Kung Markatta skrev 2017-03-30 13:25:12 följande:
Lär väl backa en 5 - 10 procentenheter nu när de inlett ett omfattande samarbete med SD.
Löfven har låtit Oscar Sjöstedt (SD), ja han som skrattade när en nazist sparkade på döda djur och sa "jude", diktera hur det omdiskuterade upphandlingsförslaget ska se ut:
www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-stodjer-regerin...
Och nu står det klart att även Sverigedemokraterna kommer att trycka på ja-knappen i riksdagens votering den 3 maj.
- Den kritik vi riktade sist om att man kunde ställa mer långtgående krav på svenska företag än på utstationerade företag och den kritik vi hade om att förslaget slog hårt mot småföretag utan kollektivavtal, har man ju rättat till helt och hållet i det nya förslaget. Då är det klart att det får vårt stöd, säger Oscar Sjöstedt (SD), ekonomisk-politisk talesperson.
I regeringens nya förslag undantas mindre upphandlingar vilket innebär att regelverket bara skulle omfatta en tredjedel av alla upphandlingar. Dessutom har regeringen helt strukit formuleringen som gav myndigheter grönt ljus att ställa krav även på tjänstepension och försäkringar i nivå med kollektivavtalen.
- Vi är positiva till ordning och reda inom offentlig upphandling och sammantaget är det här ett bra förslag, säger Oscar Sjöstedt (SD).
Tja, sedan dess har regeringen förhandlat med alliansen och fått med sig KD framgår det av inslaget du länkar till.
Skilj gärna på K och S, enklast tänker man "kå" om k och "ess" om s.
Jag har svårt att tänka mig att vara sig regeringen eller KD förlorar väljare för att de kommer överens om regler för offentlig upphandling.
Vad SD anser i den här frågan är väl ändå rätt oväsentligt.
S + V + MP + KD=113+21+24+17=175
175 mandat räcker för majoritet.
Min gissning är att det påstådda samarbetet mellan S och SD bara har bäring för folieparabolhögern utan kulram.