Anonym (mr happy) skrev 2017-04-22 09:22:35 följande:
Nu handlar denna tråd om hur mycket sosseriet kan minska. Sluta upp med att spamma tråden.
Jag är absolut inte sosse, men tycker Löfvén gör ett hyfsad jobb. Det som till slut gör att jag inte kan rösta på honom är de småaktiga skattehöjningar han lägger på medelinkomsttagare. Varför göra så mot de många människor som faktiskt måste anses samhällsbärande?
Det är väldigt svårt att säga hur opinionen ser ut. Opinionsinstitutens mätningar fungerar inte längre. Det har vi sett i både Sverige, USA och England.
Min gissning är att s landar på 24%
Visst, handlar trådstarten om hur mycket S kan minska och tre intervall är angivna - till mellan 20-25 procent, mellan 15 och 20 procent eller under 15 procent.
Ett nästan övertydligt exempel på att önskedrömmar och verklighet har en tendens att kollidera.
S ligger idag strax under 30 procent och har en uppåtgående opinionskurva sedan länge.
Mot bakgrund av att det saknas realistiska alternativ till en regering som leds av S är det rimligt att allt fler kommer att välja trygghet, tradition och kompetens framför osäkerhet och populism.
Min gissning är att S får kring 35 procent i valet, att MP klarar riksdagsspärren med hyfsad marginal, kanske 5 procent att V får kring 8 procent. Det kommer förmodligen inte att räcka till majoritet såvida inte mer än fyra procent av rösterna hamnar hos partier som inte klarar riksdagsspärren. Men det är tveksamt om KD, Fi plus övriga tillsammans får 4 procent.
Hursomhelst ska det bli intressant att se om några av de forna allianspartierna är beredda att påverka regeringspolitiken efter 2018 i en för dem önskvärd riktning. Sannolikt skulle det underlätta för ett blocköverskridande samarbete om MP inte klarar spärren, men det är nog osannolikt att de inte skulle göra detta.