FDFMGA skrev 2017-04-23 14:18:45 följande:
Aha, du har lite problem med addition, du är inte ensam om detta.
Jag skrev att jag tror att S får kring 35 procent sv röstena i valet. V fick 5,7 procent 2014 och MP 6,9. 5,7 plus 6,9 är 12,6. Om du aderar 12,6 med 35 får du 47,6. Det är tveksamt om detta kommer att innebära riksdagsmajoritet, det skulle kräva att bortåt fem procent av rösterna eller mer skulle gå till småpartier som Fi, KD, Piratpartiet med mera, alltså partier som inte klarar riksdagsspärren.
Nu tror jag iofs inte att MP kommer att kunna upprepa senaste valresultatet, de kommer säkert att backa några procentenheter men jag gissar att V kommer att öka i minst motsvarande grad.
Ett samarbete mellan L och S skulle inte nödvändigtvis behöva innebära att L tappar väljare, snarare tvärtom. Småpartier brukar förlora på samarbete med stora partier, men det handlar ju om sakpolitik, att t ex MP i nuvarande regering inte fått igenom något av miljöpolitisk vikt. S och L är ju de två partier i riksdagen som har tydligast socialliberal prägel.
Det skulle kunna bli en fullträff och ett lyft för socialliberalismen och L om S och L i formella eller informella former skapade ett socialliberalt samarbete.
Rekommenderar dig fortsatt att du försöker sätta dig in i grundlagarna, gärna med fokus på vad representativ demokrati innebär.
Börja gärna med regeringsformen och det där med att "riksdagen är folkets främsta företrädare". Nuförtiden är det inte ovanligt att folk i allmänhet och SD-kramare i synnerhet tutar omkring och anser sig själva vara folkets fråmst företrädare.
Min gissning för 2018 är:
S 35 procent
V 8,5 procent
MP 4,5 procent
C 12 procent
L 8 procent
M 12 procent
SD 16 procent
Övriga 4 procent
Gapskratt!!!
Du är medveten om att mp idag ligger på c:a 2,5% i diverse undersökningar. För att komma upp i din gissning krävs en dubblering av denna nivå. Att detta ska kunna ske samtidigt som s går från 25 till 35% torde vara en utopi, men lycka till.
När det gäller din gissning på v, kan jag hålla med. De kan t.o.m bli större än så.
Samarbete mellan s och L är orealistiskt. Vem skulle stötta deras förslag? De får inte mer än 35% tillsammans.
Lagtexten du refererar till är ointressnt. Folk röstar inte på ett parti för att de ska lägga sig platt. Det fattar du också den dag ditt parti lämnar walk-over.