Kung Markatta skrev 2017-01-17 16:09:48 följande:
Sveriges innovativa framgång förklaras delvis av svenskarnas individualism och goda inställning till personliga ambitioner, enligt Magnus Henrekson, chef för Institutet för Näringslivsforskning, som menar att den är en fördel i sammanhanget jämfört med många andra europeiska länder, som betonar kollektivet.
"Rent kulturellt är människor väldigt individualistiska. Det betyder att de har idéer och att de är väldigt intresserade av att förverkliga dem för att bli rika", säger han till Bloomberg.
"Incitamenten finns och skattesystemet gynnar dem", fortsätter han och påpekar att nya idéer tenderar att löna sig i Sverige även om den nuvarande regeringen har infört högre skatter på arbete.
Det är alltså trots nuvarande regering som Sverige noterar en topplacering, inte tack vare.
Haha. Så svenskarna har blivit väldigt mycket mer individualistiska under den socialdemokratiska regeringen i och med att vi klättrat i rankingen sedan förra mätningen.
Tja, om du nu tror det så varför inte, men inte tror jag att chefen för Institutet för näringslivsforskning köper den förklaringen, han avsåg nog snarare att det är en bakomliggande faktor till att Sverige är och har varit ett så framgångsrikt land.
Visserligen tänker högerpopulister oftast i klump - om de ens tänker överhuvudtaget - men jag tycker att du är orättvis om du utmålar alliansregeringens klimartskapande som mindre individualistiskt än den nuvarande regeringens.
Högerpopulister som skrikhöger eller sverigedemokrater hade enligt min uppfattning en mycket marginell påverkan på den dåvarnde alliansregeringen.
Alltid lika glädjande att få ta del av dina resonemang - emellertid