• ellinoras

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Imorse kände jag mig sådär besatt och knäpp. Men då satte jag igång att fixa hemma medan jag lyssnade på intressanta sommarpratare. Det var superbra. Besattheten gick över och jag hade det bara trevligt. Dagens tips ;)

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-08 18:12:29 följande:

Låter ju perfekt :) och tyckte mycket om ditt tips att balansera upp värsta scenarion med bästa. Ha en fortsatt trevlig helg!

Så bra. Det går inget vidare bra för mig att ta det lugnt, jag bara tänker på att vara gravid hela tiden. Svårt att koncentrera sig på jobbet då. Men vid 18 ska jag gå och träna, det brukar hjälpa. Ville mest berätta att jag är på sånt där knasigt humör.
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-10 20:02:44 följande:

Känner så mycket igen det där, brukar alltid bli så veckan innan bim. Det lustiga är att jag varje månad kring ägglossning tänker att "denna månad kommer jag klara av att tänka på annat för nu känner jag mig så harmonisk". Men har insett nu att jag bara är mer harmonisk runt ägglossning än annars och mer en "jag orkar inte vänta en dag till" person innan bim. Men träna brukar hjälpa mot det mesta. Tummar hålls för dig denna vecka!

Haha, precis så! Och varje månad tänker jag "det här går ju riktigt bra, jag vet inte ens vilken dag jag är på". Och sen, pang, så kan jag knappt tänka på något annat. Tack för tummarna :) Jag tror att jag ska tjuvtesta imorgon bitti, trots att det är några dar för tidigt. Så är det gjort liksom. Men vad märklig den är den där känslan att man inte orkar vänta en dag till. Är det ovissheten som gör det så svårt kanske? Jag vet inte.

Träna var förresten jätteskönt. Jag var på Friskis utejympa och det var ju verkligen en perfekt kväll för det. Underbart att kunna koncentrera sig på något annat ett tag.
  • ellinoras
    samanta1234 skrev 2015-08-10 23:05:08 följande:

jag också. har samma problem, blir skit ledsen när mensen kommer

Ja, man blir ju det. Men det finns mycket fina tips och reflektioner i tråden :)
  • ellinoras

Tjuvtestet var helt blankt kan jag meddela. Då återstår väl bara att försöka lugna sig några dagar.

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-11 09:42:00 följande:

Ja du har väl några dagar kvar till bim, så än behöver ju inte ett negativt test betyda att du inte är gravid. men förstår att det känns som en otroligt lång väntan och känner igen testsuget, man vill ju så väldigt gärna få se det där pluset. Hoppas det kommer om några dagar :)

Tack :) Jag känner mig faktiskt lite lugnare nu. Vet ju aldrig riktigt när jag har bim, men lördag är den 14de dagen efter äl. Och just nu känns det som att jag kan vänta tills dess. Jag har några roliga saker att engagera mig i de här dagarna och det brukar ju hjälpa. 

Var är du i den här snurran? Jag antar att du inte har hört något om utredning eller så än?
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-08-11 16:23:32 följande:
    Vad bra :) Men om det är äl+14 på lördag så är det iaf inte konstigt att du fick negativt, det kan ju ta upp till 10 dagar (om inte mer) för ägget att fästa tror jag och innan det har fäst så har man ju inga gravidhormoner i blodet :)

Har antagligen precis haft ägglossning, så nu sätter väntan igång igen :) Just nu känns det lugnt iaf, blir inte ens ledsen när jag ser gravida längre, tänker bara "snart är jag också gravid". Vet inte om det är dumt att tänka så, att liksom bygga upp förhoppningar, men just nu får det mig iaf att må bra så kör på det för tillfället :) Inte hört nåt än om utredning, men känns skönt att remissen är inskickat så vet jag att det kanske händer något snart.
    Det är så sant som du skriver, och jag vet ju egentligen att det är så. Men, ja, du vet...Lugna och harmoniska jag liksom :) 

Jag tycker att det låter utmärkt att tänka "snart är jag också gravid". Det är ju dessutom det allra troligaste, att du blir gravid inom en hyfsat snar framtid. Antingen händer det innan utredningen kommer igång, eller så händer det med lite hjälp. Och de är ju bägge två bra alternativ! 

Att skriva det här till dig hjälper mig dessutom att få lite distans till mig själv. Det är ju inte bara det allra troligaste att du blir gravid inom en hyfsat snar framtid, utan även att jag blir det. 

Du får ta det som en utmaning att lyckas hålla dig lugn hela den här perioden av väntan :) För min del är det ju så himla kört, men jag ska försöka så här på sluttampen. Imorgon ska jag dessutom till gynekologen för att kolla att det inte är något fel med mina oregelbundna cykler. Min förra gynekolog har tyvärr gått i pension (hon var så bra!) så jag är lite nervös för hur efterträdaren ska vara. Men det blir säkert bra.
  • ellinoras

Haha, typiskt dessa helt felaktiga värsta scenariot självdiagnoser! Det kan ju helt klart vara värt att prova en ny gynekolog för att slippa dem :) Jag ska dit på morgonen så det känns skönt att ha det gjort sen. 

Fantastiskt att det gick så snabbt! Det trodde jag inte nu när det är sommar och allt. Det betyder nog att allt går rätt från och med nu. 

Jag informerar så klart om alla mina diagnoser när jag har fått dem :)

• ellinoras

Okej, nu har jag varit hos gynekologen. Som jag nästan visste innan så har jag en mild form av pcos. Men allt såg ändå bra ut och eftersom ägglossningarna verkar hyfsat regelbundna så trodde hon inte att det skulle göra det svårare att bli gravid, och att det borde funka. Och det var ju så klart väldigt positivt. Hon var trevlig också, och det gör ju allt så mycket enklare. 

MEN det som inte var positivt var ju att mensen började komma. Så jag är ledsen och besviken nu iallafall. Jag känner som du gjorde för några veckor sen, jag känner mig dum på något vis. Den här månaden också liksom, alltid blir det likadant. Min mamma blir lite orolig när jag hoppas så mycket varje månad, för att jag ska bli så besviken. Och det blir jag ju. Men det är svårt att inte hoppas och önska så mycket. 

Jag börjar också tycka att det känns jobbigt att jag har berättat för så många att vi försöker få barn. Det blir på något vis värre när jag vet att andra undrar om det har hänt något och sådär. För på något märkligt sätt så känner jag mig dålig som inte lyckas bli gravid. Det är nästan som att jag skäms lite över det, som att jag brottas med något knäppt kvinnoideal där fertilast är bäst. Som om att det gör mig lite misslyckad.  

Jag tar en lugn dag idag. Jobbar lite långsamt och så ska jag plantera blommor och bara äta jättegoda saker. Jag känner mig helt slut, tror att det är all anspänning och besvikelse som gör det.

• ellinoras

Tack tack för allt fint du skriver :) Jag börjar komma över besvikelsen nu. HUr är det för dig? 

Det är verkligen helt vansinnigt att man ska gå runt och känna sig lite misslyckad och dålig för att man inte blir gravid. Som om det inte vore nog med all längtan, så ska det komma också. Jag tyckte att det var inspirerande att tänka på det som att bryta tabun. För det är ju verkligen vad det är. Och vi vet ju alla att de flesta faktiskt inte blir gravida på en gång. Är det då en massa kvinnor som går runt och känner sig dåliga för det? Så himla onödigt. 

Ibland när jag har håriga ben, armhålor, bikinilinje whatever, och inte har någon lust att ta bort det, eller inte hinner, så kan jag tycka att det är jobbigt att ex visa mig i bikini. Typ för att folk ska tycka att det är fult eller jag vet inte vad. Men sen kan jag bli arg på det också, ska inte mina håriga ben få synas på offentliga platser? Ska jag behöva bli alldeles för varm bara för att dölja dem? Och, vem är det som ska döma mig? Och varför skulle jag acceptera det? Det är ju inte direkt så att någon tar skada av mina håriga ben. Tvärtom kan jag tänka, eftersom jag själv kan tycka att det är skönt och befriande med kvinnor som inte är så himla fixade jämnt. Så då tänker jag att mina håriga ben kanske kan vara sköna och befriande för någon annan. På samma sätt tänker jag att det kan vara med att prata om att det kan vara svårt att bli gravid. Varför ska det vara något att skämmas över? Skämmas kan den som har gjort något taskigt mot någon annan göra. Att inte bli gravid på en gång kan knappast räknas som oetiskt.

Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!