• Anonym (Sanna)

Separera med ettåring under pappaledighet - har panik

Vi har en son som just fyllt ett. Jag har varit hemma med honom i ett år och sköter praktiskt taget allt. Jag tar alla dagar och nätter, Samsovigt och ammar. Nu ska vi separera eftersom vi båda mår dåligt i relationen.

Pappan går på pappaledigt under 4 månader, sedan har jag en månad mammsledigt till innan han börjar dagis. Vi ska sälja vårt hus och flytta isär.

Jag har förstått att msn rekommenderar ett hem åt så små barn och Max 2 övernattningar innan det är tal om Vv. Pappan tycker att vår son ska bo hos honom under pappaledigheten som om han ägde sonen då och jag får hälsa på. Men vår son har ju mycket större anknytning till mig eftersom jag haft hand om honom dygnet runt i ett år. Jag är hans trygga bas. Jag vill att han ska sova/bo hos mig och öka boendet hos pappan successivt. Att de har dagarna och jag kväll/natt. Pappan blir vansinnig och tycker då att han bara passar barnet åt mig. Han har 0 kunskap om ett litet barns behov och vi går i familjerådgivning vilket han inte lyssnar på.

Någon med erfarenhet av liknande situation? Vad säger familjerätten. (En del verkar gå på barnets bästa en del verkar så glada för män som vill ta ansvar att de ger dom allt)

• Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik
  • Anonym (Sanna)

Tack för svar. Tyckte alltså det var bättre att barnet bodde hos mig så han får träffa både mamma och pappa varje dag. Han dagtid jag kväll och natt. Sedan kanske tvärtom på helgen då. Att jag har dag och han tar övernattning då.

Jag förstår att det är bäst och rättvist om vi har lika i framtiden men tycker man ska följa de rekommendationer som finns för så små barn.

Ägandet är snarare hans inställning kring pappaledigheten (att då är det hans tur) vilket jag inte förstår. Jag tycker vi har ett lika ansvar för vårt barn oavsett och anknytning är inget som man bara gör under sin föräldraledighet. Men det kanske förklarar hans frånvaro och oengagemang den tid jag varit mammaledig.

Kan tillägga att vi kommer fortsätta bo ihop tre av de fyra månader det gäller och att jag gått med på att försörja honom under tiden för stt han just ska kunna vara hemma. Men det har jag inte lust med om det innebär att han tänker att vår bebis ska bo gos honom.

• Anonym (Sanna)

Vad jag läst är det 1 år en natt. Två år två nätter/vecka. Inte vv förrän barnet är över tre eftersom de har svårt med minnesbilder. Man avråder även från tre/tre eftersom små barn inte klarar ständiga separationer.

Därför bör man inte köra på det bett boende, succesiv upptrappning med övernattningar been föräldrer som haft hand om barnet mest ska vara boendeförälder.

• Anonym (Sanna)

Jag tror absolut stt han har trygghet där och stt der kommer gå bra, men om der är ett boende som rekommenderas och man ska jämföra och välja en boendeförälder så är ändå mamman i det här faller en tryggare bas eftersom jag tagit hand om honom på ert helt annat sätt. Skulle säga 90/10.

Frågade om någon hade erfarenhet av hur familjerätt osv resonerar, inte personliga åsikter som alltid lyder "vaddå han har väl lika stor rätt". Barnets bästa råder. Men hur bedömer msn egentligen det?

• Anonym (Sanna)

Är det? Hur gamla då? Jag har inte läst rekomendation på 3/3 någonstans alls.

• Anonym (Sanna)

Riktigt så går anknytning inte till. Jag har tagit hand om ich Samsovigt samt ammar barnet dygnet runt i ett år. Jag kommer fortfarande vara hos barnet dagligen då vi bor ihop, ha semester mm. Sedan kommer jag vara mammaledig en månad till. Så barnet har fortfarande haft mer tif med mig ich jag har haft och kommer ha huvudsaklig omvårdnad. Den som haft hand om barnet mest har barnet störst anknytning till, inte senast föräldraledig. Den ena utesluter inte den andra. Och som sagt, vill ha delat boende men att det ska ske stegvis.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Elina) skrev 2015-05-18 10:23:04 följande:

Det finns många aspekter av detta. Jag kan hålla med om att det vore skillnad om pappaledigheten var medan ni fortfarande levde ihop, då finns du där på ett annat sätt jämfört med som nu om barnet helt ska byta boendemiljö och du inte finns där alls.

Vi separerade med en 10 månaders och bytte efter max 2 nätter så det var täta byten och inga fulla veckor eller färdigbestämda helger alls. Utan vi lade upp de kommande två veckorna utifrån våra jobbscheman och sen höll vi oss till det, planerade ytterligare två veckor osv. Och det gick bra. Vi bestämde också att vårt barn inte var inblandad eller skulle lida alls av detta utan om hen visade att hen saknade den andra föräldern så var det ok att komma över och natta barnet och sen gå, träffas och äta lunch eller i en park dagtid så att man ändå träffade barnet regelbundet osv. Det värdesätter jag något enormt nu att vi mitt i kaoset lyckades skapa nån sorts struktur i alla fall. Idag har vi vv boende med byte på onsdagar.

Vi gick också i familjerådgivning för att kunna prata om saker som inte riktigt kom fram när vi försökte själva så att säga.

Tack för ett vettigt svar. Även om jag tycker det låter jobbigt med 2/2 och undrar hur barnet tar det flängandet. Individuellt förstås. Men vill verkligen bara finnas där för mitt barn och i det här fallet är inte pappans engagemang i närheten. Men han vill ha sin rätt utan att tänka på vad der innebär.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (P) skrev 2015-05-18 14:14:11 följande:

Barnet kommer ju ha samma anknytning till pappan? Så med ditt resonemang kan barnet bo hos pappan o du se barnet ett dygn i veckan? För et ro ju pappan som är med barnet mest när ni sen väl separerar?

Nej. Jag kommer ju ta mammsledigt igen. Och som det ser ut nu kommer vi bo ihop hela pappaledigheten och han kommer träffa mig varje dag som alltid. Det är inte dagen som är det svåra. Det är övernattningarna som är känsliga. Det finns anledning att man

Råder barn att bo på ett ställe huvudsakligen.
  • Anonym (Sanna)

Men hallå. Man har inte samma anknytning bara för att båda varit lediga. Det handlar om förälderns förmåga att ta hand om sitt barn, svara på dess behov, omvårdnad pch hur länge/mycket man gjort det. Dvs mamman i detta fall mer än pappan.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (???) skrev 2015-05-18 16:31:51 följande:

Det är inte alls så att man generellt råder alla barn till att inte ha växelvist boende. Barn är individer med individuella behov. Dina behov som förälder har dock inte med saken att göra även om du verkar tro det.

Jo, små barn under 3 år.
Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik