Ewald01 skrev 2017-02-23 19:47:17 följande:
Om C fortsätter att öka så här kan de bli lika stora som SD, S eller M och då skulle C+FP+MP kunna bilda en regering. De borde ju kunna bli lika stora som S+MP är idag.
Hur i hela världen ska C kunna bli lika stora som SD eller M eller S?
C skulle i stort sett behöva fördubblas en gång till för att det ska bli verklighet. Så många almänborgerliga väljare finns det inte som vill vara med på Annies tåg med fri invandring och avskaffad arbetsrätt.
Ewald01 skrev 2017-02-23 23:13:27 följande:
Nja, att C plockar från S borde egentligen inte vara så ovanligt. Jag kan tänka mig att det finns ett visst utbyte mellan dessa partier.
Nä, det är i sig inget märkligt men det hindrar S från att växa igen. Vilket hänger ihop med trådens ämne.
Ewald01 skrev 2017-02-24 00:10:07 följande:
Jag skulle inte främst tänka på LO och sådant.
C har utmämnt LO och S till sina ärkefiender. LO och arbetsrätten har allt med Centerns politik att göra.
Ewald01 skrev 2017-02-24 00:10:07 följande:
C måste hitta ämnen där många håller med om.
Ska vi vara ärliga så började C klättra redan innan AKB meddelade att det var OK att börja samarbeta med SD men som det är just nu lever C i mångt och mycket på att man är det invadringsliberala partiet bland borgarna.
Och märk väl att detta bara pågått någon månad än. Det finns gott om tid att korrigera siffrorna allt eftersom hypen lagt sig och folk vant sig vid det nya läget kring SD. C är trots allt det nya MP när det kommer till medias bevakning, poppis-skapet osv.
Men visst, för min del får C gärna växa på bekostnad av S och MP.
Probeemt för C kommer dock när nästa val är avgjort.
Då kommer de att stå mellan att aktivt, eller passivt, stödja en regering baserad på S (och LO) eller en regering baserad på M (och SD).
Än s länge fegar Annie frågan genom att säga att "då står vi utanför".
Well, det är i sig också ett ställningstagande för eller emot S eller M.