• ellinoras

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

pandoraDiem skrev 2015-08-16 15:07:30 följande:

Ja visst är det vansinnigt att man skäms över att inte kunna bli gravid, inte våga prata om det. Jag kan dra mig för att säga något bara för att inte förstöra stämningen..

Här går det rätt bra, jag går runt och tänker: "jag kanske inte är gravid denna gång eller nästa, men snart så är jag gravid". Tänkte om man kan lura hjärnan till att bli skengravid så borde man kunna lura den till positiva tankar också :)

Kanske är det lättare att vara positiv nu när jag vet att det händer något, lämnar mitt första blodprov på onsdag och mannen har redan varit och lämnat spermaprov :)

Plötsligt händer det för oss båda :)

Jag funderade på att säga att vi har paus i försöken eller så, eftersom jag visste att några på jobbet skulle fråga. Men nu kände jag mig inspirerad att våga ta plats med att inte bli gravid, så jag sa bara som det är. Och det kändes bra och blev inga konstigheter. Men det beror ju så mycket på vilka man har omkring sig och sådär. Några mer okänsliga kollegor skulle jag aldrig säga något till. Men om man vill prata om det tycker jag ändå att man måste få det. 

Som sagt så är det ju realistiska tankar, och det är ju bra att fokusera på sånt istället för alla tokigheter man kan tänka :) Och som sagt, plötsligt... Kul att det händer saker med utredningen också! Jag är helt lugn nu, men det är väl att det är i "den lugna tiden på månaden". 
  • ellinoras

Härligt att det inte känns hetsigt! Håller det i sig? Jag har antagit utmaningen att behålla lugnet cykeln igenom. Hittills går det bra, men jag har ju inte haft äl ännu så det är ju bara som vanligt. 

Jag tror också att det är vanligt att ha det så här. Det verkar iaf som det när jag pratar med folk i min omgivning. "Så där var det för mig också (eller för den och den) oroa dig inte..." är det vanliga svaret :) 

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-24 08:49:15 följande:
    Så ny cykel, nya tag att försöka hålla sig lugn och harmonisk :) Känns inte så hemskt att få mens denna gång, men det beror nog mycket på att utredning är startad och att vi faktiskt hade behövt ställa in vårt bröllop i april om jag hade blivit gravid. Så vet ju inte om det berodde på min nyfunna strategi om att faktiskt våga tro på att det kommer att gå en vacker dag :)

Denna vecka lämnar vi de sista proverna sen får vi se hur lång tid det tar att få en läkartid och svar på hur proverna såg ut. Känns lite som att det är bäst att ta det som det kommer, försöka att inte spekulera för mycket i saker jag inte vet än.

Så nu får vi hjälpa varandra att inte stressa upp oss för mycket :)
    Vad roligt att inte behöva ställa in bröllopet :)

Vill du berätta lite om utredningen? Vad är det för prover ni lämnar och så? Berätta om du vill. Och apropå din nyfunna strategi, så försöker jag tänka likadant. Det kommer att hända, det händer när det händer, plötsligt händer det! 

Jag känner det som att jag har fått en nystart på jobbet såhär efter semestern, så jag känner mig intresserad av, och fokuserad på, det. Det är skönt, det har liksom gjort att jag lite har glömt bort det här med att bli gravid. Eller glömt det har jag så klart inte, jag längtar lika mycket, men jag har kunnat ha fokus på annat håll. 

Jag har också några hemmaprojekt jag håller på med, och nästa vecka är det dags att börja träna mer regelbundet igen. Känns kul! Men det gäller ju att bli intresserad av något, man kan liksom inte flytta sitt fokus till något som känns tråkigt. 

Kanske kanske kan jag behålla lugnet hela denna cykel! 
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-27 10:15:21 följande:

Har fått en tid för läkarbesök på RMC nu :) Den 29e september så inte alls så farligt långt fram i tiden. Är alltid lite läskigt att få svar på prover tycker jag, oroar mig för att de ska säga att jag är dödligt sjuk i cancer eller nåt sånt. Tror inte ens de kan se det på såna blodprov eftersom det är andra saker de kollar efter, men min ibland sjuka hjärna håller på att måla upp mardrömsscenarion iaf. Är väl också lite orolig att de ska säga att de tyvärr inte kan hjälpa oss, att de inte vet vad som är fel och att vi får fortsätta att försöka själva. Eller att de säger att vi är helt sterila och det inte finns något de kan göra. Ska försöka att ta ditt råd och varje gång jag tänker såna här värsta-scenario-tankar ska jag också försöka tänka vad det bästa de skulle kunna säga är.

Nog om mig, hur går det för dig?

Men vad bra, det är ju inte alls långt tills dess! Vad är RMC? Vet du, jag tror att om du hade varit dödligt sjuk så hade du nog märkt det :) Och ja, kan de inte göra något så kan de inte. Men oftast så kan man väl faktiskt göra något. Det är ju mycket möjligt att det är något lättfixat! Eller så kanske det händer av sig självt jättesnart. Man vet aldrig. Ni har ju dessutom tid på er, kanske hade varit mer kritiskt om du var närmre 40.

Det går bra för mig tycker jag, jag har hittills varit väldigt avslappnad den här månaden. Det är nog mycket att fokus har varit på annat. Men varje gång jag ser en bebis eller gravid person så känner jag mig så längtig. Vi får se hur det blir nu, jag fick positivt på äl-test nu i morse. Satsar verkligen på att fortsätta hålla mig lugn. Tror att det kan gå!
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-29 19:09:23 följande:
    Alltid så lugnande att läsa dina inlägg :) rmc står för reproduktionsmedicinskt centrum och är där man gör landstingsfinansierad utredning mm i malmö.

Härligt att du hållit dig lugn :) känner igen längtanskänslor när man ser gravida eller bäbisar och jag ser de verkligen överallt. Alla dessa små mirakel :) ha en trevlig lördagkväll!
    Jaha, då är jag med :) Haha, jag ser dem också överallt! Alltså verkligen ÖVERALLT. Jag kan se en gravid mage på en kilometers avstånd! Det är så himla tydligt att man ser det man tänker på. Jag spanar inte på snygga killar längre, är liksom mycket mer intresserad av gulliga bebisar :) Och plötsligt skriver alla tidningar om barn och graviditeter, och barnaffärer ligger det visst överallt...Ja, du vet. 

Äl-dagarna är över och nu börjar den stora utmaningen! Det försvåras lite av att jag är hemma förkyld, men det känns bra hittills iaf :) Jag ligger i sängen och planerar roliga saker att ha fokus på, även om jag nu inte orkar göra så mycket. 

Hoppas att allt är bra med dig!
  • ellinoras
    E som i Elin skrev 2015-08-29 22:13:05 följande:

Hej! Har läst lite här och måste bara säga att ni två verkligen är söta. Vilket stöd ni har i varandra! Fortsätt med det om ni vill, men jag kan bara tala från egen erfarenhet. När jag försökte få nr 1 var jag jämt inne på familjeliv och läste. Tillslut blev det för mycket. Vill ni försöka tänka på annat är nog steg ett en paus härifrån. Låt livet där ute få ta plats. Njut av sensommaren. Det är just nu som är livet.

Jag hoppas ni plussar snart. Kanske kan ni bestämma att ni bara skriver här en gång i månaden. Eller ring varandra. Kram

Tack för att du delar med dig :) Jag både håller med och håller inte med. Det är klart att det finns en fara att det blir för mycket, och att man missar allt annat som faktiskt pågår runt omkring en, livet som du skriver. Det bästa för att slappna av är ju att inte tänka så mycket på det, att ha andra fokus. Absolut. MEN, samtidigt känner jag att det blir lättare när jag har stöd av andra (eller framförallt annan då) i samma eller liknande situation. Jag har också fått mig en del tankeställare från de som skrivit och berättat hur det var för dem, och som kan se det med lite perspektiv. Och jag tycker som pandoraDiem skriver, det kan vara svårt att prata om allt det här i vardagen. Dessutom vill man liksom inte tjata på sina ointresserade vänner....För mig känns det bättre att låta det vanliga livet pågå utan massa graviditetsprat, och sen lufta allt det här. Jag tycker också att det är skönt att vara anonym. Jag vet inte om jag hade vågat erkänna att jag känner mig lite dålig som inte blir gravid på en gång, om jag inte var anonym, för då skäms jag över att vara så fånig. Men det hjälper mig ändå att få skriva om det. 

Jag kan också tycka att det är skönt att höra om andra som blivit lite besatta, som det ändå gått bra för. Det hjälper mig att slappna av. Det blev ett långt svar det här :) 
  • ellinoras
    Anonym (Eleonora) skrev 2015-08-30 09:34:57 följande:

Hej! Här är en till som försöker! Vi vill ha ett litet syskon till vår tjej på 18 månader. Andra försöker hittills (första missbedömde vi ägglossning och sambon var på jobbmöte i annan stad :/ ). Den här månaden körde vi ÄL test, vilket var lite onödigt för jag kände av ÄL väldigt starkt.

BIM om en vecka :S.... Det värsta är att de symptomer man tror ör gravidsymptom lika gärna kan vara pms. Har varit gravid två gånger (ett missfall i bagaget) och det har varit helt olika båda gångerna.

Man borde ju slappna av och tänka på annat.. Men hur är det möjligt när man försöker med något så stort och livsförändrande som att bli gravid och få barn?

Min räddning hittills har varit heminredning i vårt nya hem :) planera och strukturera. Kul! Så en hobby eller projekt fram till plusset är mitt råd (trots att jag tänker på bebis flera gånger om dagen ;)

Jag är likadan med alla "symptom" jag tycker mig känna :) Plötsligt blir man så uppmärksam på kroppen. Men nu har jag kännt så himla mycket under flera månader, och jag har varit så säker på att jag blivit gravid, men inte varit det. Så nu bryr jag mig inte om de där symptomen så mycket längre. Och det är faktiskt väldigt skönt.

Jag tror kanske inte att man kan tänka på annat helt och hållet, för mig skulle det iaf vara omöjligt att "glömma bort" det. Men jag tror att man kan tänka på det flera gånger om dagen och samtidigt intressera sig för andra saker, precis som du skriver!  Jag tänker också på det ofta, men jag ser till att även tänka på, och göra andra saker. På så vis känner jag att jag får mer balans. 

Men det är inte lätt de där dagarna innan bim, man får försöka bara.
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-09-02 11:52:37 följande:

Haha, känner igen mig :) ofrivillig gravidspaning typ.

Jobbigt med förkylning, fick mig en lite släng också. Jag har börjat lyssna en del på ivf-podden (tror det var sofiahemmet som gör den, den finns tillgänglig iaf). Hade hört om den innan men inte vågat lyssna då jag trodde att allt skulle kännas mer hopplöst isf och sen trodde jag att de bara skulle prata om IVF-behandling och jag är ju inte där riktigt än. Men de pratar faktiskt om barnlöshet i allmänhet i vissa avsnitt och det kändes ganska skönt att höra dem säga att de allra flesta hittar sitt slut tillslut, om det nu är biologiskt barn eller ägg/spermiedonation eller adoption. Det verkar dessutom som att alla som tillslut fått sitt barn säger samma sak, att de inte önskar att det gått fortare eller på annat sätt, eftersom de då inte skulle ha just det barnet. Jag tror en av de jobbiga sakerna med denna längtan är att man inte vet när den kommer att slå in, att det ibland verkar som att det aldrig kommer att hända. Eftersom jag är öppen för de flesta lösningar så väljer jag att tro att det kommer att hända, blir lite lättare att stå ut med allt då :) Ojdå, nu blev det här världens längsta inlägg och inte alls det jag skulle skriva. Tänkte ju bara skriva att jag håller tummarna för dig och att det låter bra att du planerar in massa roliga saker :)

Jag älskar långa inlägg! Men jag vet, det är lite märkligt att längte efter något som händer "plötsligt" eller "aldrig". Det gör det svårt att förhålla sig till. Kul att du hittade något som känns bra att lyssna på. Jag vet inte om jag har rekommenderat den förut, men jag tycker mycket om en bok som heter "ingens mamma". Den handlar förvisso om frivillig barnfrihet, men jag tycker om hur den beskriver alla konstiga normer och förväntningar runt att skaffa barn. För mig var den befriande att läsa.

Jag märker att det blir svårare att inte glutta i kalendern hela tiden, nu när bim börjar närma sig. Men jag tycker ändå att det går hyfsat bra, särskilt när jag ser till att hålla mig sysselsatt. Ikväll ska jag äntligen börja träna igen. Ingen stor grej, men jag ser fram emot det.

Samtidigt VET jag att jag kommer bli sådär besviken om mensen kommer. Det önskar jag att jag kunde komma över.
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-09-05 07:15:45 följande:

Tack för boktipset!

Härligt med träning, det är en av de få sakerna som verkligen får mig att koppla bort allt annat :) jag tror man får acceptera att man kommer bli besviken om mensen kommer, trots att man tagit det rätt lugnt så har man ju fortfarande hoppats och längtat.

Har själv precis antagligen precis haft äl så nu är det bara att vänta in bim. Känns rätt okej för tillfället, har på nåt sätt accepterat att mitt liv är annorlunda och trots denna berg och dalbanan av känslor så är det ändå helt okej.

Trevlig helg!

Jag tycker så mycket om när du skriver att man får acceptera att bli besviken. Så klart går det inte att inte hoppas och sen bli besviken. Men ok, det får väl vara så. Jag antar att det är acceptansen som är nyckeln, att man inte kan planera allt, att det inte blir som man tänker sig.

Fint iaf att vi kan vänta tillsammans! Jag tror att 14de-15de är min bim-dag. Jag satsar på jobb,träna och måla hemma fram tills dess :) Du verkar lugnare, men jag känner liksom att jag måste hålla mig sysselsatt för att inte tänka på det för mycket.
  • ellinoras

Jag känner precis likadant! Det är skönt att låta det ta plats (lite lagom) och inte behöva försöka vara som vanligt. Denna månad har jag nog inte heller så höga förhoppningar, även om jag så klart hoppas. Det är lättare när jag inte tänker så mycket på det, tvingar mig att inte planera hur det skulle bli tidsmässigt om jag skulle vara gravid nu. Och jag tänker inte göra några himla tester denna gång. Tror jag, så känns det nu iaf.

Förstår att det kan bli mindre fokus på bim när du även har läkarbesök snart. Det låter skönt :)

Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!