Ytterligare en aktivitetstråd, när blir det för mycket?
Idag vid middagen uttryckte vår dotter att hon inte vill åka (några mil bort) och spela den fotbollsmatch hon sagt ja till för några veckor sedan. Anledningen är att hon då missar ett kalas som vi fick veta om rätt sent och idag skulle meddela till, jag sa till henne att jag skulle säga nej till kalaset för henne men ja för brorsan som inte har något då men med det ville hon absolut inte till någon match utan kalaset var viktigare. Vi började diskutera och hon är lite av en tjej som tror det finns tid till precis allt jämt men idag insåg hon nog att det handlar mycket om prioriteringar. Nästa vecka är det disco men hon kommer missa en del om hon ska på fotbollsträning vilket hon absolut inte vill och hon grät och tycker hennes tre aktiviteter tar upp alldeles för mycket tid plötsligt (för en vecka sen ville hon börja på en fjärde vilket vi sa Nej till) och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Jag önskar att jag hade tänkt tidigare för det är någonstans svårt att få ihop skola, fritids, kompislek, alla kalas och grejer och dessutom ha tillräckligt med familjetid och lugn. Detta trots att vi inte är heltidsarbetande föräldrar. Vi har dock mycket i det övriga livet utanför skolan, jobbet, aktiviteterna som kalas och tillställningar.
Hur gör ni i liknande situationer? Jag sa till henne att hon kunde sluta på en aktivitet men då blir hon ledsen och vill inte. Jag fattar att vi måste sätta gränser och guida men när man redan gjort misstaget, hur gör man?