• Anonym (???)

Separera med ettåring under pappaledighet - har panik

Anonym (barnen först) skrev 2015-05-18 08:38:59 följande:

Det är väl ändå stor skillnad. Hade dom vart tillsammans så hade ju mamman som va barnets trygga punkt kommit hem varje eftermiddag till barnet. Ska barnet bo hos pappan så blir det ju inte så.

Jag och min man håller på att separera och jag är glad att han inser vad som är bäst för barnen! Dottern är snart 3 år och jag har haft hand om henne sen hon föddes (pappan har henne när jag jobbar kväll eller natt). Är dessutom gravid med barn nummer 2. Barnen kommer bo hos mig. Sen kommer jag aldrig hindra varken honom eller barnen att träffa varandra. Dottern kan åka till honom så mycket hon vill. Han kommer att komma hit nästan dagligen dessutom sen när bebisen fötts. Självklart skulle han kunna ha varannan vecka med dottern men med tanke på hans arbetstider och att jag kommer va hemma i 1,5 år så har hon det bäst hos mig. Åh sen spenderar nån eftermiddag och helg hos honom när det passar alla, plus att han är här ofta.

Hur tänkte du att det ska funka sen när han träffar en kvinna och inte längre vill vara beroende av dig för att träffa sitt barn? Och varför är det barnets bästa att hens pappa blir en sekundär figur efter dig som mamma? Låter inte alls som att du har barnets bästa i åtanke utan ditt bästa. Stor skillnad.

Bättre är väl att tänka: hur lägger vi upp detta på bästa sätt för att båda barnen ska ha samma primära anknytning till pappa som till mamma och hur ser vi till att barnet får en fungerande vardag hos både mamma och pappa.

Det är att tänka på barnet.
  • Anonym (???)
    Anonym (Elina) skrev 2015-05-18 13:36:33 följande:

Jag tror inte TS vill att pappan ska bli en sekundär figur. Inte alls.

Det är väl därför TS frågar om råd?

För jag tycker det finns fler sidor av detta. En pappa ska givetvis få vara föräldraledig med sitt barn, jag är FÖR att pappor tar ut fler dagar. Men i det här fallet blir det jättestor skillnad för barnet om vi förutsätter att det stämmer som TS säger att pappan inte varit särskilt delaktig under de tio första månaderna.

Jag förstår att TS ex verkligen tänker sig att han ska gå in nu och vara pappa i fyra månader men är det schysst mot ett litet barn?

Något slags mellanting där föräldrarna delar dagarna i några månader och växlar så att det blir en smidig övergång, kanske vore önskvärt.

För det förstår väl vem som helst att det blir en chock för barnet, dels med separationen och dels med att skifta vårdnadshavare (primärt) SAMTIDIGT?

Ditt andra stycke däremot skriver jag under på men det är inte alltid så lätt när det är känslor och annat inblandat.

Mitt inlägg var inte riktat till TS :)

Gällande känslor är det mycket som inte är lätt, men något man får lära sig att hantera om man vill vara en bra förälder.
  • Anonym (???)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 15:16:12 följande:

Nej. Jag kommer ju ta mammsledigt igen. Och som det ser ut nu kommer vi bo ihop hela pappaledigheten och han kommer träffa mig varje dag som alltid. Det är inte dagen som är det svåra. Det är övernattningarna som är känsliga. Det finns anledning att man

Råder barn att bo på ett ställe huvudsakligen.

Det är inte alls så att man generellt råder alla barn till att inte ha växelvist boende. Barn är individer med individuella behov. Dina behov som förälder har dock inte med saken att göra även om du verkar tro det.
  • Anonym (???)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-18 16:43:26 följande:

Jo, små barn under 3 år.

Tänka sig att även barn under 3 år är individer. Vet att många föräldrar har svårt att se det. Vissa barn klarar aldrig växelvist boende, andra klarar det direkt. Och även om det inte blir växelvist boende undrar jag varför du utgår från att huvudsakliga nattvilan ska ske hos dig? Förutom att du anser att du har koll och pappan inte har det, men det behöver inte vara fakta bara för att du ser det så.

När ni väl separerar har pappan varit föräldraledig i 4 månader och att du då anser att du fortfarande är den viktigaste föräldern (som om det finns en förälder som är viktigare ) säger rätt mycket om hur mycket egoism och hur lite "barnets bästa" som faktiskt ligger till grund för ditt resonemang. Den jag ser uttrycker ägandebehov över barnet är du, inte pappan.
  • Anonym (???)
    Anonym (Sanna) skrev 2015-05-19 11:16:53 följande:

Tack. Det var just det jag ville och som jag tycker låter som ett sunt och bra upplägg. Pappan tycker då däremot stt han då "passar barnet åt mig". Ett ganska omoget resonemang enligt mig. Istället flr att se det som värdefullt att umgås med sitt barn men förstå att barnet ickså behöver sin mamma. På helgen kunde man göra tvärtom. Barnet är hos mamma dagtid och sover hos pappa.

Eftersom han inte går med på att barnet bor hos mig under den tiden så har jag inget val än att vi fortsätter bo ihop till han börjar jobba. Ekonomiskt och mindre konflikt. Hur det blir efteråt är fråga ...

Men då tycker du även att det är en bra idé att barnet sen sover hos pappa när du ska vara mammledig igen? Har du kommunicerat det?
  • Anonym (???)

Tycker det är skrämmande hur många mammor som ser sig själva som den enda värdiga föräldern. Hur mycket ni än försöker intala er själva att det är ett barnfokus som talar så är det ändå bara egoism och ägandebehov som påvisas. Sjukt. Inte konstigt att så många barn mår dåligt, med mammor som sätter sina behov på såväl första, andra som tionde plats.

Svar på tråden Separera med ettåring under pappaledighet - har panik