Anonym (Fido) skrev 2018-05-18 22:43:57 följande:
Intressant. Jag har nog rört mig längre bort. Sannolikt kommer jag så småningom återvända till S, men inte denna gång.
Vid sidan av vänsterns olika härskartekniker har jag lackat ur på hur man slentrianmässigt talar negativt om män.
Sammantaget har jag landat i att, trots att jag inte önskar mer marknadsekonomi, väljer jag hellre det om det sker utifrån en acceptabel värdegrund; alltså människosyn och syn på demokrati och yttrandefrihet, än mindre maknadsekonomi (vilket jag egentligen hellre önskar) men utifrån en skev syn på värdegrundsfrågor.
Själv är jag i och för sig en förespråkare av både marknadsekonomi och fördelningspolitik, som jag tror går utmärkt att förena. Därför har jag också svårt att acceptera några begränsningar av vinster i välfärden.
Dessutom är jag benhård förespråkare av jämställdhet mellan könen, vilket kan kräva vissa åtgärder för att t.ex. främja kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden m.m. (kanske numera även män på vissa områden).
Jag kan, utöver detta, ärligt säga att jag sympatiserar med stora delar av S-politiken. Men problemet är när sådana som mig tidigare har pekats ut som skrikhöger och fått andra epitet (vet ej om det skett i den här tråden) när jag hävdat att t.ex. asylpolitiken har varit felaktig. Detta har jag dock inte gjort för att jag är motståndare till invandrare (jag är en lika behård antirasist), utan för att jag inser att våra resurser är begränsade och måste användas på det mest effektiva sättet om de ska göra någon nytta. Tidigare har sådana påståenden nästan ansetts rasistiska. Numera verkar det vara en accepterad och nödvändig politisk ståndpunkt. Eftersom jag tidigare har pekats ut på detta sätt, tycker jag att det vore klädsamt med lite självkritik hos dem som (felaktigt, får jag förmoda) som gjorde utpekandena.
(Jag ska tillägga att det kanske inte skett i just den här tråden, dock).