• Fenna

Ytterligare en aktivitetstråd, när blir det för mycket?

Jag tycker som de flesta andra att speciella händelser kan gå före träning och matcher. Hade en kompis haft kalas hade jag styrt så att mitt barn gick dit istället, eftersom jag vet att min son hade blivit besviken om folk inte kom på hans kalas. Annars hade han fått välja själv och då han är mycket sportintresserad är det inte omöjligt att det skulle bli idrotten

Om mitt barn inte orkade/hann med skolan hade jag tagit bort n
    ågon aktivitet - den går först. Sen tycker jag att det är lite synd om en aktivitet tar för mycket tid i en ålder när det mer borde handla om att prova på saker, men det kan ju vara svårt att styra. Min son är sex år och har fyra aktiviteter. Det fungerar bra eftersom han har korta dagar (slutar kl 2-3) och alla ligger på gångavstånd. Förutom det blir det väldigt mycket spontanfotboll med kompisar.

• Fenna
    Papito skrev 2015-05-11 00:28:40 följande:

Oj, en sexåring med fyra aktiviteter känns som minst två för mycket. Jag tänker att två dagar i veckan räcker bra när man är 6.

Vid 8 tycker jag att 2, max 3 dagar i veckan är lagom.

Håller dock med om att skolan går först, hinns inte den med får man dra ner på aktiviteterna.

Ja ibland tänker jag att det kanske är för mycket, men han har som sagt korta dagar i skolan och i princip ingen restid till aktiviteternaDessutom, eftersom de ligger så nära, är det i två fall många klasskamrater med. Så länge han tycker att det är roligt och ändå vill/orkar göra andra saker som att simma, spela fotboll och leka med kompisar får han fortsätta. 

Sen tycker jag inte att man bara kan titta på antalet aktiviteter. Min sons kusin i samma ålder spelar bara fotboll, men då med träning två gånger i veckan samt match många helger. Han har dessutom fritids till kl 4 flera dagar i veckan. Tidsmässigt blir det mycket mer organiserad tid än min son har.

Svar på tråden Ytterligare en aktivitetstråd, när blir det för mycket?