FDFMGA skrev 2017-07-02 17:06:28 följande:
Decemberöverenskommelsen föregicks av att samtliga partier före valet förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD, sedan fällde SD den rödgröna budgeten och egentligen också regeringen. SD förklarade också att de kommer att fälla varje regering som inte går dem till mötes.
Det är som jag ser bakgrunden till decemberöverenskommelsen. Alternativet för allianspartierna hade innburit ett svek mot väljarna i och med att alternativet var ett samarbete mellan SD och alliansen.
Personligen tycker jag att M borde ta steget fullt ut den här gången, förklara att man är beredd att på lika villkor samarbeta med SD - och därmed ställa C och L och framförallt väljarna inför fullbordat faktum så att säga.
Jag tror att konsekvensen skulle bli att C och L valde samarbete med S i stället för att närma sig SD, men oavsett skulle det ge väljarna tydliga alternativ.
Antingen en utökad allians där SD ingår eller också ett block bestående av M och SD och ett mittenblock, C, L och S och så miljövänstern, MP och V som ett eget slags block.
Det var iofs trist att KD och M sabbade decemberöverenskommelsen, men man kan inte gråta över spilld mjölk även om det var ofattbart korkat att hälla ut den.
Jag ifrågasätter inte vad som hände innan DÖ. Jag ifrågasätter själva DÖ. "SD vill ha inflytande, därför pissar vi på vår väljare och lägger oss platt för vänsterpolitiken". Det är djpt odemokratiskt och orimligt att vänstern får styra landet när vi har en solklar högermajoritet. Extraval hade varit ett rimligt alternativ.
Alternativet hade således varit ett extraval, kanske med nya ingångsvärden.
Eftersom du verkar vara en vänsteranhängare så har du svårt att hitta bästa lösningen för en borgerlig regering. Du verkar istället vilja ha 3-4 block.
Jag tycker alla partier bör prata med alla. Samarbeten sker hela tiden, vare sig det är uttalat eller ej. M kommer självfallet inte att kommunicera något samarbete med sd framöver. Det kommer ske under bordet.
Vänstern går en svår framtid till mötes. V och MP befinner sig i den ointressanta korridoren, med noll möjlighet att påverka. MP's enda chans att överleva är nog att slippa regera framöver.
S har det också besvärligt. Tror knappast man vill vara stödparti till Alliansen, men man kommer inte ha något annat val.
SD kommer inte ingå i Alliansen förrän tidigast 2016.