Inlägg från: Anonym (mr happy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mr happy)

Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?

KillBill skrev 2017-11-30 14:56:41 följande:

Fast det stämmer inte att regeringen höjer skatterna. Nästa år sänker regeringen skatterna med 6 miljarder kronor och regeringen bedömer att staten även kommer sänka skatterna år 2019 och 2020.

För övrigt så bidrar du och andra som jobbar svart till att skatterna inte kan sänkas. Det är både egoistiskt och kontraproduktivt att jobba svart om man vill att skatterna ska sänkas. 

Man kommer höja trängselskatterna.
    När folk får löneförhöjningar hamnar medelinkomsttagaren högre upp på skatteskalan och får därmed höjd skatt. O.s.v.

Försök hitta en heltidsarbetare som får sänkt skatt nästa år med Sosseriets politik.

Drivmedelsskatterna höjs automatiskt varje år, och så moms på detta.
    Varor och tjänster blir dyrare, vilket höjer momsen.
  • Anonym (mr happy)
    Rataxes skrev 2017-11-30 13:25:13 följande:
    Så blir det med en regering som höjer skatterna. Varför tror du att jag tar ut all övertid i ledighet numera? Kleptokraterna höjde värdet på ledig tid så numera har jag till och med börjat ägna mig åt svartjobb på kompledigheten. Var det så man hade tänkt sig få in mera skattepengar, tro?
    Hörde om ett gäng som vid sidan av ordinarie arbete öppnat ett litet gym. Gymet arrangerar s.k "träningsresor" och vips kan man åka på solsemester på bolagets pengar.

Skatteplanering börjar bli väldigt populärt.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-11-30 15:04:43 följande:

Detta låter som en skröna. Om din kompis arbetsgivare har betalat 10 000 kr i arbetsgivaravgifter på en inkomst på 20 000 kronor så har arbetsgivaren betalt in för mycket avgifter.  

Hur mycket har din kompis i årsinkomst och var bor kompisen?

50000 i grundlös och 20000 i övertid.

Det blir kanske mer i stil med 7500 kr i arb.avgift på övertiden. 27500 i kostnad fr företaget varav 7-8 tusen landar på löntagarens konto. Fantastiskt. Då har vi inte ens räknat med trängselskatt och alla förmånsbeskattningar man åker på för nöjet att få jobba.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-11-30 23:27:46 följande:

Arbetsgivaravgiften är på drygt 30 %. I ditt räkneexempel är den 50 %, varför?

Förmånsbeskattning är egentligen inte ytterligare en skatt utan handlar om att förmåner som arbetsgivaren ger en anställd ska beskattas som lön. Om din arbetsgivare ger dig luncher till ett värde av 2 000 kr men du behöver bara betala 1 000 kr för luncherna så räknas 1 000 kr som lön och det är rimligt.

Så ditt exempel höll inte om du inte lägger till trängselskatt etc. Vad oväntat..

7500 är drygt 30% av 20000. Frågor på det?

När scopet breddas för vad som ska beskattas som inkomst så är detta en ökning av skattetrycket. Det är fakta.

Att luncher förmånsbeskattas har varit ett faktum under några decennier, av den anledningen kan det uppfattas som rimligt. Att det anses vara en förmån att ställa ifrån sig bilen, är relativt nytt och sjukt irriternade för de som drabbas av höjd skatt till följd av detta.

Det är bara en tidsfråga innan kaffeautomaterna, fruktkorgen, toaletterna m.m börjar förmånsbeskattas. Gränsen flyttas hela tiden. Tillgång till skrivbord? Omklädningsrum. Kranvatten till matlådan? Cykelställ? Torkrum? 

Att arbetaren är tvungen att ta en rejäl kostnad för att möjliggöra arbete är inget de rödgröna intresserar sig för.

• Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 10:10:14 följande:
    Jag har svårt att ta människor som jobbar svart och klagar på samhällets resurser på allvar. 
    Det är nog det där med hönan och ägget. Du frågar dig aldrig varför de jobbar svart?

Skattetrycket är perverst på inkomster mellan 38k - 100k. Över 100k kan jag förstå att man anses som höginkomsttagare och borde kunna betala mer. Men den som tjänar 50k förtjänar inte 62% marginalskatt.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 11:02:07 följande:

Tycker du att det är rimligt med platt skatt d.v.s. att de som tjänar minst exempelvis en lokalvårdare ska betala samma procentuella skatt som en höginkomsttagare, verkställande direktörer etc.? Det tycker inte jag. Är du medveten om att ett sådant system skulle man flytta skattebördan från de som tjänar mest till de som tjänar minst? Tycker du verkligen att det skulle vara rimligt?

Jag önskar ingen skattehöjning till lokalvårdaren, snarare tvärtom. Riktigt låga inkomster borde inte beskattas överhuvudtaget.

Verkställande direktörer är ett konstigt exemel eftersom lönerna varierar oerhört bland dessa. Jag tänker mig hantverkaren som jobbar en massa extratimmar för att få råd med drömresan. Varför hen drabbas av pomperipossa?

Genom de förändringar jag föreslår skulle medelinkomsttagare få en rejäl morot att lägga det där lilla extra. Därmed skulle de kunna drömrenovera sommarstugan, köpa tjänster o.s.v vilket skulle generera jobb och löseförhöjningar till andra grupper. Den stora vinnaren skulle vara staten som skulle få in mycket mer skattepengar.

Istället för mina idéer får vi vänsterpolitik som leder till stagnation, svartjobb och sämre välfärd. Var och en väljer själv.

• Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 11:44:58 följande:

Nu tänker du fel. Det var Ulf Kristerssons som åkte taxi för 50 000 kr om året och han är moderat.

Och vad är problemet med det menar du?
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 18:37:01 följande:

Det är orealistiskt att tro att vi kan satsa på att förstärka försvaret, rättsväsendet, vård, skola och omsorg om de som tjänar mest ska få kraftiga skattesänkningar och de som tjänar minst helt ska slippa skatt. Därför är det inte särskilt konstigt att de som önskar en sådan politik inte utgör mer än någon promille av befolkningen.  Det finns inget Riksdagsparti som vill slopa statlig inkomstskatt därför att man förstår att det inte skulle fungera i praktiken.

Nu innebar ju mitt förslag oförändrad skatt för de som tjänar över 100k/månad, så du behöver inte oroa dig för de som tjänar mest. Och jag vill som sagt inte slopa statlig inkomstskatt, bara höja gränsen till en rimlig nivå.

Självklart skulle mitt förslag fungera i verkligheten. Alla länder i hela världen har för bövelen lägre marginalskatter än Sverige. Är de orealistiska?

Vänstertänket går ut på att de mest produktiva, och framförallt de som skulle kunna bidra med mer, ska skattetryckas ner i soffan. Av rättviseskäl vill staten inte ha in mer skattepengar från dem.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 19:01:53 följande:

Menar du att moderaten Ulf Kristersson åkte taxi för 113 tusen kronor? Jag tror att det mest är ett problem för dig. Om du tänker efter så var det du som lyfte frågan med politikers taxiresor.

Ingen aning. Jag för inte bok över hur mycket varje politiker åker taxi. Kan inte minnas att jag lyft den frågan. Vissa taxiresor är säkert motiverade.

Möjligen kan man kritisera reglerna, men att kritisera de som följer reglerna blir ju bara töntigt.
  • Anonym (mr happy)
    KillBill skrev 2017-12-02 20:36:58 följande:
    Sorry, ser att det var Draken55 som lyfte frågan om taxiresor. De var han som ute och snurrade.
    Så hade hade inget problem med att Kristersson åkte taxi?

Vad tycker du förresten om Mona Sahlins förehavanden? Nu dömd för skattebrott? Samröre med ytterst tveksam figur. Detta var alltså vår statsministerkandidat för bara några år sedan.
Svar på tråden Hur mycket kan Socialdemokraterna minska?