• ellinoras

Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!

Ett väldigt sent svar (jag har inte varit inloggad alls) men stort grattis till båda! Vad fint att det gått bra, jag hoppas att det fortsätter så. Vårt lilla hjärta har blivit 16 månader och vi har det mestadels fint och roligt. Jag hoppas ni mår bra!!

• ellinoras

Snart är det dags igen, vi har börjat hoppas på ett syskon :) Är ni kvar här, kanske med liknande tankar...? Jag känner att jag redan börjar bli lite besatt sådär, jag kanske ska läsa igenom hela tråden och alla goda råd :D

• ellinoras

Oj wow, grattis!! Så underbart. Vad skönt att det fick vara lite enklare denna gång :) Åh, jag blir så glad för din skull. Det blir inte så lång tid mellan barnen, eller hur? Så himla mysigt med ett litet syskon! Det var verkligen roligt att höra. Berätta gärna mer!

Och tack snälla. Jag är faktiskt gravid, men väldigt tidigt än så länge. Jag hade ett missfall i höstas efter att ha blivit oplanerat gravid, och jag känner mig lite orolig att det ska hända igen. Men jag är ändå lite försiktigt glad och hoppas på det bästa. Om denna stannar kvar blir det syskon i slutet av oktober.

Med dottern går det fint. Hon är ganska stor nu, 21 månader. Det är så häftigt att se hur hon utvecklas, och så fint att få vara med och busa och leka och lära :) Haha, det är mycket med den egna viljan! Hon är så otroligt bestämd. Hon började föris för några månader sen och älskar det. Både jag och min man (vi har gift oss sen sist!) jobbar deltid och tycker att det är roligt att både vara igång på jobbet och att ha mycket tid tillsammans.

Kram på dig :)

• ellinoras

Ja, jag ska faktiskt göra ett ultraljud nästa vecka. Det är ju tidigt då men känns ändå skönt att få kolla så att det inte blir samma sak som förra gången (då upptäcktes det i vecka 14). Jag måste säga att jag tycker inte att den här perioden är särskilt rolig. Det är tufft att gå och oroa sig, vara trött och må illa. Jag är så klart glad och hoppas att det ska gå vägen, men det är mycket andra känslor också. 

Så fint att allt gått så bra för dig! Visst sa läkaren att ni inte skulle bli gravida utan hjälp? Och nu väntar du redan ett andra barn!

Förskolan tycker vi är toppen :) Lilla tjejen har så roligt där med kompisar och aktiviteter, det är verkligen positivt, Jag var lite orolig innan men det har verkligen bara varit bra.

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2018-03-06 20:35:05 följande:

Skönt att ni fått tid till tidigt ultraljud. Verkligen tufft att upptäcka att det inte gått vägen först i vecka 14. Håller med dig om att första tiden som gravid inte alls är speciellt kul, mest oro och trötthet.

De pratade aldrig så mycket om våra odds att bli gravida utan hjälp, de bara konstaterade att ivf antagligen var den rätta vägen att gå för oss. Antagligen för att det var både kvinnlig och manlig faktor som ställde till det. Så känns verkligen helt osannolikt att det gick så fort nu, men vi tackar och tar emot av den goda turen :)

Låter ju verkligen toppen med förskola, hoppas det går lika bra för oss :)

Ja, det var väldigt ledsamt förra gången. Jag tror att det är anledningen till att jag har så svårt att vara glad denna gång. Det känns ändå skönt att få kolla snart, även om det så klart aldrig finns några garantier. Förhoppningsvis går allt bra, gör det det så tror jag att det känns bättre om ett tag.

Jaa, du har så rätt - det är bara att tacka och ta emot när det bjuds :)

Jag skriver igen när jag har gjort min koll på onsdag. Hu, jag känner mig helt nervös bara av att skriva det.

Hoppas att fu fortsätter må bra :)
  • ellinoras

Idag har jag gjort vul och allt såg normalt ut. Lättnad. Känner mig fortfarande orolig att det ska bli som sist men ändå lite försiktigt glad :) Men vad tiden går långsamt!

• ellinoras

Jag är i vecka 7+2. Det är alltså tidigt än så länge. På vulet fick jag se en liten fosterklump med ett hjärta som slog :) Det var väldigt fint. Läkaren sa också att allt sitter på rätt ställe och så.

Ja fy, det är svårt med denna oro tycker jag. Det vore så klart bättre att inte tänka så mycket på det men hur ska det gå till när man mår illa hela tiden, känner hur det drar i livmodern och magen putar. Det går inte! Då är nog en dag i taget en mer realistisk filosofi. Jag tar med mig det!

• ellinoras

Hej! Jo, det verkar faktiskt som att det går bra :) Jag kollades igen förra fredagen och då såg allt fint ut, nu är det 11+5 och inga tecken på att det inte fortsätter så. Det är verkligen en stor glädje, jag känner mig mycket mindre orolig nu. Skönt också att inte vara trött och illamående hela tiden!

Det låter skönt, då hinner du vara lite ledig innan det är dags? Vilken vecka är du i nu? Kram

• ellinoras

Då hoppas jag att du får en härlig och vilosam tid innam du blir tvåbarnsmamma! (Såå häftigt och underbart)

Vi gjorde kub i fedags, allt såg bra ut. Det mesta av oron har försvunnit nu, det känns mest bara fint och härligt nu. Nästa koll blir rul om en dryg månad. Det börjar bli dags att köpa lite nya kläder :)

• ellinoras
    Mullbär skrev 2018-04-27 01:56:38 följande:

Hoppsan observerade inte att det var en gammal tråd 

Den är gammal, nu har barnen kommit och fler är på väg ;) Men läs igenom du, jag tror att det finns massa bra tips och tankar. Hoppas allt går bra för dig!
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2018-04-27 11:17:32 följande:

Åh vad härligt att allt såg bra ut! Och att lite oro släppt. Ja tänk, snart är vi båda tvåbarnsmammor :) det hade jag verkligen inte kunnat föreställa mig för 3 år sen när tankarna låg på ivf eller adoption.

Ja, tänk! I fortsättningen ska jag försöka tänka att allt löser sig till det bästa, ibland gör det ju faktiskt bevisligen det :)
  • ellinoras
    Mullbär skrev 2018-04-27 22:50:06 följande:

Vad härligt !  Det ska jag göra 

Och, om du kan, försök njuta av den sista tiden som ogravid och utan barn! Sen plötsligt blir ju allt lite annorlunda :)
  • ellinoras

Åh så underbart! Välkommen lilla Saga, och stort grattis till föräldrar och storebror :) Vad fint att allt har gått bra, jag är så glad för er skull. Det låter också väldigt härligt att vara lediga tillsammans så pass länge, säkert underlättar det för alla att få landa tryggt tillsammans.

Allt verkar gå bra för mig. Det haf just blivit vecka 18. Jag har börjat noja lite inför rul men det är iaf inga tecken på att nåt skulle gå fel. Jag är väldigt lycklig för det :)

• ellinoras

Tack, jag hoppas!

Jaa, hon verkar förstå mer än jag trodde att hon skulle göra. Hon säger ibland att mamma har en liten liten bebis i magen, hon kramar magen och säger att hon kramar bebisen, att vi ska ta hand om den etc. Och så ger hon mig lite extra mat och säger att det är till bebisen :) Så väldigt rart.

Hur har ert stora barn reagerat? Jag tänker mig att det ändå måste vara lite chockartat...

• ellinoras

Ja, tänk vilken gåva att få ett syskon att växa upp tillsammans med. Dock är det klart att man kan vara lite avvaktande och undrande i början, det är ju en otroligt stor förändring. Vi ska försöka ordna så att vi också kan vara hemma en del tillsammans, det borde ju göra övergången smidigare för alla :)

• ellinoras
    pandoraDiem skrev 2018-06-15 22:12:53 följande:

Låter klokt :)

Har ni varit iväg på rul än? Hoppas allt går bra <3

Förlåt, nu blir det ett himla sent svar! Allt går bra, bf är nu på söndag :) Ser fram emot det väldigt mycket, både att få träffa bebisen och slippa vara så himla tung och dan!
  • ellinoras
    Anonym (Tack) skrev 2018-10-01 13:19:04 följande:

Jag måste bara säga tack! Tack för att ni är så otroligt ärliga och ger oss andra  hopp. Jag känner igen mig så väl i era texter om att bli besatt och därmed knäpp. Är nästan orolig att min sambo ska lämna mig då tårarna ibland bara vill spruta åt alla håll. Ska försöka hitta andra hobbys och låta saker och ting ha sin gång. Heja 5:e gången gillt, eller 6:e eller 7:e... 

Vet du, jag känner inte någon som inte har blivit lite knäpp! Det är helt ok och hör kanske till, men enklare för en själv om man kan hålla det lite lagom förstås :) Snart är det er tur!
  • ellinoras
    pandoraDiem skrev 2018-10-03 22:25:57 följande:

Heja er! Ja man blir lätt lite knäpp, jag tror det beror på att om man väl har bestämt sig för att försöka få barn så har man på något sätt mentalt börjat ställa in sig på ett helt annat liv och på det sättet börjat längta dit. Fördelen för mig och min man blev att när vi väl fick vårat mirakel slapp vi den där chocken vissa får över att livet ser helt annorlunda ut när bäbisen tittar ut. Vi hade redan ställt om livet (på gott och ont) och var bara så lyckligt lättate över att äntligen få leva det livet på riktigt.

Håller tummarna för 5e gången gillt för er!

Jaa, såhär i efterhand kan jag tänka att det nog inte skadar att få längta och planera, hoppas och tänka igenom allt några varv. Det är ju att förbereda sig och ställa om, men det var så klart väldigt jobbigt också.
Svar på tråden Hjälp mig sluta tänka på att bli gravid!