• Renée

Överproduktion av talg i håret. Hjälp!

Hej! 

Förr brukade jag alltid tvätta håret varje/varannan dag men har nu sedan över två månader tillbaka börjat tvätta håret 2 dagar i veckan, men upplever ändå att mitt hår blir flottigt efter en dag! Ibland får jag även klåda och torr hårbotten. Hur lång tid tar det att avvänja håret? 
    Jag brukar olja in håret med kokos- eller ricinolja natten före tvätt innan jag duschar, och använder silikon- och plastfria schampon och balsam som är ekologiska. Kör ibland med bikarbonat och sköljer med äppelcidervinäger men denna metod lyckas inte alltid få bort oljan i håret. 
    Håret är för övrigt väldigt friskt, mjukt och glansigt, det är bara hårbotten som blir flötigt. Jag brukar träna och svettas och undrar om man ska skölja av håret med endast vatten efter detta? 

Ni som har erfarenhet av detta får gärna dela med er. Tack på förhand!

• Svar på tråden Överproduktion av talg i håret. Hjälp!
  • glutten

Mitt hår blir fett väldigt fort vad jag än gör. Har provat det mesta. Vissa grejer, tex silikonfria schampon/balsam, gör det avsevärt bättre men helt "bra" blir det inte. Tror bara det är att acceptera.

• Renée

Tycker det borde finnas någon lösning till problemet. Visserligen fungerar väl inte alla likadant men överproduktionen sker väl inte utan anledning? Men jag kan inte så mycket om det där...har sökt på Internet en hel del men inte fått något klart svar.

• multimamma

Hur länge sedan var det du började tvätta håret två gånger i veckan? Det tar ett bra tag innan det normaliseras och börjar producera mindre. Sedan verkar det vara väldigt individuellt vilken metod som fungerar, de gäller nog att prova sig fram. Mitt hår mår inte alls bra av bikarbonat överhuvudtaget.

Svar på tråden Överproduktion av talg i håret. Hjälp!