• ellinoras

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Aniroma skrev 2015-04-30 23:51:52 följande:

Haha men det är ju lättare sagt än gjort att tagga ner. Typiskt killkommentar haha ;) de behöver ju bara komma till. Slipper oroa sig för mens o symptom och annat. Bara göra sitt. ;)

Men å andra sidan skulle jag inte vilja byta! Jag är glad att jag ska få gå igenom detta! Att få känna ett liv växa liksom! Det ser jag fram till!! :)

Ja, det verkar ju så himla häftigt! Har en kollega som är gravid nu och det är så fint och spännande att se hennes mage bli större. 

Håller med om att det är lättare sagt än gjort att tagga ner, men samtidigt är det ju det jag försöker göra :) Tycker ändå att det går helt ok! 
  • ellinoras
    Jini Shearer skrev 2015-05-01 05:10:42 följande:

Jag och sambon har försökt sen i oktober. Det har gått iiiilla sen början. Även om vi haft svårt med verkstan på olika sätt så finns ändå tankarna varje månad ca 5-9 dagar efter äl "oj va trött jag är idag... kan de va..." "men lite illamående e jag allt idag... kaaaanske". Mensen har varit allt ifrån 1-3 dagar sen och jag blir mer och mer säker. Sen kommer mensen som ett brev på posten och man känner sig inta bara ledsen och besviken utan även skamsen och dum som vill tro så mycket. Under hela månaden går jag och tänker på vad vi har som är emot oss, "undrar hur mycket hans övervikt förstör... han kanske inte har nåra simmare alls" "ush vår kost är fruktansvärd... de e helt omöjligt när vi äter så dåligt" "ena nattarbetare och en skift... de kan ju inte hjälpa direkt" "jag mår på tok för dåligt för att va fertil... faaaan" "det kommer aldrig hända för mig"

De e lätt att bli galen!

Jag är likadan! Jag kan inte låta bli att fundera på om minsta lilla jag känner kanske är ett graviditetstecken...Jag försöker låta bli, men tankarna finns ändå där. Så jag kan inte låta bli att fnissa lite igenkännande åt det du beskriver, även om jag så klart fattar att det är jättejobbigt! Trots att jag har dessa tankar har det ändå kännts lite bättre för mig denna månad. Jag tror att det har att göra med att jag inte har testat flera gånger, inte googlat på gravidsymptom, inte kollat på bebiskläder etc. I stället har jag lite tvingat mig själv att göra andra saker. Och det blir faktiskt roligare! 

Jag hoppas att det snart kommer att kännas bättre för dig!
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-05-11 21:08:02 följande:

Skönt att du inte känner dig alltför besviken, låter som du har hittat ett bra sätt att hantera denna lite annorlunda tillvaron som det ändå är att försökabli gravid :)

Själv känner jag mig halt schizofren just nu, ena sekunden tror jag mensen kommit, nästa tror jag att det är ett litet frö där inne. Tänkte testa imorgon, känns läskigt. Vill ju så gärna att det ska vara något, men försöker tänka att det ändå är okej om det inte är så. Men det är svårt.

Men åh, så spännande! Jag hoppas så klart att det är något :) Men också att du får vara lugn och glad både om det är och inte är. Är mensen mycket sen?
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-05-12 06:44:16 följande:

Blev negativt test så bara att vänta på mensen nu, den borde komma idag. Känner mig så dum som trodde att det var nåt, känns rätt tungt också men vet att det brukar kännas bättre om några dagar

Nej, vad tråkigt. Men inte är du dum! Det blir ju så, man tror och hoppas. Och nån gång så händer det ju :) Du får vara extra snäll mot dig själv idag, och sen hitta på nåt kul i helgen!
  • ellinoras
    Aniroma skrev 2015-05-12 07:15:28 följande:
    Ja jag tycker att jag känner ett lugn i kroppen, men i knoppen är det full aktivitet. Kan man stänga av sina tankar? Haha. Det är det enda jag tänker på just nu.. Köpa familjebil, äta vitaminer, känna på tappen, räkna dagarna till äl, tänk när jag är gravid, tänk när jag får berätta första gången, tänk när jag känner första sparken, tänk när jag får se mitt barn första gången... :P
    Nä du, jag kan i alla fall inte stänga av allt jag tänker på :) Å ena sidan tycker jag att det är helt ok, för att det är härligt att drömma och planera och tänka hur det ska bli. Men å andra sidan skrämmer det mig lite. För tänk om det inte blir några barn? Hur kommer jag då känna inför framtiden, nu när jag planerat den med barn i? Känns som att man kan få kris...

Men även om man nu inte kan styra sina tankar, så kan man ju ändå styra det man gör. Och om man nu inte gör så mycket gravidrelaterade saker (som att googla symptom och testa för mycket och kolla kläder i mitt fall) så tänker man nog mindre på det också. Eller så är det för mig i alla fall :) 
  • ellinoras
    Jini Shearer skrev 2015-05-16 23:33:27 följande:

haft jobbiga dagar!
    testade igår morgon och fick ett minus. "jaha!" tänkte jag "det här va just snyggt!" jag räknar ju såklart med att jag inte är med barn då eller eventuellt att jag har antingen ett utomkvedes eller att jag åter igen fått ett uteblivet missfall... min sambo räknar dock de som en graviditet... så får se hur de går. jag har sökt efter gyn tid men de har varit lite svårt med helg och allt.

Aj, vad jobbigt :(  Har du fått veta något? Hoppas det är ok med dig!
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-05-12 10:05:32 följande:
    Tack för stödet :) Känns lite extra tungt eftersom jag är bortrest nu i nästan två veckor och egentligen inte vill något annat än att krypa upp i sambons famn.
    Ja, det gör det ju verkligen inte lättare. Hur har du det nu? Känns det bättre? 
  • ellinoras
    karolina84 skrev 2015-05-12 10:34:09 följande:

Känner igen mig i det ni skriver.
    När man väl bestämmer sig så vill man bara att det ska hända. Tror inte det dröjde mer än en månads försök förrän jag började med ägglossningstest. Det var en kompis som tipsade om det och jag tyckte det var både spännande och roligt att göra de där testen. Men vilken påfrestande process det blev. Googlade på precis allt. Det gick inte att tänka på något annat även om man försökte intala sig själv motsatsen.

Om det var tack vare ägglossningstesten vi blev gravida så lätt eller inte kan jag inte svara på, men vi lyckades få tre plus på sex försök. Men alla tre resulterade i väldigt tidiga missfall. En cirkel av att ständigt tänka på att försöka bli gravid till flera missfall blev en riktigt tråkig höst. Efter det tredje missfallet bokade vi en tid för utredning på en privat klinik en månad senare och bestämde oss för att ta en paus i det hela, inga tester, inget snack, bara njuta av livet igen. Vi hade bokat en semesterresa sedan tidigare som vi kunde åka iväg på som såklart underlättade (för det är inte lätt!).

När vi kom hem från resan hade jag mensvärk flera dagar före beräknad mens och den inplanerade tiden för utredning resulterade istället i ett VUL där vi fick se ett tickande hjärta. Imorgon går vi in i vecka 18 och jag är oerhört tacksam.

Det jag vill säga är väl att om du känner som jag, att man bara går i en försöka-att-bli-gravid-bubbla och glömmer att leva under tiden: Det kanske inte är värt att ägna så mycket tid åt alla tecken och tester. Det kanske är mer värt att leva under tiden och se vad som händer? :)

Tack för att du skriver! Och du har så himla rätt så klart :) Det är så mycket bättre och skönare att bara ta det lugnt och låta det ta sin tid. Men vissa dagar är det så svårt! Jag har gett mig själv test- och googlingsförbud....Det är nog rätt för mig, men tankarna finns ju där ändå. I natt drömde jag att jag var gravid och nu efter det så är jag ju så otroligt längtig. 

Men vad fint att höra att det gick bra för er! Jag har aldrig haft något missfall (vad jag vet om) men förstår verkligen att det är tungt. Och att ha tre stycken, klart att det inte går att tänka på annat då. Det kan vara värt att påminna sig om, att det kan sluta fint även om det har varit svårt innan. Och att det är så ovärt att vara inne i den där bubblan...

Ursäkta mitt röriga svar, det blev så mycket jag tänkte på nu....Stort grattis till graviditeten!!
  • ellinoras

Idag känner jag mig som ett vrak av längtan. Jag fattar inte hur jag ska kunna vänta och vänta, och sen kanske plussa och få ett missfall. 

Jag vet att det är ganska stor chans att jag blir gravid till slut, och att det kommer att gå bra. Men hela mitt jag vill att det ska vara NU. 

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2015-05-18 10:26:28 följande:
    Jodå, känns bättre i alla fall, även om det går i vågor. Verkar som jag har så lätt till tårarna nu för tiden, jag som nästan aldrig gråter annars. Men ibland känns det bara så hopplöst.

Jag känner verkligen igen mig i det du skriver om längtan. Det blir ju så svårt att tänka på något annat. Jag försöker hela tiden tänka att jag längtar till augusti, för då kommer jag antingen att vara gravid eller så kommer jag ta tag i det hela genom att söka hjälp. Jag orkar liksom inte längta till nästa bim och bara bli tokbesviken när mensen istället kommer.

Jag hoppas du hittar något bra sätt att leva med din längtan. Kram
    Tack! Det går i vågor för mig med. Ibland är det helt ok och ibland, som nu, så bara övermannas jag av längtan. Men nu när jag läser ditt inlägg så tänker jag att det är ju ändå positivt att det går i vågor. Det vore ju värre om vi skulle ha denna längtan hela tiden. Går det i vågor så har man ju ändå lyckats skapa en del tid som är ok...

Ja, det är verkligen svårt att tänka på annat. Och det kan vara så överväldigande! På sätt och vis önskar jag att jag bara kunde "glömma bort" det, och se vad som händer. Men å andra sidan kanske allt det här är en process för att förbereda sig också. Eller, vi kanske kan se det så? 

Och jag tror också att det är bra att tänka lite mer långsiktigt, att det högst troligen kommer att bli av någon gång! Men det är svårt, jag vill ju nu! Jag vill liksom redan vara gravid. Samtidigt känner jag som du, jag orkar inte bli sådär besviken och ledsen när det inte händer. Min sambo är så kolugn, jag får försöka bli mer som honom :) 

Hur går det med dina rese och bröllopsplaner!? Kram på dig
Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!