Konservativ skrev 2017-08-13 20:20:07 följande:
S har alltså 1,8% lägre än katastrofvalet 2014. Nu är ju inte val samma som opinionsundersökningar men om S hamnar i närheten av sitt valresultat 2014 är det nog ingen som blir glad i S-leden. Hamnar de under 30% i valet så blir det historiskt och mycket symboliskt. Mycket bra att de stadigt minskar. Deras statsbärande uppgift har de inte burit lysande precis utan de har i sitt övermod systematiskt förstört krigsmakten, universiteten, skolorna, polisen, rättsväsendet. För att inte tala om allt mygel.
Den koalition som regerar nu är mer sårbar än ett starkt S. Särskilt mot 4-%-spärren. Finns det seriösa röster för att ta bort den? Tänk er att mp får 3,5% och Fi får 3,7%. Då blir det förmodligen en kampanj från vänsterorganisationen SR/SVT om slopad spärr, precis som journalisterna gjorde ett stort nummer av valsystemet när deras favorit förlorade i USA.
Ja, det finns säkert en del symbolik kring 30-procentsstrecket.
Men jag är övertygad om att det viktiga för S är att mandatfördelningen riksdagspartierna emellan ger dem möjlighet att fortsätta att vara ett regeringsparti.
För min del som såsse så ser jag gärna att SD inte tappar för mycket utan ligger kvar mellan 15 och 20 procent. Däremot ser jag gärna att M inte hittar någon fallskärm som kan bromsa partiets fria fall i opinionen. Jag ser också gärna att KD inte klarar fyraprocentsspärren, något de heller knappast kommer att göra och framförallt att de rödgröna partierna toillsammans får fler mandat än de forna allianspartierna.
Alltså, det kan låta konstigt att jag inte tycker att det är angeläget att SD förlorar anhängare, men jag ser det som att det inte är någon större skillnad mellan M och SD numer - så det viktiga för mig är att det brunblå blocket fortsätter att tappa anhängare.
M har verkligen chanserat.