Penida skrev 2015-05-08 14:04:16 följande:
Tack för ditt svar! Ibland behöver man höra att man överdriver Hon har precis fyllt 8 år.
Pappan och jag är väl inte helt ense här heller, han tycker inte att man skippar träningar, ska det vara ska det vara. Annars kan hon lika gärna sluta. Jag tänker väl mer som dig att det är okej att hoppa över någon gång då och då om det är något speciellt. Han menar att då kommer hon sätta det i rutin om det är upp till henne att välja, att det inte funkar att komma och gå som man vill. Hursomhelst ska hon spela matchen i helgen och får hoppa kalaset, hon är inte glad åt det men hon har sagt ja och jag tänker som Alexi där. Träningen nästa vecka som är samtidigt som ett annat kalas får hon välja om hon vill hoppa över. Inget pappan är jätteglad åt såklart men jag förstår henne, att hon hellre går på en stor fest än tränar.
När jag skrev misstag tänkte jag på att jag eller vi har låtit henne ha tre aktiviteter när jag innan hade på känn att det skulle kunna komma att bli för mycket. Jag vill inte att hon ska känna stress, samtidigt är det nog nyttigt att hon nu inser att det handlar om prioriteringar delvis. Att dygnet bara har 24 timmar.
Barn är roliga, hon är jätteavis på brorsan nu som har så mycket fritid att lägga på vad han vill eftersom han valt bort aktiviteter men själv vill hon ha fyra och säkert fem eller sex om ett år
Jag tycker också att man ska ta ansvar för ett åtagande så att säga, men kalas, disco etc är ju speciella och viktiga händelser i den åldern. Jag avstår också från en aktivitet om något jag tycker är viktigare kommer emellan och det inte påverkar någon annan mycket negativt på något sätt.
Jag tycker inte att det är ok att strunta i en träning för att det är bekvämt att vara hemma och spela ipad just då, eller för att man plötsligt kommer på att man vill leka med en kompis. Det kan man planera och göra en annan gång (före och/eller efter eller helt enkelt nästa dag), men speciella saker....absolut.
Jag tycker också att det är helt ok att regelbundet minska på antalet träningar i veckan. Jag gillar inte hattande på måfå, men vill man vara aktiv men i mer lagom dos så kan man bestämma att barnet i fråga tränar på måndagar om det är så att det är t.ex. två träningar/vecka. Och så är man konsekvent i det.
Jag tycker att det låter som om hon just nu får en massa nya lärdomar och erfarenheter.....och börjar inse att ni som föräldrar faktiskt inte kan lösa detta åt henne
. Hon måste ta ställning till vad hon faktiskt vill. Och ibland kan man vilja det omöjliga.....och vad gör man då
.
Men som sagt, ta det inte så blodigt.