Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik