Anonym (Guttaperka) skrev 2017-04-17 08:49:51 följande:
Det är också min bild av hur bärplockning brukade se ut en gång i tiden. En stor del övertogs sedan av "polacker" som de kallades i folkmun. Jag uppfattade dem som relativt flitiga, men med en tendens att skräpa ner mm på sina uppställningsplatser.
Sedan började samvetslösa företag locka thailändare (!!!) till Sverige under förespegling att det skulle gå att tjäna pengar. Vad de inte nämnde var att en flitig plockare som jobbade jämt knappt kunde betala för mat/husrum/hemresa, så flera grupper blev strandade vid säsongens slut (vet inte om det var svenska skattebetalare som fick betala för deras uppehälle och hemresa i slutänden). I vart fall var det ett bedrägeri i stor skala som ledde till att sådana händelser kommer att undvikas i framtiden, genom att de lockande företagen är tvungna att utge lön. Därmed blev väl också bären för dyra och flera uppköpare fick lägga ner. (Bara min bild av det hela, och jag har inga direkta källor).
Beträffande tiggare är deras problem var de ska leta bären och försörja sig och bo under tiden de plockar. Det är möjligt att någon slulle kunna organisera tiggarna att plocka, men då möts de av samma krav som beträffande thailändarna. De enda som jag tror organiserad bärplockning skulle fungera för är lokalbor som vet var bären finns och som har erfarenhet (ditt inlägg antyder att du känner till hur påfrestande bär och svampplockning kan vara).
Men i sak håller jag ju med att det vore bättre att det plockades bär än att det tiggs (tror dock att det finns mer att tjäna på att tigga än att plocka bär, om man inte erbjuds avtalsenlig lön, vilket aldrig kommer att hända).
Jepp, när polackarna respektive konkurrensen från Polen kom försvann uppköparna. Jag har en gång sommarjobbat åt en uppköpare, men det var väl för 20 år sen.Det gick helt enkelt inte att driva verksamheten med vinst. Vissa svampplockare "vattnade" sina kantareller för att öka vikten. Dessa kantareller hade sen sämre hållbarhet. I regel hade man också viktminskningar. Viktminskningar betyder förluster för företagaren. Speciellt stensoppar är mycket känsliga och man måste se upp för att man inte köper dålig vara som man sen kan kasta bort!Sen fick man i regel lagra alla svamp (och bär) i kylhuset och det kostade pengar att driva den.Javisst vore det bra om Romerna skulle utveckla ngn slags verksamhet kring svamp- och bärplockning istället för att tigga! Bor man på landet finns ju skogar runt om och då behöver man ingen bostad osv. ... svampplockning är ju mer ett hobby. Det går väl inte att finansiera en resa från och till Thailand och samtidigt leva på svampplockning och sen göra vinst också. Helt utopiskt! Vill folk från Thailand komma hit och plocka svamp måste de vara medvetna om att det mer bör ses som Sverige-semester (som kan kosta pengar).
Vill man tjäna lite pengar med svampplockning m
åste man bo nära skogen och ev. sälja till ngn krog/ restaurang i närheten som betalar ett bra pris och vill ha bra och färsk vara. Man måste undvika långa bilresor utan får förknippa försäljningen med t.ex. handla mat osv.Men som sagt, Allemansrätten ska inte avskaffas!