Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Med dina utvalda årtal får du 0,27% genomsnittlig tillväxt istället för 0,12% och det gör hela skillnaden i din värld.
--
Du påstår att han inte inneräknat en högkonjunktur i sina siffror men han visar att från 2010 till 2014 är BNP/capita 1,4% i snitt.
Du däremot mäter från 2009 till idag när vi alltså i praktiken haft högkonjunktur hela vägen sedan. Det är alltså du som utelämnar en lågkonjunktur i dina siffror.
---
Och ingenstans kommer du i närheten av de 4% han talar om som vi hade när vi byggde välfärden.
Att hävda att Jensevik inte kan mäta siffror som ännu inte inträffat är patetiskt. Jensevik hade exempelvis kunnat börja mätningen vid starten av den förra högkonjunkturen..
0,27 % är den korrekta tillväxt under Jenseviks mätperiod! Den genomsnittliga tillväxten blev högre eftersom den verklig BNP per capita blev mycket högre än vad Jensevik prognostiserat för år 2014.
När man mäter tillväxten för perioden 2011 till 2016 bli exempelvis tillväxten 1,31% (men tillväxten blir mycket högre än så om man mäter över en konjunkturcykel).
Om du kollar länken i mitt förra inlägg så kan du läsa om hur hög respektive lågkonjunktur definieras och då ser du att Sverige gick in i högkonjunktur först år 2016.
Jag ska på en cykeltur med mina barn nu men i eftermiddag ska jag kolla om Sverige någonsin har haft tillväxt under en konjunkturcykel på 4%. Jag är ytterst tveksam till detta.