Hjälpa 1.5 åring med kattallergi!
Hejsan!
Vi fick reda på att vår dotter på 1.5 år är allergiker. Då hon testat högt på både katt och ägg. Största och mest utmärkande allergin var mot katt. Vi har haft tre katter, men jag hade lite på känn att hon eventuellt kunde vara allergisk så vi har redan hittat nya hem åt två av katterna som flyttade för ca 6 månader sedan. Dessa var ungkatter och "lätta" att hitta nya hem åt. Vi har också hittat ett hem åt vår äldsta katthona, men och det är här frågan ligger... Hon kan inte ta henne förrän i slutet av maj. Vi har lagt upp annonser och sökt hem åt henne, men detta är det enda "säkra" hem vi hittat. Detta ordnade vi redan för 2 månader sedan, men hon kan som sagt inte ta henne förrän slutet av maj.
Det var förra veckan som vi fick reda på att vår dotter är mycket allergisk mot just katt. Allergin visar sig i form av svår klåda. Hon river med andra ord sönder sig själv, både i ansiktet och kroppen. Det gör så ont i mig när jag hör henna riva hela nätterna. Sen se det lilla sönderrivna ansiktet på morgonen.
Vi har försökt be släkten ta henne denna sista månad, men det är ingen som vill så det är tyvärr inte något alternativ. Katten får inte heller vara i det rum som dottern sover i längre. Då det är en innekatt så finns ju hennes hår verkligen överallt i alla fall.
Det jag undrar är om det finns något sätt som vi kan lindra den hemska klåda för henne och om vi kan underlätta på något vis denna sista månad?
Vi ska i dag ta ut mattor som finns i sovrummet och flytta ut möbler så det endast finns våra sängar där. Samt att det är lätt att då dammsuga och torka golv för att minimera ev. katthår. Vi smörjar också in henne både med mjukgörande och kortisonsalva.
Tacksam för svar!