Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Om socialdemokraternas smutskastning av sina motståndare - som strategi för att behålla makten och om en ynklig Morgan Johansson
www.expressen.se/ledare/alice-teodorescu/det-som-brunstamplas-i-dag-ar-s-politik-i-morgon/
När jag i januari använde mig utav arkivet Wayback Machine fann jag att ovannämnda inlägg tagits bort någon gång efter maj år 2020. I intervjun med i SVT lyckades Johansson varken svara på varför inlägget raderats, eller hur ett förslag som han betraktade som främlingsfientligt 2008 nu är att betrakta som ansvarsfull s-politik.
Skälet till att Johanssons förklaring uteblir är att det inte finns någon förklaring.
Det som finns är en simpel maktstrategi: S har länge vetat att partiets möjligheter att fortsätta styra landet försvinner i samma ögonblick som borgerligheten inkluderar SD i regeringsunderlaget.
Genom att splittra alliansen, och öka priset för alla former av samarbete med SD, säkras den egna makten. Att det innebär att man polariserar och förorenar det politiska samtalet, samtidigt som man devalverar ett av historiens värsta massmord är värt priset, tycks man resonera.