pandoraDiem skrev 2015-09-17 10:16:15 följande:
Det låter inte alls knäppt, jag är precis likadan! Har alltid varit så. Alltid en plan redo om saker inte går som jag tänkt. Bara så jag vet att jag iaf har något att falla tillbaka på. Jag tror det är oundvikligt att oroa sig, min syrra sa en gång att oro och värdet kräver den andra, och det ligger ju något i det; ju mer värdefullt desto mer oro. Tror det är något man får lära sig att leva med, kan tänka mig att oron inte direkt blir mindre när vi står där med våra barn :) Gäller väl att skaffa sig nån slags distans till det hela.
Tack så mycket för dina fina ord, kom nästan en tår :) Känns mycket bättre idag trots att mensen satte igång på riktigt igår. Nu blickar jag framåt mot utredningen. Fick en liten uppenbarelse idag: Jag har gått och oroat mig lite över att våra problem ska vara mitt fel och jag tror sambon har gått i samma tankar (att det ska vara hans fel alltså). Paradoxalt nog så har jag hela tiden tänkt att om det är hans spermier som ligger bakom det hela så skulle jag aldrig tycka att det var hans fel. Och nu kom jag på vad det är jag har hakat upp mig på. För det kanske är mitt "fel" att min sambo inte kan bli gravid men det är däremot inte mitt "fel" att VI inte kan bli gravida och precis lika är det ju om det är hans "fel". Och eftersom jag inte skulle kunna tänka mig att bli gravid med någon annan så är det alltså ingens fel. Vet inte om du fattar mina lite virriga tankar, men känns iaf skönt att jag har släppt skammen om du förstår vad jag menar :)
Kramar! Jag håller alla tummar jag har att er lilla ska stanna kvar (vilket ju ändå är det mest troliga) :)
Jag förstår precis! Jag har tidigare också kännt mig lite "skyldig" gentemot min sambo, ifall det är mitt "fel" att vi inte blivit gravida. Men då sa han precis som du säger nu, att det här är något VI gör GEMENSAMT, och att TILLSAMMANS är den enda konstellationen han vill ha barn i. Och så är det ju! Det är ju inte så att man bara vill ha barn med vem som helst, det är ju det gemensamma med den man älskar som gör det så fint. Och det kan liksom inte vara någons fel, det bara är som det är ju.
Apropå oro, jag vet, jag tänkte på det häromdagen. Först oro för att inte bli gravid, sen för missfall, sen för allt som kan hända ett litet barn. För att inte tala om allt som kan hända ett större barn...Och då kände jag att jag ORKAR INTE oroa mig så mycket. Och så kände jag också att jag inte har någon lust att tänka att jag inte ska vara "för glad" för graviditeten eftersom det är så vanligt med missfall. Jag är ju glad, och då kan jag väl få vara det bara. Blir det missfall blir jag ju ledsen oavsett om jag var glad innan eller försökte låta bli.
Jag hoppas att du har en skön helg! Och så önskar jag dig lycka till på utredningsmötet. Håller tummarna för att ni får träffa en bra läkare och att det är något lättfixat. Du får höra av dig sen och berätta hur det gick och vad de sa. Kram