Påföljd av att jag råkat "lura" banken
Hej!
jag har varit lite snabb i handlingarna och kanske gjort något dumt
Det var så att innan jag började studera förra året hann jag tjäna ihop ca 180 000, jag tog tjänstledigt och är fortfarande fast anställd. Sedan i början på detta år tänkte ja hoppa av studierna och fortsätta jobba men jag behövde ett lån på ca 70 000 av olika anledningar.
Jag ansökte om ett lån på en bank och fick lånet efter en kreditupplysning.. Banken hade som krav att man skulle ha fast anställning och taxerad inkomst på minst 110 000 vilket ja har.
Jag skrev i ansökan att ja tjänar ungefär 18 000 i månaden för det är vad det skulle blivit i snitt detta år om ja börjat jobba som var tanken. Jag räknade helt enkelt på föregående års inkomst samt hur många månader jag kommer arbeta detta år och skrev snittet på detta. Jag har lärt mig att det är så man ska göra om man inte har en fast månadslön utan istället timlön som det är för mig inom vården.
Sen var det så att jag kom på andra planer och fortsatte med mina studier istället men tyvärr förbrukade ja större delen av lånet vilket gjorde att ja inte kan betala in hela denna summa till dem.
Jag kommer kanske tjäna 60 000 detta år istället när ja jobbar extra och över sommaren..
Väldigt dumt gjort av mig, jag vet, men vad har jag gjort mig skyldig till för brott? Bedrägeri? Jag hade ju absolut inget illa uppsåt med detta och planen var hela tiden att börja jobba igen. Jag är fortfarande fast anställd på jobbet men ja kommer inte tjäna rätt summa när detta år är klart.
Kan banken se detta på något sätt? Gör dem några slags efterkontroller tror ni? Jag kommer ju betala in summan varje månad det är inga problem.
Men OM banken ser detta på något sätt vad händer med mig då? Kommer jag då få en polisanmälan om bedrägeri som leder till fängelse?
/ Fundersam