Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?
Anonym (mr happy) skrev 2017-04-23 08:20:39 följande:
Senaste budgeten visar väl tydligt att inkompetensen är total inom vänstern. Att de låter vänsterpartiet styra är en katastrof för Sverige.Den stora önskedrömmen står du nog själv för när du verkar tro på att samtliga partier i röran skulle kunna öka kraftigt under kommande år. mp med fri invandring som paradfråga tappar ju väljare var dag. Inte lätt för dem att vända den trenden. Dock ganska självklart att de isåfall måste plocka väljare från andra vänsterpartier.
Det jag personligen tycker är viktigt är att hålla v, mp och sd borta från makten. För att det ska vara möjligt måste mittenpartierna samarbeta och här ligger paradoxen. Ett samarbete mellan s och Alliansen skulle inte fungera eftersom man inte skulle komma överens kring vem som ska vara statsminister och ingen vill vara knähund till det andra blocket.
Väljarna vill ju dessutom ha alternativ att rösta på. Anars är det ju ingen demokrati. Således skulle väljarna inom kort vallfärda ut mot kanterna, vilket på sikt är detsama som katastrof.
Jag tror inte att alla rödgröna partier kommer att öka kraftigt. Däremot tror jag att alll argumentation underlättas av att man håller sig till vad den man argumenterar med påstår - inte vad man önskar att personen hade påstått. Jag tror att S och V kommer att få fler mandat vid valet 2018 medan MP kommer att få färre än de har nu.
Hur ett blocköverskridande samarbete kommer att se ut efter valet 2018 är det ju ingen som vet, det finns så många olika möjliga alternativ. Det mest sannolika är kanske en ren S-regering som får söka sig fram till komromisser i alla frågor. Många förespråkade den lösningen redan 2014.
Du har en märklig syn på demokrati. Läs gärna grundlagarna som ju kan sägas vara de fundament den svenska demokratin vilar på. Självklart kan våra valda representaner välja vilka de samarbetar med eller inte samarbetar med inom demokratins ramar.