FDFMGA skrev 2017-02-10 22:58:14 följande:
Jag tror mig vara rätt säker på att Kung Markatta tillhörde Saudikramarna här på FL i samband med att Margot Wallström kritiserade regimen för dess metoder att straffa kritiker.
Irans religiösa regim är rätt otäck men till skillnad från Saudiarabien finns det inga kopplingar mellan landet och alla dessa terroristattentat.
Överhuvudtaget är det en smula märkligt att högerpopulister låter oljetillgångar skymma sikten till varifrån islamistisk terrorism i första hand har haft sitt ursprung och finansiering.
Självklart är det bra att Löfven åker till Iran.
Vissa tycks ha glömt att det nu finns ett avtal mellan Iran och "övriga Världen", ett som nu ger möjlighet att handla med Iran, vilket flera länder redan börjat med.
Tror (kan minnas fel) t.o.m att USA var först ut med att börja förhandla med Iran, ExxonMobil om jag inte minns fel, fast där är det förstås kört nu.
Att Iran är ett odemokratiskt skit-land likt Saudi m.fl länder står helt klart, men nu har Löfen o Co valt att handla med Suadi, så regeringen har uppenbart valt en strategi där "umgänge" med alla gäller.
Eller mer troligt, regeringen följer de beslut som fattas i EU och FN, vilket aldrig kan bli fel när Sverige nu är medlem i båda.
Personligen så tycker jag nåt helt annat, men inser att ska det finnas nån möjlighet att påverka, då måste de som står bakom beslutet med Iran, visa upp en enighet och inte skapa splittring.
Och som tur är så är de flesta regeringar och regenter långt mer kunniga i diplomati än Trump, så vi slipper en massa onödigt tjafs med våra partners.