Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Vi kan nog utgå från att alla vill harättsväsende, försvar, poliser och sjukvård. Det vi diskuterar här är den statliga inkomstskatten. Den kan inte finansiera välfärden, så det resonemanget blir bara löjligt. Sverige gör för närvarande ett så stort budgetöverskott att vi skulle kunna minska den statliga inkomstskatten utan att gå back.
Jag tycker det är rimligt med en gräns på statlig inkomstskatt vid typ 80000/månad. Finns så att säga ingen anledning att jävlas med vanligt folk. Jobbar man som t.ex it-konsult och vill sälja hamburgare som helg-hobby så ska man inte detta omöjliggöras av rena ocker-skatter.
Du måste förstår att moms + arbetsgivaravgift + kommunalskatt + statlig inkomstskatt läggs på varandra och detta slår ihjäl all form av kreativitet hos vanligt folk. Människor som har mer att ge. Istället för att skapa verksamheter utifrån sin proffesion eller hobby så ägnar man sig åt att renovera sitt hem för egen maskin, typ då är skatten plötsligt noll. Hur bidrar denna noll-skatt till välfärden tror du?
Vore det inte bättre om jag typ programmerar i 8 timmar medan målaren fixar mitt sovrum. På så vid betala vi båda skatt istället för att ingen gör det.
Den statliga inkomstskatten på medelinkomster orsakar lägre skatteintäkter. Du skriver ju dessutom själv hur otroligt lite den som tjänar 40k betala i statlig inkomstskatt. D.v.s minimal intäkt till priset att alla incitament till ytterligare arbete effektivt slås ut.
Regeringen har inte sänkt gränsen för när man ska betala statlig skatt. Det man föreslår är att uppräkningen av gränsen för när man ska betala statlig skatt inte ska ske 2018 (uppräkning av brytpunkten med KPI) Man vill således bibehålla samma gräns för statlig skatt 2018 som gäller för år 2017. Det handlar alltså om en väldigt liten förändring jämfört med gränsen för statlig skatt när alliansen regerade.
När du vill öka gränsen för statlig skatt till 80 000 kr så undrar jag hur du anser att det ska finansieras? Ska momsen ökas (som moderaterna vill)? Ska försvaret bantas, Kanske staten satsa mindre på polisen eller ska staten minska bidragen till landets kommuner (Som SD vill)? Både moderaternas och SDs politik leder till andra skatter kommer ökas (och att välfärden nermonteras) och det kommer att resultera i att de som idag tjänar minst får ökad skatt och den medelklass som idag kanske har betalat statlig skatt i framtiden måste kompensera utebliven statlig skatt genom att andra skatter ökar...